مهارت هایی که در کارها و مشاغل نگهداری و تعمیر به کار می روند، مهارت هایی هستند که شاغلین به آن، از نظر حالات درونی باید اهل صبر و حوصله فراوان و عاشق به کارشان باشند.
تعمیر و نگهداری به یک معنا زنده کردن یک شی و وسیله یا زنده نگه داشتن آن وسیله است.
بسیاری از اجناس و وسائل شامل این معنا می شوند که نگهداری از آن ها به مراتب مهم تر از مطالب جانبی آنها است.
برخی تصور می کنند که دستگاه ها و وسایل یکبار مصرفند.
متاسفانه اجناس و وسائل در کشور ما به خوبی محافظت نمی شوند.
فضا و رطوبت، نور و حرارت ، هر کدام به تنهایی فاکتورهایی را دارند که می تواند باعث اتلاف هزینه ها و تخریب سرمایه شود.
تعمیر و نگهداری وسایل به معنای استفاده از وسایل کهنه یا عدم استقبال از وسایل جدیدتر نیست.
زمانی که ابزار آلات و وسایل مورد مصرف در همه بخش ها (خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی) دچار اشکال می شوند هر کدام به تناسب کارکرد، پیچیدگی و کوچکی و بزرگی، متخصصین و تعمیر کاران خاص خود را طلب می کنند.
تعمیرکار از پیکره بی جان ابزار و وسایل یک موجود زنده و سالم می سازد.
شما بارها و بارها در منزل خود با این مسئله روبرو شده اید که وقتی وسیله ای در منزل خراب می شود سایه عصبانیت و کسالت بر خانه گسترده می شود و زمانی که با یک یا دو حرکت جدی و اصولی تعمیر کار، کولر شما به شما خنکی می دهد و تلویزیون شما پخش فوتبال مورد علاقه تان را آغاز می کند، لبخند و خوشحالی که برایتان به ارمغان می آورد و از صرف هزینه های گزاف جلوگیری می کند و یا هزینه های زیادی را که خانواده ها متحمل شده اند تا وسیله ای را فراهم نمایند به نتیجه می رساند.
تعمیر کار یک فرد خیرخواه، دلسوز و مفید برای جامعه است.
اما این کار وقتی این معانی را در بر می گیرد که شما در تعمیر وسایل یا نگهداری از آنها عمیقاً ریشه یابی نموده و مشکل را اساسی حل کنید. بسیاری از تعمیرکاران وسیله ای را برای مراجعه بعدی آماده می کنند و به این دلیل نام خوبی را یدک نمی کشند.
یک تعمیر کار باید هنر زنده کردن را بلد باشد نه اینکه با وسیله یا ماشین سواری ما کاری را انجام بدهد که خودمان هم بلد بودیم.
در تعمیر و نگهداری نیز باید وسایل و مال مردم و رنج و سختی که منجر به تهیه آن شده است را مال و وسیله و رنج خودمان بدانیم و این مهارت ارزشمند را برای کسب روزی حلال و افزایش سود خودمان به درستی به کار بندیم.
تجهیزات و نگهداری و تعمیرات
خط مشی های سرمایه گذاری برای نگهداری و تعمیرات و یا تعویض یک کارخانه و تجهیزات، می تواند در توانایی بلند مدت یک بنگاه برای موفقیت در رقابت و نیل به اهدافی از قبیل سود، مهم باشد.
البته نیاز به تعمیر و نگهداری تجهیزات از بنگاهی به بنگاه دیگر تفاوت دارد. تعمیر و نگهداری در کارخانه های با نیروی هسته ای و یا کارخانه های هواپیماسازی، یک نیاز مطلق است.
اما اغلب حالتی از اختیار، در مورد پیروی از برنامه زمانبندی معمول همیشگی (به عنوان مثال تعمیر و نگهداری جلوگیری کننده) یا به شکلی متفاوت با روند معمول و عدم استفاده از تعمیر و نگهداری تا زمانی که لزوم تعویض قطعی شود، وجود دارد.
البته نو نگه داشتن تجهیزات مفید گران قیمت، مساله مهمی در ایجاد امتیاز رقابتی است.
جهت گیری کلی استراتژی موسسه، نوعی خط مشی برای تعمیرات و نگهداری تعیین می کند اما تحویل فوری محصول نیز می تواند نقش مهمی داشته باشد که مجدداً موازنه بین خط مشی های موجودی انبار کالا، استفاده از وقت اضافی، زمانبندی تولیدات و مشابه آن را برقرار کند.
گیر بکس
گیربکس خودرو وظیفه انتقال و کنترل انرژی محرک درخودرو را برعهده دارد و دارای چهار نوع: دستی، غیرهمزمان، نیمه اتومات و تمام اتوماتیک می باشد.
گیربکس های دستی لغزشی در خودروهای قدیمی وجود داشته و استفاده از آن امروزه منسوخ شده است. ولی سیستم های گیربکس آنی، گونه دیگر گیربکس دستی، امروزه به همراه کلاچ ها در تولید خودرو همچنان استفاده میشود. گیربکس های دستی سبکتر، ارزانتر، با کارآئی بالاتر و مصرف سوخت کمتر میباشند و بطور عام تری در اروپا، آسیا، افریقا و امریکای جنوبی استفاده میشوند.
گیربکس های غیرهمزمان معمولا در تانک ها و خودروهای کشاورزی استفاده شده و تعویض دنده با آنها نیازمند مهارت و شناخت کامل دنده ها و توانائی آنها دارد.
گیربکس اتوماتیک در اکثر خودروهای آمریکایی و آلمانی استفاده میشود که درآن دنده مناسب بدون دخالت فرد، با استفاده از جکهای روغنی و فشار مایع موجود در سیستم گیربکس انتخاب میشود. بجای استفاده از کلاچ، دنده فلایویلی مایع بین موتور و چرخ ها وجود دارد. امکان انتخاب تعداد دنده ها و یا استفاده از دنده عقب برای راننده وجود دارد ولیکن انتخاب دقیق دنده درحال استفاده میسر نیست. سیستم های برنامه ریزی شده کامپیوتری امروزه توانایی گیربکس های اتوماتیک را به حدی رسانده است که حتی برای مسابقه مناسب بوده و مصرف سوخت کمتری نیز داشته باشند.
گیربکس نیمه اتوماتیک در واقع همان گیربکس اتوماتیک میباشد با این اختلاف که در این نوع راننده قابلیت انتخاب لحظه به لحظه دنده مناسب را دارد که به آن گیربکس دستی بدون کلاچ نیز گفته میشود.
