دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی زمین ناآرام کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 27
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
اهداف
هدف کلی : دانش آموزان با ساختمان درونی زمین آشنا شوند 0 هدف های جزئی : 1 - مفهوم نا آرام بودن زمین را بدانند 0 2 - ساختمان درونی زمین که از سه لایه به نام های پوسته ، گوشته و هسته تشکیل شده اند را بشناسند 0 3 - چگونگی تشکیل آتشفشان را بدانند 0 4 - مهارت کافی جهت مشاهده آتشفشان از چند وجه را داشته باشند هدف های رفتاری : 1 – با توجه به تصویر عنوانی درس علت نا آرام بودن زمین را شرح دهند 0 ( مهارتی ) 2 - قسمت های مختلف ساختمان درونی زمین را نام ببرند 0 (دانشی) 3 - قسمت های مختلف زمین را با هم مقایسه نمایند و گزارش کنند (مهارتی) 4 - از روی علاقه و باور به کاوش و جستجو در خصوص ساختمان زمین انجام دهند 0 ( نگرشی ) 5 - آتشفشان و خاکست را تعریف کنند ( دانش ) نکات کلیدی : ساختمان زمین – پوسته - گوشته هسته - ماکت آتشفشان – خاکستر – آهن – نیکل مواد و وسایل مورد نیاز : کره زمین ، تخم مرغ ، آتشفشان مصنوعی فضا و مدل کلاس : کلاس درس معمولی روشها و راهبردهای انتخابی تدریس : روش پروژه راهبردهای ایجاد انگیزه : معلم با در دست داشتن کره زمین وارد کلاس می شود و از بچه ها می پرسد که نام این وسیله چیست ؟ و چرا همه ی نقاط مختلف این شکل یکسان نیست و با هم تفاوت دارند ؟ ارزشیابی تشخیصی : 1 - زمین شناسان با مطالعه ی سنگهای رسوبی چه اطلاعاتی درباره ی گذشته ی زمین به دست می آورند ؟ 2 - جنس زمین از چیست ؟ 3 - زمین به چه شکلی است ؟ 4 - چرا زمین نا آرام می شود ؟ اجرای مراحل روش مرحله اول : توضیح و تشریح موضوع معلم : بچه ها تاکنون در محل نزدیکی شما چاه کنده شده ، دیده اید ؟ و مشاهده نمودید که از آن سنگ و گل بیرون می آید و یا بعضی چاه ها که حفر می شود تا چند صد متری به نفت می رسیم آیا در این مرحله به مرکز زمین رسیده ایم یا مراحل دیگری را هم باید طی کنی؟! آیا شما دوست دارید که بدانید مرکز زمین چگونه است و داخل زمین چیست ؟ و بدانید که چرا بعضی از جاهای زمین سنگ ها ذوب می شوند و به بیرون می آیند ؟ بنابراین هر یک از شما به صورت انفرادی یا گروهی اطلاعاتی که از زمین ناآرام و یا نقشه زمین دارید جمع آوری کنید و نقشه زمین را ارائه نمائید که نا آرام است مرحله دوم: ارائه طرح و مراحل اجرایی در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد تا برای انجام بهتر کار خود مراحل انجام کار و زمان بندی آنرا روی کاغذ بنویسند و نقشه را ترسیم نمایند 0 به عنوان مثال : 1 - زمین نا آرام دارای چه چیزهای است آنها را ترسیم کنید ؟ 2 - چه وسایلی نیاز می باشد تا نشان دهید به طور فرضی زمین نا آرام است ؟ 3 - چگونه باید نشان دهیم که زمین چندین لایه دارد ؟ به هر حال تمام فرایند اجرا در این مرحله به صورت مکتوب نوشته می شود 0 مرحله سوم : اجرای طرح ( طبق مراحل ) در این مرحله طبق مراحل انجام کار مرحله دوم انجام می شود و دانش اموزان با وسایل و امکانات که در اختیار دارند طرح خودشان را درست می کنند و یا بعضی از آنها را ترسیم می نمایند مرحله چهارم : ارائه گزارش و نقد و بررسی طرح ها معلم : از همه ی گروهها می خواهد که به نوبت کار خود را ارائه دهند و گروههای دانش آموزان کار خود را به صورت دسته جمعی یا انفرادی ارائه می دهند و نقاط قوت و ضعف دانش آموزان مورد تحلیل و نقد و بررسی قرارمی گیرد 0 معلم با هدایت خود راهنمایی های لازم را ارائه می دهد و به دانش آموزان توجیه می کند که زمین حقیقی هم چنین است که شما انجام داده اید و در درسهای بعدی خواهیم خواند ، علاوه بر آتشفشان عوامل دیگری در نا آرامی زمین موثرند 0 ارزشیابی پایانی : در این مرحله معلم می تواند سوالاتی در خصوص فرایند کار دانش آموزان از آنها بپرسد و بر اساس همین پرسشها ، در حین گزارش ارزشیابی پایانی انجام دهد 0 1 - چرا پوسته ی زمین برای ما بسیار مهم است و نسبت به لایه های دیگر زمین دارای اهمیت بیشتری است ؟ 2 - مواد جامد دانه ریز که از دهانه آتشفشان خارج می شوند چه نام دارند؟ 3 - دو کوه از کوههای آتشفشان کشور مان را نام ببرید ؟ 4 - سه لایه تشکیل دهنده ی زمین را نام ببرید و کدامیک برای ما بسیار مهم است ؟ 5 - مفاهیم زیر را تعریف کنید ؟ الف ) پوسته زمین ب ) آتشفشان ج ) خاکستر آتشفشان د ) هسته زمین ارائه تکلیف : تکلیف تمرینی : 1 - یک کره ی زمین در منزل بکشید و قسمت های مختلف آن را نام گذاری کنید و مانند کتاب توضیحاتی برای هر قسمت ارائه دهید 2 - تحقیق صفحه ی 68 کتاب را انجام دهید 0 تکلیف خلاقیتی : بنا بر سلیقه خود با امکانات و وسایلی که در منزل دارید یک کوه آتشفشان درست کنید و به کلاس بیاورید
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :
دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی زمین ناآرام