حقیقت مرگ بریده شدن علاقه روح از بدن است برای علاقه روح به بدن تشبیهات زیادی شده است .بعضی ها گفته اندمثل کشتی بان و کشتی که مرگ،کشتی را از اختیار کشتی بان بیرون می برد .می گویی پای من ،دست من،چشم من،من غیر از دست و پا و چشم و گوش است. وقتیکه می گویی رفتم،درست است که تو رفتی لکن بپایت رفتی و تو غیر پا هستی ،می گویی دیدم ، شنیدم،گفتم، همه برگشتن به شخص واحد است این شخص روح شریف است که از این ظاهر ظهور پیدا می کند روح می بیند ،می شنود اما از این سوراخ چشم وگوش،پس بیننده روح است .این چشم آلت دیدن اوست ،روح چراغی است که در ظلمتکده تن روشن گردیده است .از مجرای چشم و گوش و سایر حواس روشنایی می دهد .
واجب است که اعتقاد داشته باشیم که مرگ به اذن خداست ،همان کسی که روح را به بدن علاقه داد در شکم مادر تا روز آخر همان کس هم قطع علاقه می کند همه چیز از اوست .بعضی عوام از عزراییل بدشان می آید و او را دشمن می دانند دیگر نمی دانند که او پیش خود کار نمی کند او از طرف پروردگار عالم ماموریت دارد
سوال وجواب قبر:
از جمله چیزهایی که بایستی به آن اعتقاد داشت و جزءضروریات مذهب شیعه است« سوال منکرو نکیرفی القبر حق»قدر مسلم این است که شخص باید اجمالاًعقیده داشته باشد که در قید سوال هست ،حالا به چه کیفیت است؟آیا با این بدن جسمانی است یا با بدن مثالی یا مثلاًدر همین قبر خاکی است یا از روح سوال کرده می شود و به واسطه علاقه ای است که با بدن دارد این بدن هم متاثر می شود یا جور دیگری است اگر تصور شود اینها را کار نداریم زیرا دانستن تفصیل این امر لزومی ندارد و نیز راهی برای دانستن آنها جز اخبار نیست و در روایات بیان صریحی نرسیده است. بلی، علامه مجلسی در جلد سوم بحار انوار و حق الیقین فرموده از احادیث معتبره ظاهر می شود که سوال و فشار قبر در بدن اصلی است و روح بتمام بدن برمیگردد که قدرت بر فهم خطاب سوال و جواب داشته باشد .
چیزهایی که باید بدانیم آن است که از چه سوال می شود ؟در قبر از اعمال و عقاید پرسیده می شود بار میگویند خدایت که بود ؟پیغمبرت که بود ؟چه دینی داشته ای؟اگر توانست جواب بدهد دری از سمت بالا باز می شود و تا چشم کار می کند به قبرش توسعه می دهند و اگر جواب بر نیاید دری از جهنم برزخی به روی او باز می شود نفخه ای از نفخات دوزخ قبرش را آتش می زند .
برزخ:
برزخ در لغت به معنی پرده و حائل است که بین دو چیز واقع می شود و نمی گذارد این دو به هم برسنداین را برزخ می گویند اما به حسب اصطلاح برزخ عالمی است که خدای عالم بین دنیا و آخرت قرار داده که این دو به وصف خود باقی باشند عالمی است بین امور دنیوی و اخروی .
در برزخ درد وجود ندارد اینها لازمه ترکیبات این عالم ماده اند اما آنجا عالم مجردات است لکن به صراحت آخرت هم نیست یعنی برای اهل معصیت ظلمت محض و برای اهل طاعت نور محض هم نیست .از امام سوال می کنند که برزخ کی است ؟می فرماید از ساعت مرگ تا هنگامیکه سر از قبر در می آورند ودر قرآن مجید می فرماید «و از پشت ایشان برزخی است تا روز قیامت ».
ممکن است این سوال در ذهن بعضی بیاید که عالم برزخ با این طول و تفضیل کجا واقع شده است ؟البته عقل ما نمی رسد که بفهمیم ،چیزی که هست تشبیهاتی در روایات شده است از قبیل اینکه تمام عالم دنیا از زمین ها تا آسمانها نسبت به عالم برزخ مانند حلقه ای در بیابان است تا شخص در دنیا است مانند کرم در سیب یا طفل در شکم مادر است وقتی می میرد آزاد می شود البته جایی نمی رود و در همین عالم است لکن دیگر محدودیت ندارد ،زمان و مکان ندارد .