گیربکس یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد وظیفه گیربکس تبدیل دور و گشتاور بوده
گیربکس وظیفه دارد که گشتاور (قدرت) و دور موتور را تغییر داده و به دلخواه راننده و نیاز جاده و
خیابان دور را کم قدرت را زیاد یا بلعکس دور را زیاد و قدرت را کم کند در مواقعی نیاز می باشد که
از قدرت بیشتری جهت حرکت اتومبیل استفاده شود همین طور نیاز می شود که پس از حرکت
اتومبیل سرعت بیشتری داشته و به حرکت خود ادامه دهد امروزه به علل اقتصادی و ایمنی بیشتر
گیربکس های دنده ای را ترجیح می دهند در گیربکس های دنده ای هر زوج دنده فقط یک نسبت دور
و گردش را به وجود می اورد در نتیجه برای به دست اوردن نسبت تبدیل های مختلف باید از چندین
زوج دنده استفاده کرد
انواع گیربکس
گیربکس دو نوع است : گیربکس معمولی و گیربکس اتوماتیک . در بعضی از اتومبیل ها دسته دنده
بغل فرمان قرار دارد و در اکثر اتومبیل ها دسته دنده در سمت راست راننده روی گیربکس بسته
شده است که به ان دنده گیربکس گویند
انواع محور یا شفت در گیربکس (جعبه دنده)
1- شفت ورودی (شفت کلاچ) 2- شفت اصلی یا شفت دو 3- شفت دنده عقب
وظیفه دنده ها در گیربکس تغییر دور گشتاور وظیفه دنده ها می باشد
وظیفه دنده برنجی هماهنگ کننده دور بین دنده بوده و عمل تعویض دنده را تسریع می کند
وظیفه خار موشکی جلو برنده و نگه دارنده دنده برنجی می باشد
وظیفه مته ساچمه ماهک برای جلوگیری از بیرون زدن دنده هنگام حرکت اتومبیل و ثابت ماندن
دنده از مته و ساچمه استفاده می شود
معایب عمده گیربکس
کلیه دنده ها به جز دنده چهار زوزه می کشد
1- سائیدگی و کچلی دو طرف میل دنده زیر محل قرار گرفتن ساچمه ها
2- کچلی و سائیدگی ساچمه ها یا بلبرینگ دنده زیر
یکی از دنده ها هنگام حرکت زوزه می کشد (مثلا دنده دو)
1- سائیدگی و معیوب شدن بوش همان دنده 2 – تیز کردن و سائیدگی همان دنده
هنگام حرکت دو دنده از یک ماهک بیرون می زند (مثال دنده دو و سه)
1- معیوب بودن یا شکستن فنر و ساچمه ماهک
2- خلاصی و سائیدگی بیش از حد میل ماهک و ماهک
کلیه دنده ها بیرون می زند
1-خلاصی افقی بیش از حد مجاز دند
2- سائیدگی بیش از حد واشر مسی دو طرف دنده زیر
هنگام حرکت و رها کردن کلاچ از گیربکس صدای زوزه شنیده می شود
معیوب بودن بلبرینگ یا بو سر میل لنگ
کلیه دنده های تعویضی تولید صدا می کند معیوب
1- معیوب بودن سیستم کلاچ از جمله هوا
2- رگلاژ نبودن کلاچ
3- معیوب بودن دیسک و صفحه کلاچ
هنگام تعویض دنده عقب صدا می کند و ه سختی تعویض می شود
چون دنده عقب فاقد دنده برنجی می باشد احتمالا دور ارام موتور زیاد است
چکونگی ازمایش دنده برنجی
وظیفه دنده برنجی هماهنگ نمودن دور بین دو دنده می باشد در نتیجه هنگام تعویض و ازمایش
ان پس از قرار دادن دنده برنجی در محل خود و چرخاندن تا زمانی که دنده برنجی در جای خود دیگر
نچرخد سپس توسط فیلتر دنده گیر را اندازه گیری کرده وبا اندازه مجاز ان مقایسه می کنیم
علت روغن ریزی گیربکس
1- گرفتگی هواکش گیربکس 2- ابندی نبودن واشرهای اب بندی و کاسه نمدها
علت روغن ریزی از کاسه نمد گلدانی عقب گیربکس
1- معیوب بودن کاسه نمد جلو و شفت وردی 2- زیاد بودن واسگازین گیربکس
چگونگی تشخیص معیوب بودن بلیرینگ شفت ورودی گیربکس
هنگامی که موتور روشن و دنده خلاص است تولید صدا کرده و با گرفتن کلاچ صدا قطع می شود
در چنین حالتی باید بلبرینگ شفت ورودی عوض شود
1- معیوب بودن و پاره شدن لاستیک دسته موتور و گیربکس دنده ها را نیز دچار اشکال می کند
خلاصی زیاد دسته دنده و لرزش ان هنگام حرکت اتومبیل را موجب می شود
2- سائیدگی محل قرار گرفتن دسته دنده
وظیفه ضامن دنده عقب در گیربکس
برای جلوگیری از جا رفتن دنده چهار به جای دنده عقب و بلعکس از ضامن دنده عقب استفاده
می شود که در اتومبیل های مختلف فرق می کند
وظیفه ضامن در دنده جلو
برای جلوگیری از درگیری دو دنده در یک لحظه طراحی میل ماهک و اهرم تعویض به گونه ای است
که هنگام تعویض دنده فقط یک دنده تعویض می شود
بلبرینک
آشنایی با برینگها
• انتخاب نوع برینگ (Selection of bearing type)
هر کدام از برینگ ها برای منظور خاصی طراحی می شود و به همین دلیل کاربرد ویژه ای دارد. برای نمونه بلبرینگ های شیار عمیق قادر به تحمل بارهای نیمه سنگین شعاعی و بارهای محوری هستند. اصطکاک در این نوع بلبرینگ ها کم و امکان تولید آنها با دقت زیاد وجود دارد، لذا از آنها در موتورهای الکتریکی کوچک و متوسط استفاده می شود. رولبرینگ های بشکه ای قادر به تحمل بارهای سنگین بوده و دارای خاصیت خود تنظیمی هستند. این ویژگی آنها را برای کاربردهای سنگین مهندسی که بارها بزرگ و باعث ناهمراستایی شافت می شود، مناسب می سازد.
فضای موجود (Available space)
در بیشتر موارد، یکی از ابعاد اصلی برینگ در طراحی ماشین(معمولاً قطر داخلی) معین شده
• است. بر همین اساس اندازه های برینگ همواره استاندارد است. در شافت های کم قطر از تمامی برینگ ها می¬توان استفاده کرد که متداولترین نوع آنها بلبرینگ های شیار عمیق است. رولبرینگ های سوزنی نیز در اینگونه موارد مناسب هستند. در شافت های قطور رولبرینگ های استوانه ای، مخروطی و بشکه ای مناسب هستند. بلبرینگ های شیار عمیق در اینگونه موارد هم کاربرد دارند.
