فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد حقوق بشر در اسلام و اعلامیه جهانی حقوق بشر

اختصاصی از فی بوو تحقیق در مورد حقوق بشر در اسلام و اعلامیه جهانی حقوق بشر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد حقوق بشر در اسلام و اعلامیه جهانی حقوق بشر


تحقیق در مورد حقوق بشر در اسلام و اعلامیه جهانی حقوق بشر

خرید و دانلود تحقیق در مورد حقوق بشر در اسلام و اعلامیه جهانی حقوق بشر

نوع فایل : WORD 

تعداد صفحات : 17

چکیده:

حقوق بشر که به زبان فرانسه droits lhomme و به انگلیسی Human Rights و به عربی حقوق الانسان نامیده شده است طبق نظریه مکاتب آزادیخواه عبارت است از حقوقی که لازمه طبیعت انسان است , حقوقی که پیش از پیدایی دولت وجود داشته و مافوق آن است و بدین جهت دولت ها باید آنرا محترم بشمارند .

به تعبیر روشن تر , در مکاتب آرمان گرا نظر بر این سات که پاره ای حقوق از لحاظ کرامت و شرافت انسانی , بنیادی و برای اینکه انسان بتواند رسالت خود را انجام دهد ضروری هستند . این حقوق که حقوق بشر نامیده شده اند خارج از حوزه اقتدار قانونگذار بشری می باشند و قانونگذار نمی تواند احدی را از آن محروم کند . وجود چنین حقوق و امتیازاتی مورد انکار مکاتب مادی واقع شده است . مکتب مادیت تاریخی بر آن است که حقوق بشر همواره دستخوش تحول و تکامل است و بالنتیجه قابل تعریف نیست .

بررسی تاریخی , جامعه شناسی و دینی نشان می دهد که اعتقاد به وجود پاره ای حقوق فطری و ضروری برای بشر که قانونگذار بشری نباید آن را نادیده بگیرد از دیرباز وجود داشته است . در اسلام و مسیحیت اعتقاد به این حقوق که ناشی از اراده الهی و لازمه کرامت انسانی است وجود دارد . مکتب حقوق فطری در قرن هفدهم تحرک تازه ای به این فکر داد و همین فکر در عصر انقلاب کبیر فرانسه در اعلامیه حقوق بشر و شهروند 1789 منعکس گردید . این اعلامیه همانند انقلاب کبیر فرانسه متاثر از فلسفه فردگرائی بود که تاکید بر شخصیت و ارزش فرد دارد و فرد را محور اندیشه ها و قانونگذاریها به شمار می آورد . برعکس فلسفه جامعه گرائی در طول قرنهای 19 و 20 برحقوق جامعه تاکید می نماید . لیکن نفی حقوق افراد به نامه حقوق جامعه یا نژاد موجب تجاوزات بزرگ و خشونت های ناروا و اعمال وحشیانه نسبت به افراد در برخی از کشورهای خود کامه می گردد و در نتیجه مساله حقوق بشر در قرن بیستم از نو مورد توجه خاص واقع می شود و بالاخره به تهیه و تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 به وسیله مجع عمومی سازمان ملل متحد منتهی می گردد .

 

منابع:

 

1-R.Cuillen et J.Vincent ,Lexique de Tetmes juridiques,Paris 1972.

 

Droits de Phomme.

 

* متن سخنرانی افتتاحیه رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی درجلسه عمومی سمینار بین المللی حقوق بشر در اسلام و مسیحیت .

 

1- Arnold J.Lien,Reflexions sur la nature et Pexercice des dtoits de lhomme,Autour de la nouvelld Declarrtion univxrselle des Droits de lhommc,UNESCO . p.25.

 

1ـ سوره بقره آیه 29 .

 

2 ـ به تحقیق ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم و بر دریا و خشکی سوار کردیم و از چیزهای پاکیزه روزیشان دادیم و بر بسیاری از مخلوقات خویش برتریشان نهادیم .