ثواب و عقاب برزخ در قرآن :
1-( النار یعرضون علیها غدواً وعشیاً یوم الساعه ادخلو آل فرعون اشد العذاب)
بر آتش عرضه کرده می شود ایشان بامداد و شامگاه و روزئکه قیامت بر پا می شود آل فرعون را در سخت ترین شکنجه ها داخل کنید.
از جمله آیاتی که در قرآن مجید دلالت بر غذاب دوزخ دارد این آیه شریفه است که راجع به کسان فرعون می باشد ، ال فرعون که در نیل غرق شدند و مردند از آن وقت صبح و شام برآتش عرضه داشته می شوند تا وقتیکه قیامت بر پا شود و به عذاب سخت تری برسند امام صادق (ع)می فرماید در قیامت که صبح و شام نیست این راجع است به برزخ –روایتی است از رسول خدا که فرمود جایش را در جهنم هر روز صبح و شب در برزخ نشانش می دهند اگر اهل عذاب است ،اگر اهل بهشت است جایش را در بهشت نشانش می دهند
2-آنهایی که اهل بدبختی و شقاوتند تا زمین وآسمان برقرار است در آتش اندبرای ایشان فریاد سخت و ناله های جانگداز است هر چه پروردگارت بخواهد می کندو اما آنهایی که خوشبخت هستند تا اسمان و زمین برقرار است در بهشتند امام (ع) می فرماید این آیه راجع به برزخ است عذاب و ثواب برزخی مراد ست و گرنه در قیامت که آسمانی نیست (اذاالسماءانشقت )و زمین هم عوض می شود دیگر این زمین نیست1
(یوم تبدیل الارض غیر الارض و السموات و برزو الله الواحد القهار)
3-(قبل ادخل الجنه قال یا لیت قومی یعلمون بما غفرلی ربی و جعلنی من المکرمین )و بالاخره او را بدار زدند و کشتند تا مرد و به ثواب الهی رسید و گفت قوم من می دانستند که پروردگارم مرا آمرزیده و از گرامی شده گان قرار داد.
4- (و من اعرض عن رکری فان له معشیه صنکاو نحشره یوم القیمه اعمی «طه ایه 124»)یعنی کسیکه از یاد خدا رو گردان شده جز این نیست که برایش زندگی سخت و ناراحت کننده است و روز قیامت او را کور محشور خواهم کرد ،بیشتر مفسرین گفته اند که معشیت اشاره به عذاب در قبر و برزخ است .
5-(حتی اذاجاءاحدهم الموت قال رب ارجعون لعلی اعمل صالحاًفیما ترکت کلا انها کلمه هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون «مومنون ایه 100»)یعنی تا آن زمان که مرگ یکی از آنان (کفار )فرار رسد عرض می کند پروردگارا مرا باز گردانیدبه دنیا تا در آنچه وا گذاردم عمل صالح انجام دهم در جوابش گفته می شود اینطور نیست (باز نمی گردی )سخنی می گوید که فایده ای ندارد و پشت سر آنهاعالم برزخی تا روزیکه بر انگیخته می شود قرار داد این آیه به خوبی دلالت بر آنیکه پس از حیات دنیا و پیش آخرت و قیامت انسان حیات دیگری دارد که حد فاصل میان آن دو است حیاتی که بنام عالم قبر و عالم برزخ نامیده می شود .
6-از جمله آیات قرآن راجع به بهشت برزخی آخر سوره فجر است که می فرماید «یا ایتها النفس المطمئنه» هنگام مرگ خطاب شود که داخل بهشت شو که به خبت برزخیه تفسیر شده و همچنین «در زمره بندگان من داخل شو».
قیامت به حکم عقل:
اگر دلیلهای نقلی بر فرض نداشیم و همه پیغمبران بر اینکه روز رستاخیزی هست و مردم را با آن دعوت می کرد ند که گفتار و کردار و عقایدتان مورد باز خواست قرار می گیرد نیامده بودند عقل بزرگترین شاهد و دلیل است که این گردش عالم افلاک و خلقت اولیه هر موجودی بدون نتیجه و غایتی نخواهد بود هر عاقلی اطرافش را که می نگرد می بیند شب روز می شود و روز شب ،می خورد و می خوابد و تخلیه می کند و شهوترانی میکند ،بچه بزرگ می شود و جوان بزرگ می شود و جوان بعد پیر می شود و میمیرد .
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 13 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلودمقاله مرگ