در مواردی که فضای شعاعی محدود باشد، از برینگ های با ضخامت کم باید استفاده نمود، نظیر رولبرینگ های سوزنی بدون حلقه داخلی و بیرونی و نیز رولبرینگ های سوزنی با پوسته کشیده شده. گروه خاصی از بلبرینگ های شیار عمیق و تماس زاویه ای، رولبرینگ های استوانه ای و بشکه ای نیز در اینگونه موارد کاربرد دارند. وقتی محدودیت فضای محوری داشته باشیم گروه خاصی از رولبرینگ های استوانه ای و بلبرینگ های شیار عمیق در مورد بارهای مرکب شعاعی و محوری بکار می روند. اگر در این حالت فقط بار محوری داشته باشیم از رولبرینگ سوزنی کف گرد، رولبرینگ های استوانه ای کف گرد و بلبرینگ های کف گرد می توان استفاده نمود.
• انتخاب اندازه برینگ (Selection of bearing size)
نظریه جدید در مورد طول عمر برینگ (New life theory)
تحقیقات پیشرفته و تجربیات عملی نشان داده اند که اگر برینگ تحت شرایط معینی کار کند(مثلاً اگر با سبک باشد) می تواند طول عمری به مراتب بیشتر از آنچه از فرمولها به دست می آید داشته باشد. طبق این تئوری، مفهوم بار خستگی Fatigue load limit در نظر گرفته شده و این مقدار باری است که اگر برینگ تحت مقادیری کمتر از آن قرار می گیرد، دچار خستگی نمی شود. مقدار بار خستگی در جداول مشخصات برینگ ها را، با علامت Pu برای هر برینگ نشان می دهند. خستگی در برینگ از اعمال تناوبی بار حاصل می شود.
هر جزء غلتشی در برینگی که با سرعت دورانی خاصی در حال چرخش است در هر ثانیه چندین بار در معرض اعمال بار قرار گرفته و سپس رها می شود.
این نوع اعمال بار باعث خستگی برینگ و نهایتاً از کارافتادگی زودرس آن می شود. حتی اگر از قدرت تحمل بار برینگ نیز کمتر باشد.
• ظرفیت تحمل بار و طول عمر (Load Carrying capacity and Life)
اندازه یک برینگ براساس ظرفیت تحمل بار برینگ با در نظر گرفتن مقدار بار و طول عمر مورد انتظار با ضریب اطمینان خاص انتخاب می شود.
باری که بر برینگ وارد می شود ممکن است به صورت دینامیکی یا استاتیکی باشد. معمولاً در جداول برینگها این دو بار بانامهای مبنا Dynamic Load Rating و بار استاتیکی مبنا Static Load Rating درج می شوند. همانگونه که از نام آنها پیداست مقادیر درج شده در جداول فقط یک مقدار پیشنهادی است که بسته به طول عمر مورد انتظار از برینگ می توان بارهای مورد بحث را کم و زیاد کرد.
بلبرینگهای شیار عمیق (Deep groove ball bearings)
• دامنه کاربرد بلبرینگ های شیار عمیق وسیع می باشد، زیرا طراحی آنها ساده، غیر قابل تفکیک و با قدرت کارکرددر سرعت های زیاد است. این نوع برینگ ها در چند نوع یک ردیفه، دو ردیفه و یک ردیفه با شیار ساچمه خور تولید می شوند.
بلبرینگهای شیار عمیق، یک ردیفه (Deep groove ball bearings,single row)
این برینگ دارای شیار ساچمه عمیق و یکپارچه بوده و ساچمه و شیار در آن مطاقبت هندسی کاملی داشته، بطوریکه علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را نیز از هر دو طرف تحمل می کنند. متداولترین اندازه های برینگهای مورد بحث با کاسه نمد فلزی و لاستیکی نیز تولید می شود. آن دسته از این نوع برینگ ها که در دو طرف خود، کاسه نمد دارند با گریس نیز پر شده اند، به همین دلیل نباید آنها را جهت جا زدن گرم نمود و یا شست. مقدار گریس داخل برینگ معمولاً 25 الی 35 درصد فضای داخل برینگ است. کاسه نمدهای فلزی معمولاً با پسوند Z(یک طرف) و 2Z(دو طرف برینگ) مشخص می شوند. این نوع کاسه نمدها با حلقه داخلی برینگ فاصله داشته و اصولاً وقتی باید مورد استفاده قرار گیرند که حلقه های داخلی بچرخد. در صورت چرخش حلقه بیرونی امکان نشت گریس وجود دارد. نوع دیگری کاسه نمد با اصطکاک تولیدی کم وجود دارد Low fiction seals بطوریکه سرعت برینگ می تواند همپایه سرعت آن با کاسه نمد فلزی باشد. این نوع کاسه نمد با پسوند ZR مشخص شده و شامل یک لاستیک مصنوعی است که با یک واشر فلزی تقویت شده است. فاصله این کاسه نمد با حلقه داخلی بسیار ناچیز بوده، بطوریکه خاصیت آب بندی را به نحو مطلوبی بالا می برد. محدوده دمایی کارکرد این نوع کاسه نمد -40°C الی +120°C است. کاسه نمد لاستیکی Seals شامل یک لاستیک مصنوعی با یک واشر فلزی بوده و با حلقه داخلی در تماس است و در دمای -40°C الی +120°C کارکرد دارد. سرعت برینگ با این نوع کاسه نمدها افت می کند.
نوع تولید شده دیگر آنها با جای خار Snap ring groove است که با قرار دادن یک خار در آن می توان برینگ را از لحاظ محوری با صرفه جویی در مقدار فضای اشتغالی محکم کرد. خار به همراه جای خار با پسوند NR در جلوی شماره برینگ مشخص می شوند. نوع دیگر برای مواقعی است که میزان صدای تولید شده توسط برینگ، نظیر لوازم خانگی اهمیت دارد Bearing for silent running” application با پسونQE5 مشخص می شود.
بلبرینگهای خود تنظیم (Self-aligning ball bearings)
• این برینگ دارای دو ردیف ساچمه با یک حلقه بیرونی مشترک است که شیار ساچمه در آن بصورت منحنی بوده و این باعث ایجاد خاصیت خود تنظیمی بلبرینگ در مواقع انحراف و ناهمراستایی شافت می شود. در صورتیکه قدرت تحمل بار این نوع بلبرینگ کافی نباشد، می توان از رولبرینگ های بشکه ای Spherical roller bearings که دارای خاصیتی مشابه هستند نمود.