 

1ـ امیرالمومنین علی علیه السلام در این باره گفته است : لاتکن عبد غیرک و تدجعلک الله حرا ( بنده دیگری مباش زیرا که خداوند ترا آزاد آفریده است ) .

 

2 ـ فلااقتخم العقبه : . ماادریک مالقبه : ؟ فک رقبه : اواطعام فی یوم ذی مسغبه .

 

چنین انسانی به درون « عقبه » گام ننهاده است . می دانی که « عقبه » چیست ؟ آزاد کردن برده و طعام دادن در روزگار قحط و گرسنگی ( سوره بلد ـ آیات 11 و 12 و 13 و 14 ) .

 

1 ـ انه من قتل نفسا” بغیر نفس اوفساد فی الارض فکانما قتل الناس جمعیا” و من احیاها فکانها احیا الناس جمعیا” ، هرکس که نفسی را بی آنکه مرتکب قتل یا فسادی شده باشد بکشد انگار همه مردم را کشته است و اگر کسی جانی را از مرگ رهایی دهد و به او زندگی بخشد ، انگار همه مردم را زنده کرده است . ( سوره مائده ـ آیه 32 ) .

 

1 ـ در دین جایی برای اجبار نیست . راه هدایت و ضلالت برای همه معلوم و روشن گردیده است .

 

1 ـ خداوند شما را مانع نمی شود درباره کسانی که با شما به پیکار برنخاسته و از سرزمینتان بیرون نکرده اند به داد و نیکی رفتار نمایید ، چرا که خداوند دادگران را دوست می دارد .

 

1 ـ ولاتکفوا عن مقاله : بحق او مشوره: بعدل فانی است بفرق ان اخطیء و لا امن ذلک من فعلی الا ان یکفی الله من نفسی ما هواملک به منی فانما اناوانتم عبید مملو کون لرب لارب غیره . از سخن گفتن به حق و رای زنی به عدل بازنایستید . من والاتر از آن نیستم که مرتکب خطا شوم . در کار خویش از خطا ایمن نیستم مگر اینکه خداوند مرا در برابر نفس و اموری که وی بدان چیره تر و تواناتر است کفایت و پشتیبانی کند . ما و شما تنها بندگانی هستیم در ملک و تصرف خداوندی که جز او خدایی نیست .

 

2 ـ زنان و مردان مومن دوستداران یکدیگرند همگان را به نیکی فرا می خوانند و از اعمال زشت و ناپسند باز می دارند . ( نهج البلاغه ، قسمت رسائل ، ش 53 ) .

 

1 ـ ای مردم در آغاز ما شما را از مردی و زنی آفریدیم و آنگاه به صورت ملت و قبیله ها گردانیدیم تا با هم آشنایی یابید . گرامی ترین و بزرگوارترین شما در نزد خداوند پرهیزگارترین شما است .

 

 

 

2 ـ ای مردم ... بپرهیزید از خدائی که شما را از یک نفر آفرید و جفت او را نیز از او آفرید و مردان و زنان بسیاری از او پراکند .

 

1 ـ رجوع شود به مقاله ایت ا.... مکارم شیرازی درباره مساوات که به مناسبت این سمینار تهیه فرموده اند .

 

2 ـ محمد الغزالی ، حقوق الانسان ، چاپ مصر ، 1383 هجری قمری ، ص 41 ( نقل از بخاری ) .

 

ترجمه حدیث : همانا هلاک شدند کسانی که پیش از شما بودند . آنان هر گاه شریفی دزدی می کرد رهایش می کردند و هرگاه ضعیفی مرتکب سرقت می شد بر او حد جاری می کردند .

 

به خدا سوگند اگر فاطمه دختر محمد دزدی کند دست او را خواهم برید .

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد حقوق بشر در اسلام و اعلامیه جهانی حقوق بشر
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.