
گازطبیعی فشرده که به عنوان سوخت درخودروها به کار می رود تا فشار 200bar فشرده می شود. وجود فشار بالادر سیستم سوخت رسانی این خودروها وتجهیزات مرتبط به آنها نضظیر تجهیزات سوخت گیری وکمپر سورها. این نیازراایجاد می کند که الزامات ایمنی بالایی دراین تجهیزات رعایت شود. درایران به موازات توسعه این صنعت توجه به تدوین استاندارها ومقرارت ونیز کیفیت وایمنی آغاز شده وتعداد قابل توجهی استاندارد مرتبط با CNG به وضعیت استاندارد ملی درآمده است. سازمان های بین المللی که دراین زمینه فعالیت دارند ISO وCEN می باشند که هر کدام ازکمیته های فنی مسئولیت تدوین یک مجموعه استاندارد مرتبط بایک موضوع رابه عهده دارند درسازمان بین المللی استاندارد ISO گروه TC8SC3 WG17 روی استاندارد های مخازن کار می کنند. در کمیته اروپایی استاندارد CEN گروه TC326 ، روی مخازن ذخیره خودروهای NGV وگروه TC282 روی سیستم های کوچک ذخیره مخازن CNG کار میکنند برخی استاندارهای معروف دراین زمینه عبارتند از :
1- ISO15501 سیستم سوخت خودرو یاگاز طبیعی فشرده – الزامات ایمنی
2- ISO15501-2 سیستم سوخت خودروباگازطبیعی فشرده- روش های آزمون
3- ISO11439 مخازن گاز- مخازن گارطبیعی فشرده وپرفشار برای ذخیره روی خودرو
برخی ازاستاندارد های رایج بین المللی درجدول زیر خلاصه شده اند. همزمان با توسعه وگسترش استفاده از سوخت CNG درخودروها ، کشورهای مختلف مجموعه ای ازاستانداردهارادراین زمینه پذیرفته اند. درهرحال نیاز به یک استاندارد بین المللی دراین زمینه حس می شد. دراین زمینه استاندارد ISO موارد خاصی رابرای سوخت CNG طی چندین سال تهیه کرده است. این استاندارد به طراحی وساخت مخازن گازبرای خودروهای مختلف کمک می کند. این استاندارد هم اکنون درحال توسعه وگسترش برای تبدیل به یک استاندارد کامل است. فعالیت های لازم جهت نیل به استانداردتوسعه یافته دراین زمینه توسط ANGV درحال انجام است. که هدف آن تدوین استانداردی خاص برای مخازن CNG است. دراین زمینه یک گروه متخصص ازطرف کمیته بین المللی ISO جهت فعالیت وبررسی های لازم تعیین شده است.
شامل 8 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود مقاله استاندارد های مخازن CNG