بلبرینگهای تماس زاویه ای (Angular contact ball bearings)
حلقه های داخلی و بیرونی این نوع بلبرینگها نسبت به یکدیگر زاویه ای می سازند که امکان تحمل بارهای شعاعی و محوری همزمان را توسط آنها فراهم می کند. هر قدر زاویه تماس بلبرینگ بزرگتر باشد، قدرت تحمل بار محوری آن بیشتر می شود. تولیدات مختلف این بلبرینگ ها عبارتند از: بلبرینگ های تماس زاویه ای یک ردیفه Single row دو ردیفه double row و بلبرینگ های با چهار نقطه تماس Four Point Contact ball bearings
رولبرینگهای استوانه ای (Cylindrical roller bearings)
رولبرینگهای سوزنی (Needle roller bearings)
در رولبرینگ های سوزنی، غلتک ها به شکل استوانه بوده، ولی قطر آنها به نسبت طولشان کوچک است که علیرغم این ویژگی از قدرت تحمل بار بالایی برخوردار بوده و در مصارفی که فضای موجود کوچک باشد. مناسب هستند. عدم تماس انتهای غلتک ها با لبه های برینگ موجب اجتناب از تمرکز تنش در گوشه ها می شود. این نوع رولبرینگ ها در انواع مختلف: با پوسته کشیده شده drawn cup needle roller bearings که می توانند بصورتهای ته باز open end و ته بسته closed end باشند و نیز رولبرینگ های سوزنی با حلقه داخلی یا بدون آن تولید می شوند. چند نمونه پر مصرف این نوع رولبرینگ ها بدین ترتیب مورد بررسی قرار می گیرند:
• رولبرینگ های سوزنی با پوسته کشیده شده(Drawn cup needle roller bearings)
همانگونه که از نام آن پیداست، حلقه بیرونی آنها نازک بوده و کشش عمیق شده است.ضخامت آنها کم و قدرت تحمل بار زیادی دارند و باید با انطبلق تداخلی نصب شوند. در انواع ته باز و ته بسته(جهت نصب در انتهای شافت) تولیدمی شوند و حلقه داخلی بطور یکپارچه ندارند، ولی برای اکثر شماره ها حلقه داخلی بصورت مجزا نیز تولید می شود. فضای خالی زیاد داخل آنها برای روانکاری امکان طولانی کردن فواصل رونکاری را فراهم کرده است. اکثریت آنها بصورت یک ردیفه بوده، ولی بعضی از اندازه های آن بصورت دو ردیفه نیز موجود است. بیشتر آنها سوراخ مخصوص روانکارب نیز دارند.(پسوند AS1).رولبرینگ های سوزنی با کاسه نمد لاستیکی نیز تولید می شوند که جنس آن از لاستیک مصنوعی یا پلی اورتان است و در دمای -20°C الی +100°C کارکرد دارند. ناهمراستایی زاویه ای به علت طراحی خاص آنها تا حدودی امکان پذیر است. ار آنجائیکه سنجش دقت ابعاد رولبرینگهای سوزنی قبل از نصب در داخل محفظه و بر روی شافت امکان پذیر نیست از یک اندازه گیر Gauge ring با جداره ضخیم استفاده می شود. جدول اندازه های این حلقه، مناسب برای هر قطر داخلیرولبرینگ سوزنی Fw است.رولبرینگ را در داخل حلقه مزبور جا زده و سپس با استفاده از درون اندازه گیر measuring مقدار انحراف از اندازه اسمی قطر داخلی رولبرینگ سنجیده می شود. محدوده
مجاز این انحراف نیز در جدول آورده شده است، لذا در مواردی که از دو رولبرینگ در کنار هم استفاده شود، اگر بخواهیم توزیع بار یکسان روی آنها داشتع باشیم، مقدار انحراف از اندازه اسمی قطر داخلی هر دوی آنها باید یکسان باشد. اکثریت این نوع رولبرینگ ها با پنجره ساچمه های فولادی نازک یا معمولی تولید می شود و در موارد ویژه نوع فیبری آنها نیز ممکن است موجود باشد. بعلت نازک بودن دیواره این نوع رولبرینگ ها، دقت ابعادی سوراخ محفظه از اهمیت خاصی برخوردار است. رولبرینگ به انطباق تداخلی لازم خواهد رسید. محل قرار گرفتن برینگ بر روی شافت نیز باید با دقت ماشینکاری شود
رولبرینگهای بشکه ای (Spherical roller bearings)
این رولبرینگها دارای دو ردیف غلتک در یک شیار مشترک منحنی الشکل در حلقه بیرونی هستند و دو شیار در حلقه درونی آنها نسبت به محور برینگ زاویه می سازند. برینگ خاصیت خود تنظیمی داشته، در نتیجه نسبت به ناهمراستایی شافت حساس نیست و علاوه بر تحمل بار شعاعی، بار محوری را نیز از دو طرف متحمل می شود. غلتک های آن بلند،قطور و متقارن و به تعداد زیاد هستند که این خصوصیات موجب قابلیت تحمل فوق العاده زیاد این نوع برینگها در برابر نیروها می باشند. سوراخ داخلی آنها در دو نوع استوانه ای و مخروطی با شیب 1:30(پسوند K30) و شیب 1:12 (پسوند K) تولید می شود برای نصب رولبرینگ با سوراخ داخل مخروطی بوشهای کششی و تبدیلی نیز تولید می¬شود.
مجموعه برینگهای ایگرگ (Y-bearing units)
منظور از مجموعه، بلبرینگ ایگرگ همراه با محفظه Housing است. مجموعه ساده و اقتصادی بوده و در صنایه غذایی و بسته بندی کاربرد دارد. بلبرینگ آن در اصل مانند بلبرینگ شیار عمیق است که در دو طرف کاسه نمد سطح حلقه بیرونی آن قوسی شکل است. ماشین آلات کشاورزی، راهسازی، نساجی، تسمه نقاله، صنایع غذایی و بسته بندی کاربرد دارد. بلبرینگ آن در اصل مانند بلبرینگ شیار عمیق است که در دو طرف کاسه نمد داشته و سطح حلقه بیرونی آن قوسی شکل است. محفظه نیز از جنس چدن یا فولاد بوده و در اشکال مختلف تولید می شود و سوراخ داخل آن یعنی محل نشستن برینگ جهت تطابق با آن قوسی شکل است.
مجموعه، ناهمراستائیهای اولیه شافت را می تواند جبران کند، ولی قادر به حرکت در امتداد محوری نیست. لذا در استفاده از این نوع برینگ¬ها، طول شافت باید کوتاه بوده و در ضمن در زیر محفظه، واشرهای فلزی موجدار گذاشته شود تا بلبرینگ در معرض تنشهای اضافی، ناشی از عوامل مختلف نظیر انبساط حرارتی قرار نگیرد.
محفظه های پایه دارSNLا(SNL plummer block housings)
خلاصه مشخصات:
1. محفظه دو تکه است.
2. برای بلبرینگ های خود تنظیم و رولبرینگ های بشکه ای مناسب هستند.
