فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تلاش برای استخراج اطلاعات از داده ها و داده کاوی

اختصاصی از فی بوو تلاش برای استخراج اطلاعات از داده ها و داده کاوی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تلاش برای استخراج اطلاعات از داده ها و داده کاوی


تلاش برای استخراج اطلاعات از داده ها و داده کاوی

تلاش برای استخراج اطلاعات از داده ها و داده کاوی

94 صفحه قابل ویرایش 

قیمت فقط 9000 تومان 

 

چکیده:

در دنیای به شدت رقابتی امروز، اطلاعات به عنوان یکی از فاکتورهای تولیدی مهم پدیدار شده است. در نتیجه تلاش برای استخراج اطلاعات از داده­ها توجه بسیاری از افراد دخیل در صنعت اطلاعات و حوزه­های وابسته را به خود جلب نموده است. داده­های اطلاعاتی به عنوان یکی از منابع حیاتی سازمان شناخته می­شود و بسیاری از سازمان­ها با اطلاعات و دانش سازمانی خود مانند سایر دارایی­های ارزشمندشان برخورد می­کنند. در واقع هـــــدف از داده کاوی ایجاد مدل­هایی برای تصمیم گیری است. آمار شاخه­ای از علم ریاضی است که به جمع آوری توضیح و تفسیر داده­ها می­پردازد. این مبحث به گونه­ای است که روزانه کاربرد زیادی دارد. در مقایسه این عام با داده کاوی قدمت بیشتری دارد و جزء روش­های کلاسیک داده کاوی محسوب می­شود، وجه اشتراک تکنیک­های آماری و داده کاوی بیشتر در تخمین و پیش بینی است. البته از آزمون­های آماری در ارزیابی نتایج داده کاوی نیز استفاده می­شود. در کل اگر تخمین و پیش بینی جزء وظایف داده کاوی در نظر گرفته شوند، تحلیل­های آماری، داده کاوی را بیش از یک قرن اجرا کرده است. به عقیده بعضی­ها dm ابتدا از آمار و تحلیل­های آماری تحلیل شروع شد. می­توان تحلیل­های آماری از قبیل فاصله اطمینان، رگرسیون و... را مقدمه و پیش زمینه dm را دانست که به تدریج در زمینه­های دیگر و متد­های دیگر رشد و توسعه پیدا کرد. پس در واقع متدهای آماری جزو روش­های کلاسیک و قدیمی dm محسوب می­شوند. در جایی این گونه بحث می­شود که با تعریف دقیق آمار یا تکنیک­های آماری جزء داده کاوی نیستند. این روش­ها خیلی قبل‌تر از داده کاوی استفاده می­شدند. با این وجود، تکنیک­های آماری توسط داده­ها بکار برده می­شوند و برای کشف موضوعات و ساختن مدل­های پیش‌گویانه مورد استفاده قرار می­گیرند. در سال­های اخیر فرهنگ تجارت به پیشرفت­هایی نایل گشته است. مطابق با آن روابط اقتصادی مشتریان به شیوه­های بنیادی و اساسی در حال تغییر است. شرکت­ها به منظور نظارت بر این گـــــونه تغییرات نیازمند ارایه راه­حل­هایی هستند. جمع آوری آمار مشتریان و داده­های رفتاری آن­ها این هدف اصلی و دقیق را ممکن می­سازد.

هدف اول ما آشنایی با داده کاوی و تعریف آن می­باشد. این که اساساً داده کاوی چیست؟، دومین هدف ما آشنایی با کاربرد­های مختلف داده کاوی در بخش­های مختلف است و این که چگونه می­توان از آن برای کمک به بخش­های مختلف آن را معرفی کنیم. یک مقایسه کلی داده کاوی با علم آمار و این که علم آمار چه ارتباطی با داده کاوی دارد. در آخر آشنایی با اصول داده کاوی و روش بکار گیری آن در انجام امور مختلف می­باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: مقدمه‌ای بر داده کاوی

1-1 مقدمه‌ای بر داده‌کاوی........................................................................................................... 2

1-1-1 چه چیزی سبب پیدایش داده کاوی شده است؟ ..................................................................... 3

1-1-2 مراحل کشف دانش.......................................................................................................... 5

1-2 توصیف دادهها در داده کاوی................................................................................................. 14

1-3 مدل­های پیش بینی داده­ها................................................................................................. 15

1-4 مدلها و الگوریتمهای داده کاوی........................................................................................... 16

1-5 Rule induction............................................................................................................ 23

1-6 تحلیل تفکیکی ............................................................................................................... 25

1-7 مدل افزودنی کلی............................................................................................................. 26

1-8 سلسله مراتب انتخاب­ها...................................................................................................... 27

 

فصل دوم: مفهوم و کاربرد داده کاوی در آموزش عالی

2-1 مقدمه........................................................................................................................... 30

2-2 سابقه داده کاوی............................................................................................................... 31

2-3 مفهوم داده کاوی.............................................................................................................. 33

2-4 فرآیند داده‌کاوی............................................................................................................... 34

2-5 نرم‌افزارهای داده‌کاوی......................................................................................................... 35

2-6 داده‌کاوی و مدیریت دانش................................................................................................... 36

2-7 کاربرد داده‌کاوی در آموزش عالی........................................................................................... 37

 

فصل سوم: مقایسه علم آمار با داده کاوی

3-1 مقایسه آمار و داده کاوی..................................................................................................... 39

3-2 کاربردهای روش‌های آماری................................................................................................. 43

3-2-1 تخمین...................................................................................................................... 45

3-2-2 پیش بینی................................................................................................................... 46

3-3 اهداف تحلیل رگرسیون...................................................................................................... 46

3-3-1 رگرسیون خطی............................................................................................................ 48

