لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه179
فهرست مطالب
هنر چیست؟ هنر در تفکر دینی و عرفانی هنر از منظر فلاسفه و متفکرین
در تعریف حقیقت هنر، فلاسفه و اندیشمندان غرب و شرق متفقالقول هستند و هنر را حاصل ذوق و حس زیباشناختی هنرمند و الهام میدانند.
افلاطون هنر را به معنای میمسیس، نوعی از تولید میداند که برخلاف پوئیسیس (تولید الهی)، تولید اصل یک شیء نیست. میمسیس در فارسی همان تقلید و محاکات است و به مفهوم نمایش و نمایاندن؛ در نظریههای اخیر از بازنمایی به جای تقلید بهرهگیری شده است.
"ابوعلیسینا، خواجه نصیرالدین طوسی و ابنرشد، میمسیس را تخیل نامیدهاند."[1]
تقلید مورد پذیرش افلاطون، تقلید مبنی بر دانش است. افلاطون با تقلید مطلق مخالف است و بنای آن را بر جهل میداند. افلاطون گوهر هنر را والاتر از یک تقلید محض از طبیعت میداند؛ و علاوه بر دانش و مهارت، الهام را لازمهی مهم هنر میداند.
"وردونیوس، پس از بررسی میمسیس افلاطون، میگوید، هنر به عرصهی نمونههای دیدنی و ملموس محدود و وابسته نیست؛ هنر واقعی میکوشد تا از جهان مادی فراتر رود و به وسیله تصاویر ساده، بر آن میشود تا چیزی از ساخت والاتر وجود را به یاد آورد؛ آن ساختی از وجود که میان پدیدهها سوسو میزند." [2]
هگل متفکر قرن نوزدهم، با اطلاق زیبایی ب
1- سعید بینایی – هنر در نظر افلاطون – چاپ اول - فرهنگستان هنر– تهران– 1383– ص 14
2- همان - 37
تحقیق در مورد هنر