3. شافت باید دارای قطری بین 20 الی 160 میلیمتر و 3/4 الی 1/2 5 اینچ می باشد.
4. برینگ در آنها مستقیماً یا با بوش تبدیل بر روی شافت نصب می شود.
5. استفاده از روغن و گریس به عنوان روانکار در آنها امکان پذیر است.وسایل روانکاری های مکرر نیز فراهم است.
6. از جنس چدن خاکستری ( سریSNL ) یا چدن خاکستری گرافیک کروی ( سریSsNHD ) هستند.
7. کاسه نمدهای مصرفی در آنها از نوع:
دو لبه (پسوندTG ) مارپیچی( پسوندTS ) اV شکل( پسوندTA ) نمدی( پسوندTC)
8. برای نصب راحت تر سریهای مشخص شده دارای پیچ قلابدار هستند.
9. ابعاد آن با استاندارد شماره ISO 113/11-1979 مطابقت می کند.
این محفظه ها طراحی دارند که در آنها انتخاب برینگ، روش موقعیت دهی بر روی شافت، انتخاب کاسه نمد و روانکار از انعطاف پذری زیاد برخوردار است. برای نصب آنها دو سوراخ تعبیه و برای نصب آنها بر روی آنها بر روی مقاطع T شکل چها محل دیگر وجود دارد که می توان با مته سوراخ نموده، با پیچ بر روی جای خود محکم نمود. دو سوراخ دیگر نیز برای پین هایی که به منظور جفت وجور کردن نیمه بالایی و پایینی محفظه تعبیه شده اند وجود دارد.
برینگ های مناسب برای این نوع محفظه ها، بلبرینگ های دو ردیفه خود تنظیم و رولبرینگ های بشکه ای هستند. در بسیاری موارد پهنای برینگ در داخل محفظه از پهنای سوراخ کمتر است. لذا جهت موقعیت دهی مناسب برینگ از حلقه های موقعیت دهنده Locating Rings که با FRB مشخص می شود استفاده می گردد. همانگونه که قبلاً گفته شددر محفظه های مزبور انواع مختلف کاسه نمد کاربرد دارند:
• کاسه نمد دو لبهDouble-Lip : از جنس پلی اورتان، مقاوم در مقابل سایش، با خاصیت الاستیکی خوب. این کاسه نمدها در مواردی که رونکار گریس است، مناسب بوده و حد سرعت دورانی آنها 8m/s است. محل قرار کاسه نمد بر روی شافت باید سنگ زنی شده و فضای بین دو لبه با گریس پر شود.
• کاسه نمد V شکل V-ring :از جنس لاستیک نیتریل هستند. در روانکاری با گریس و روغن می توانند استفاده شوند. و تا 12m/s سرعت دورانی دارند.
• کاسه نمدهای نمدی Felt : آب بندی ساده و مطمئنی را برابر گریس ایجاد می کند. سرعت دورانی آنها به 4m/s می تواند برسد. سرعتهای بالاتر هم امکان پذیر است، ولی باید بین کاسه نمد و شافت که در حالت عادی تماس وجود دارد، فاصله ایجاد نمود.
کاسه نمد عموماً شامل یک تسمه نمدی روغنی است که بین حلقه ای از جنس آلیاژهای سبک جا زده شده است. کاسه نمدهای مارپیچی Labyrinth :تحت شرایط سخت نظیر دماهای بالا، استفاده از این نوع توصیه می شود. در این کاسه نمد، سیم لاستیکی دایره ای شکل بین حلق های مارپیچ و شافت جا زده می شوند.
جهت بستن سوراخ محفظه که شافت از آن عبور نمی کند و مهار شافت، ته گیرهای لاستیکی End cover استفاده می شود.
•
محفظه های مورد بحث از جنس چدن خاکستری هستند. اگر مقاومت این جنس کافی نباشد می توان از جنس چدن خاکستری با گرافیک کروی استفاده نمود که قدرت تحمل بار آن دو برابر نوع قبلی است.
در روانکاری برینگ در محفظه های مورد نظر، هم از روغن و هم از گریس می توان استفاده کرد. مقادیر مناسب گریسی که باید در محفظه وجود داشته باشد، فواصل گریسکاری مجدد به شرایط کاری بستگی دارد. جهت انجام این امر معمولاً پنج نقطه بر روی قسمت بالایی محفظه مشخص شده اند که می توان با سوراخ کردن و رزوه کردن آن نازل مناسب را در آنها جا زده و از طریق آن داخل محفظه را گریسکاری نمود.
لوازم جانبی برینگها
• بوشهای تبدیلی (Adaptor sleeves)
این بوشها معمولاً با مهره قفلی و سایر لوازم قفل کننده همراه هستند. بوش دارای شکاف بوده و شیب سطح بیرونی آن 1/12 است. از قطر داخلی 200mm به بالا، بوش دارای سوراخ و شیار لازم جهت عبور روغن است. این طراحی با OH مشخص می شود.
بوشهای کششی (Withdrawal sleeves)
این بوشها با یک لایه محافظ روکش شده اند. دارای شکاف بوده و شیب سطح بیرونی آنها 1/12 است.تعداد معدودی نیز دارای شیب 1/30 هستند. که جهت رولبرینگ های بشکه ای عریض سری 241K30 , 240K30 مصرف می شوند.
همانند بوشهای تبدیلی، بوشهای کششی با قطر داخلی 200mm به بالا دارای شکافها و سوراخهای لازم جهت تزریق روغن هستند که در این حالت با علامت AOH مشخص می شوند.
ابزارهای جا زدن و در آوردن برینگها (Mounting dismounting tools)
• جا زدن و درآوردن اصولی و صحیح برینگ ها تأثیر زیادی بر طول عمر آنها دارد. ابزارهایی که بدین منظوراستفاده می شوند در سه گروه: مکانیکی، هیدرولیکی و گرمایی طبقه بندی می شوند.
استفاده از روش تزریق روغن در جا زدن و درآوردن برینگهای بزرگ با سوراخ داخلی مخروطی بسیار موثر است. این روش شامل تزریق روغن به فواصل بین محل تماس سطوح فلزی و در نتیجه کاهش اصطکاک و نیروی لازم برای هل دادن برینگ بر روی شافت می شود
روانکاری ، سرویس و نگهداری (Lubrication and maintenance)
یک برینگ جهت کارکرد مطلوب باید به طور مناسب روانکاری شود تا از تماس مستقیم اجزاء برینگ و در نتیجه سایش آنها و نیز زنگ زدگی آن ممانعت بعمل آید.
در انتخاب روانکار عوامل زیادی نظیر سرعت کارکرد و دما دخیل هستند و در این رابطه چندین نوع روانکار مختلف اعم از گریس و روغن تولید می شود.