3-3-2:Logistic Regression.................................................................................................. 50

3-3-3  Bayse classsifire..................................................................................................... 53

3-4 ابزار رگرسیون خطی.......................................................................................................... 54

3-5 روش کار با نرم افزار........................................................................................................... 54

3-6 مراحل داده کاوی.............................................................................................................. 55

3-7 عوامل ایجاد داده کاوی  ..................................................................................................... 55

3-8 کاربردهایی از داده کاوی..................................................................................................... 56

3-9 سلسله مراتب استراتژی‌های داده کاوی................................................................................... 56

3-10 ابزارهای داده کاوی.......................................................................................................... 56

3-11 داده­ها در داده کاوی از سه منبع بدست می­آیند...................................................................... 57

 

 

فصل چهارم: داده کاوی و کاربرد آن در بازار یابی

4-1 مقدم............................................................................................................................. 59

4-2 مدیریت ذخیره سازی و دست‌یابی اطلاعات............................................................................. 60

4-2-1 ساختار بانک اطلاعاتی سازمان.......................................................................................... 61

4-3 داده کاوی....................................................................................................................... 61

4-5 پیشرفت در تکنولوژی­های داده پردازی.................................................................................... 66

4-6 دیتامارت........................................................................................................................ 67

4-7 انبار داده­ها...................................................................................................................... 68

4-8 وابستگی به زمان.............................................................................................................. 68

4-9 غیر فرار بودن................................................................................................................... 69

4-10 تمرکز موضوعی.............................................................................................................. 69

4-11 یکپارچگی.................................................................................................................... 69

4-12 عناصر داده کاوی............................................................................................................ 70

4-13 فنون داده کاوی.............................................................................................................. 71

4-14 نرم افزار....................................................................................................................... 73

4-15 کاربردهای داده کاوی....................................................................................................... 73

4-16 داده کاوی  و کاربرد آن در کسب و کار هوشمند بانک............................................................... 74

4-17 داده کاوی در مدیریت ارتباط با مشتری................................................................................ 75

4-18 کاربردهای داده کاوی در کتابخانه­ها و محیط­های دانشگاهی....................................................... 77

4-19 محدودیت‌ها.................................................................................................................. 79

 

فصل پنجم: داده‌کاوی با WEKA

5-1 داده‌کاوی با  WEKA........................................................................................................ 81

5-2 داده‌کاوی چیست؟ ........................................................................................................... 81

5-3WEKA چیست؟ ............................................................................................................ 83

5-4 شروع کار با WEKA........................................................................................................ 84

5-5 رگرسیون........................................................................................................................ 85

5-6 وارد کردن داده‌ها به WEKA............................................................................................... 86

5-7 بارگذاری داده به WEKA................................................................................................... 87

5-8 ایجاد مدل رگرسیون با WEKA........................................................................................... 88

5-9 تفسیر مدل رگرسیون........................................................................................................ 90

5-10 جمع‌بندی.................................................................................................................... 91

نتیجه گیری.......................................................................................................................... 92

منابع.................................................................................................................................. 93

 

 


 

 

فهرست اشکال

 

 

 

فصل اول

شکل 1-1: داده کاوی به عنوان یک مرحله از فرآیند کشف دانش........................................................... 4

شکل 1-2: سیر تکاملی صنعت پایگاه داده....................................................................................... 6

شکل 1-3: معماری یک نمونه سیستم داده کاوی.............................................................................. 7

شکل 1-4 : دادهها از انباره داده‌ها استخراج میگردند........................................................................ 11

شکل 1-5 : دادهها از چند پایگاه داده استخراج شدهاند...................................................................... 12

شکل 1-6 :شبکه عصبی با یک لایه نهان...................................................................................... 17

شکل 1-7 :Wx,y وزن یال بین X و Y است. ............................................................................... 18

شکل 1-8 :درخت تصمیم گیری................................................................................................ 20

شکل 1-9 :محدوده همسایگی (بیشتر همسایه‌ها در دسته X قرار گرفته‌اند) .......................................... 24

 

فصل سوم

شکل 3-1 رگرسیون خطی....................................................................................................... 49

شکل 3-2 منحنی معادله.......................................................................................................... 51

 

فصل چهارم

شکل 4-1 ساختار بانک اطلاعاتی سازمان..................................................................................... 61

شکل 4-2 تبدیل دادهها به دانش سازمان...................................................................................... 62

 

فصل پنجم

شکل 5-1: صفحه آغازین  WEKA............................................................................................ 84

شکل 5-2 :محیط Explorer در نرم‌افزار  WEKA......................................................................... 85

شکل 5-3 : WEKA پس از بارگذاری داده‌ها................................................................................. 88

شکل 5-4 : نمودار ستونی برای فراوانی مقادیر مختلف ستون‌ها در بازه‌هایی با طول یکسان......................... 89

شکل 5-5 : اجرای مدل رگرسیون روی داده‌ها................................................................................ 90

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

فصل دوم

جدول 2-1 فرآیند داده‌کاوی...................................................................................................... 35

 

فصل سوم

جدول 3-1 تفاوتهای کلی روشهای آماری و دیگر روشهای داده کاوی............................................... 42

جدول 3-2 استراتژیها و روشهای هر استراتژی............................................................................. 44

جدول 3-3 داده­ها و نتایج......................................................................................................... 52

 

فصل چهارم

جدول 4-1:کاربردهای داده کاوی در کتابخانه­ها............................................................................... 78

 

فصل پنجم

جدول 5-1: معدل دانشگاه بر اساس پارامتر‌های سه گانه.................................................................... 86

 

 


دانلود با لینک مستقیم


تلاش برای استخراج اطلاعات از داده ها و داده کاوی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.