روانکارها در اثر عواملی نظیر فرسودگی و ترکیب با مواد زائد، خواص روانکاری خود را از دست می دهند. لذا اضافه کردن گریس و تصفیه روغن در فواصل زمانی معین از مواردی است که باید رعایت شود.
گریسکاری (Grease Lubrication)
در شرایط کاری نرمال(سرعت،فشار،دما) گریس کاربرد زیادی دارد. مزایای آن نسبت به روغن عبارت است از چسبندگی بهتر به برینگ و عدم چکه کردن بخصوص در مواقعی که شافت حالت عمودی داشته باشد و نیز عملکردی مشابه کاسه نمد در وقابل ورود بعضی مواد زائد و رطوبت به داخل برینگ. اما باید توجه داشت که گریس زیاد نیز موجب بالا رفتن سریع دما بخصوص در سرعتهای زیاد می شود، بنابراین فقط در مواقعباید برینگ را کاملاً با گریس پر کرد که 30 تا 50 درصد فضای داخل محفظه با گریس پر شده و فضای آزاد کافی جهت انتقال گرما از برینگ به محیط اطراف از طریق گریس امکان پذیر باشد.
فقط در سرعتهای خیلی کم و خطر خوردگی زیاد توصیه می شود که کل محفظه با گریس پر شود. مقادیر نرخ سرعتی که در جداول مشخصات برینگها قید می شوند در مواقعی که از گریس استفاده می شود کمتر از مورد روانکاری با روغن اشست و این به دلیل افزایش ناگهانی حرارت در شروع چرخش برینگ است.
گریسهای روانکار (Lubricating Grease)
گریسها روغنهای طبیعی یا مصنوعی هستند(روغن پایه) که با یک غلیظ کننده که عموماً صابونهای فلزی هستند حالت نیمه مایع تا جامد به خود می گیرند و سفتی آن نیز به مقدار غلیظ کننده بستگی دارد. جهت ایجاد خواصی نظیر خاصیت ضد خوردگی عناصر دیگری نیز یه گریس اضافه می کنند. در انتخاب گریس به پارامترهایی نظیر ویسکوزیته روغن پایه، درجه سفتی، دمای کارکرد و خاصیت ضد خوردگی آن باید توجه کرد.
شیر آلات
شیر وسیلهای معمولاً فلزی است که برای بازوبست، تنظیم و کنترل جریان مایعات یا گازها در لولهکشی به کار میرود. امروزه انواع بسیاری از شیرها طراحی، ساخته و تولید میشوند که در صنعت و خانه به کار میروند. شیرآلات به گروه شیرهایی گفته مشود که خود بنا به کاربرد، نحوه کارکرد یا شکل آن به زیرگروهای مختلف دسته بندی میشود.
انواع شیرآلات بنا به کاربرد [ویرایش]
شیرآلات خانگی و حمام که در انگلیسی به آن Faucet میگویند. شیرآلات صنعتی که در ایران آنرا والو میخوانند. (Industrial Valve).
انواع شیرآلات بنا به کارکرد [ویرایش]
شیرها یا برای باز و بست (قطع و وصل) جریان سیال استفاده میشوند، مانند:شیرهای توپی (Ball Valve)، شیرهای پروانهای (Butterfly Valve)، شیرهای دروازهای (Gate Valve)، شیر مخروطی (Plug Valve)
یا
برای تنظیم و کنترل جریان بکار میروند، مانند: شیرهای کرهای (Globe Valve)، شیر یکطرفه (Check Valve)، شیر سوزنی (Needle Valve)
غیر از موارد بالا میتوان از شیرهای دیافراگمی-صفحهای (Diaphragm Valve) نام برد. برخی از شیرهای فوق الذکر ممکن است برای هر دو کاربرد استفاده شود مانند شیر توپی یا شیر پروانه ای.
ساختمان شیر [ویرایش]
ساختمان داخلی یک شیر آب
اغلب شیرها در ساختمان دارای اجزایی هستند که بین آنها مشترک است:
• بدنه (Body)
• دیسک (Disc) که در شیرهای توپی و مخروطی همان توپ یا استوانه مخروطی است.
• نشیمنگاه (Seat) محل نشستن دیسک و یا واسط بدنه و دیسک است. اغلب از جنس نرمی ساخته میشود تا کار آب بندی را انجام دهد.
• دسته (Stem) و فلکه (Handwheel)، فلکه با دسته به دیسک وصل میشود، معمولاً با چرخاندن فلکه شیر باز یا بسته میشود.
شیر یکطرفه که بطور خودکار تنها اجازه جریان در یک سو را میدهد، اجزای دسته و فلکه را ندارد.
جنس و مواد [ویرایش]
بنا به کاربرد، مصالحی که در ساخت شیر بکار برده میشود، مختلف است. در کارهای ساختمانی شیرهای چدنی، برنزی، برنجی و گاهی استیل (SS) استفاده میشود. در کارهای صنعتی مانند، نیروگاهها، کارخانههای پتروشیمی، پالایشگاهها، کشتی سازی و صنایع دارویی / غذایی، بسته به نوع سیالی که از شیر عبور میکند ویا محیطی که شیر در آن قرار دارد، بدنه و دیگر اجزای آنرا از فولاد کربنی، فولاد آلیاژی، فولاد زنگ نزن(Stainless Steel) میسازند.
شیرها یا بهوسیله دست یا عملگر خودکار (Actuator) باز و بست میشوند.
انواع شیرآلات بنا به کارکرد [ویرایش]
شیرها یا برای باز و بست (قطع و وصل) جریان سیال استفاده میشوند، مانند:شیرهای توپی (Ball Valve)، شیرهای پروانهای (Butterfly Valve)، شیرهای دروازهای (Gate Valve)، شیر مخروطی (Plug Valve)
یا
برای تنظیم و کنترل جریان بکار میروند، مانند: شیرهای کرهای (Globe Valve)، شیر یکطرفه (Check Valve)، شیر سوزنی (Needle Valve)
غیر از موارد بالا میتوان از شیرهای دیافراگمی-صفحهای (Diaphragm Valve) نام برد. برخی از شیرهای فوق الذکر ممکن است برای هر دو کاربرد استفاده شود مانند شیر توپی یا شیر پروانه ای.
ساختمان شیر [ویرایش]
ساختمان داخلی یک شیر آب
اغلب شیرها در ساختمان دارای اجزایی هستند که بین آنها مشترک است:
• بدنه (Body)
• دیسک (Disc) که در شیرهای توپی و مخروطی همان توپ یا استوانه مخروطی است.
• نشیمنگاه (Seat) محل نشستن دیسک و یا واسط بدنه و دیسک است. اغلب از جنس نرمی ساخته میشود تا کار آب بندی را انجام دهد.
• دسته (Stem) و فلکه (Handwheel)، فلکه با دسته به دیسک وصل میشود، معمولاً با چرخاندن فلکه شیر باز یا بسته میشود.
شیر یکطرفه که بطور خودکار تنها اجازه جریان در یک سو را میدهد، اجزای دسته و فلکه را ندارد.
جنس و مواد [ویرایش]
بنا به کاربرد، مصالحی که در ساخت شیر بکار برده میشود، مختلف است. در کارهای ساختمانی شیرهای چدنی، برنزی، برنجی و گاهی استیل (SS) استفاده میشود. در کارهای صنعتی مانند، نیروگاهها، کارخانههای پتروشیمی، پالایشگاهها، کشتی سازی و صنایع دارویی / غذایی، بسته به نوع سیالی که از شیر عبور میکند ویا محیطی که شیر در آن قرار دارد، بدنه و دیگر اجزای آنرا از فولاد کربنی، فولاد آلیاژی، فولاد زنگ نزن(Stainless Steel) میسازند.
شیرها یا بهوسیله دست یا عملگر خودکار (Actuator) باز و بست میشوند.
تعمیر و نگه داری شیرآلات در منزل
آب مایه حیات است. پس این نعمت گران بها را باید به گونه ای مصرف کرد تا حدامکان از به هدررفتن آن جلوگیری شود. شیرآلات بهداشتی در حقیقت وسایلی هستند که به کمک آن ها می توان مقدار مصرف یک مایع را کنترل کرد.قسمت های داخلی شیر دنباله کوتاه :
اجزای شیر دنباله کوتاه عبارتند از :
1 – بدنه ،
2 – مغزی
مغزی از قسمت های زیر تشکیل شده است:
1 – حلزونی
2 – مهره و درپوش
3 – مهره نگه دارنده
4 – دستگیره
واشر تخت فیبری یا پلاستیکی مغزی و نحوه تعویض آن .
این واشر وظیفه آب بندی محل اتصال مغزی به بدنه ی شیر را به عهده دارد. پس همه مراحل تعویض آن مشابه واشرهای
قبل است و سر مغزی همانند واشر تخت عوض می شود.
شیر مخلوط توکاسه
شیرهای معمولا به صورت مخلوط ساخته می شوند یعنی دو لوله آب سرد و گرم کنار یکدیگر قرار می گیرند.لوله آب سرد در سمت راست و لوله ی آب گرم در سمت چپ شیر قرار دارد.شیرهای مخلوط انواع مختلف مانند
یک پایه- دو پایه و..... دارند.قسمت های اصلی یک شیر مخلوط عبارت اند از:1.پایه رابط شیر به لوله ی آب گرم و سرد
2.بدنه ی اصلی شیر3.علم شیر4.مغزی آب سرد و گرم5.دستگیره یا کلگی 6.مهرهای رابط شیر7.درپوش های پلاستیکی آبی و قرمز روی دستگیره8.مهره ی روی علم9.توری سرعلم
مغزی
مغزی مهم ترین قسمت شیر مخلوط است که با کمک آن می توان
میزان آب خروجی را کنترل کرد.بر روی مغزی تعدادی واشر
سوار شده که اصلی ترین آن ها واشر تخت لاستیکی است و در کف مغزی قرار دارد بیش ترین فرسودگی مربوط به این واشر است.مغزی از قسمت های زیر تشکیل شده است:
1.پیچ یا میله که سر آن هزار خار شده است.
2.مهره ی اصلی یا بدنه ی مغزی که پیچ یا میله ی درون آن
حرکت می کند.
3.اشپیل یا خار که میله را درون مغزی ثابت نگه می دارد.
4.واشر تخت لاستیکی.
5.مهره ی محکم کننده ی واشر تخت.
1.شیر کنترل (شیر پیسوار)همان شیر زیر دستشویی ها ظرفشویی است می توان برای تعمیر شیر یا کم و زیاد کردن فشار آب سرد یا گرم از آن استفاده کرد.
2.به هنگام تعمیر شیرآلات ممکن است دستگیره یا کلگی شیر ها در اثر رسوب ناشی از املاح آب ازجای خود خارج نشود. در این صورت پارچه یا نواری روی دستگیره ببندید و با چکش به آرامی به آن ضربه بزنید تا از محل خود خارج شود.
3.برای آب بندی محل اتصال مغزی به بدنه شیر مخلوط از یک واشر تخت که معمولا از جنس پلاستیک است استفاده می کنند در صورت فرسوده شدن این واشر می توان مراحل تعویض را مشابه واشر های گفته شده انجام داد.
عیب یابی سیستم های هیدرولیکی
عیب یابی چیست؟
عیب یابی (troubleshooting) اصطلاحی است که به یک سیستم روشمند تفکر علت و معلولی و مراحل بازرسی های منطقی انجام شده به منظور یافتن علت خرابی یا کارکرد نادرست یک سیستم و یا اجزای آن اطلاق می شود. ساده تر بگوییم، عیب یابی عبارت است از یافتن مشکل به روشی منطقی و منظم. مراحل مربوطه به ترتیب اولویت، یعنی با در نظر گرفتن منطقی ترین عامل قابل بازرسی، انجام می شود. بیشتر بودن احتمال بروز یک مشکل نسبت به مشکل دیگر بر اساس پیشینة عملکرد سیستم هیدرولیک موردنظر (یا هر سیستم هیدرولیک دیگر) استوار است.
تشخیص عیب و علایم مربوطه
- یکی از نخستین اقدامات لازم در هنگام خراب شدن سیستم، بررسی آخرین سوابق کاری ان است. دومین اقدام، ارزیابی علایم به منظور تعیین علت خرابی است.
- سپس باید علل احتمالی مشکل را تعیین کرده و با یک نظم منطقی در مورد بررسی آن تصمیم گیری نمایید. این مرحله می تواند شامل رفع مستقیم عیب و یا انجام آزمایش هایی باشد که دیر یا زود به راه حل مشکل مربوطه منتهی خواهد شد.
ارزیابی آخرین سوابق نگهداری و تعمیرات
- بسته به شرایط حاکم، ممکن است طرق مختلفی برای ارزیابی اخرین سوابق تعمیر و نگهداری وجود داشته باشد. شما باید با شخصی که مشکل را گزارش کرده مذاکره نمایید در برخی موارد، شاید لازم باشد شخصاً کار سیستم را مشاهده کرده یا به صدای آن گوش دهید. در این موارد، آخرین سوابق در واقع مشاهده عملکرد سیستم است.
ارزیابی علایم
گزارش مشکل همیشه با بیان حداقل یک و اغلب اوقات چندین نشانه بروز مشکل ارائه می شود. اگر نشانه ها زیاد باشد، بهترین کار آن است که آنها را به همان ترتیب گزارش یادداشت نماییم. همیشه این تمایل وجود دارد که علایم و نشانهها را به عنوان خود مشکل اصلی در نظر بگیریم. در واقع، شخص گزارش دهنده معمولاً به علایم نوعی به شرح زیر می باشند:
1- پمپ، فشار لازم را ایجاد نمی کند.
2- پمپ، جریان لازم را ایجاد نمی کند.
3- سر و صدای پمپ زیاد است.
4- فشار نوسان دارد.
5- سیستم کند و آهسته عمل می کند.
6- سیلندر حرکت نمی کند.
7- ماشین سر و صدا دارد.
8- شیر عمل نمی کند.
9- شیر، غژغژ می کند.
10- سیستم گرم می کند.
تعیین علت عیب
- پس از شناسایی تمامی علایم، قدم بعدی تعیین علت انها می باشد. گاهی علایم یا نشانه ها همگی به یک علت منطقی واحد دلالت می کنند. در سایر موارد، علت می تواند یکی از چندین علت احتمالی باشد.
- یک قاعده مستحکم می تواند در وقت و کار صرفه جویی زیادی برای شما فراهم کند آن است که ابتدا علل احتمالی را وارسی نمایید که بررسی آنها آسان تر است.
ابزارها و سنجش گرها
- پیش از مطالعه سوابق موارد عیب یابی سیستم های هیدرولیک نوعی، بهتر است نگاهی به ابزارها و سنجش گرها (gages) بیندازیم. ابزارها غالباً آچارهایی هستند که برای باز کردن اتصالات خطوط هیدرولیک و نصب یا پیاده کردن قطعات مختلف به کار می روند. همچنین می توان برای تعیین تراز درست محور موتورها و محور پمپ ها از نشانگرهای عقربه ای یا خط کش تراز استفاده کرد. سنجش گرها برای تعیین شدت جریان، فشار، و دمای سیال هیدولیک در سیستم به کار می روند.
آچارها
- انتخاب آچار عمدتاً به نوع لوله یا اتصال سیستم بستگی دارد. برای مثال، تیوب ها معمولاً با اتصالات دارای مهره شش گوش وصل می شوند. قاعدتاً، آچار تخت با اندازه مناسب بهترین ابزار است. انواع دیگر این آچارها عبارتند از رینگی و آچار ترکیبی
- نوع دیگر آچار، آچار بوکس است. استفاده از اندازه صحیح آچار، از لحاظ حایز اهمیت یکی آنکه، آچار بزرگ باعث صاف شدن گوشه مهره های شش گوش شده و در نتیجه ایجاد مشکل در سوار کردن مجدد آن قطعه از خط لوله می شود. دوم آنکه، آچار بزرگ احتمال لغزیدن دارد که باعث پوسته شدن یا فرسودگی اتصالات می شود.
- انتخاب دیگر، آچار با فک قابل تنظیم یا همان آچار فرانسه و آچار لوله گیر (آچار شلاقی) است. برای اتصالات تیوب ها، از یک آچار فرانسه با فک نرم استفاده کنید که اتصال را خراب نکند. آچار شلاقی با فک شکاف دار یا دندانه دار، عملی ترین ابزاری محکم کردن مهره ها یا اتصالات به کار رود.
- شکل 7-1 نوع دیگر آچار، آچار تسمه ای است که برای سطوح آبکاری شده یا صقیل خورده به کار می رود. زیرا تسمه آن که زا جنس مواد بافته شده (webbing) است، باعث خراش خوردن سطح کار نمی شود. آچار لوله گیرهای زنجیری نیز از لحاظ طرز کار شبیه آچار تمسه ای می باشند. اختلاف عمده آنها در این است که به جای تسمه از یک قطعه زنجیر بهره می گیرند و لذا برای لوله های آبکاری شده مناسب نیستند. هر دو آچار مذکور برای لوله های با قطر بزگتر به کار گرفته می شوند.
سنجش گرها
- سنجش گرها، اطلاعات لازم را درباره دما، فشار و شدت جریان سیال در اختیار شما قرار می دهند. اگر جریان سیال متوقف شود، سیستم هیدرولیک مختل می شود. از آنجا که سیال در کارکرد صحیح یک سیستم اهمیت دارد، از بهترین راههای تعیین عیب سیستم، بررسی جریان سیال است. هر گاه سیستم با مشکلی مواجه شود، رفتار سیال هیدرولیک به یکی زاز سه شکل زیر تغییر می یابد:
فشار، جریان، و دما، در عمل اغلب اوقات ترکیبی از هر سه تغییر می یابد. این گونه تغییرات به هر دلیل می تواند رخ دهد.
- هم سیستم های هیدرولیک برای کار در یک سطح معین از فشار طراحی شده اند. اگر این فشار تغییر کند، سیستم آن گونه که طراحی شده است عمل نخواهد کرد. فشار سنج ها در برخی سیستم ها نصب می شوند، هر چند از آنها انتظار نمی رود مقدار فشار را به طور پیوسته نشان دهند. در این موارد، با استفاده از یک شیر جریان سیال به فشار سنج قطع می شود و تنها هنگامی جریان وصل می شود که بخواهیم فشار را تعیین کنیم. فشار سنج ها همچنین دارای وسایلی به نام ضربه گیر یا موج گیر می باشند که موج فشار را به منظور حفاظت از فشارسنج به خود جذب می نمایند.
- به منظور تسهیل در امر آزمایش سیستم، معمولاً دهانه ها یا اتصالاتی برای آزمایش در نقاط مختلف خطوط لوله در شیرها نصب می گردد. هنگامی که می خواهیم از مقادیر مورد آزمایش آگاه شویم، کافی است سنجش گر مربوط را نصب نماییم.
- جریان سنج ها معمولاً فقط برا آزمایش سیستم به کار می روند و به کارگیری یک جریان سنج دایمی در یک سیستم امری غیر معمول است. این وسایل معمولاً در میزهای آزمایش (test benches) به کار می روند که توسط سازندگان تجهیزات هیدرولیک و همچنی واحدهای صنعتی با تعداد قابل ملاحظه قطعات هیدرولیک مورد بهره برداری قرار می گیرند. مقدار دما با استفاده از انواع مختلف دماسنج های صنعتی اندازه گیری می شود.
- بسیاری از واحدهای صنعتی دارای یک دستگاه اندازه گیری قابل حمل هستند که شبیه شکل 7-2 می باشد. این دستگاه هر سه سنجش گر فوق الذکر را در بر دارد. این دستگاه به گونه ای ساخته می شود که امکان جریان سیال از داخل آن و برگشت آن به مخزن سیستم را فراهم می سازد. یک شیر بارگیری دستی، تنظیم دستگاه بر روی فشار سیستم مورد آزمایش را انکان پذیر می سازد. این دستگاه را می توان در هر یک از نقاط ممکن، مانند خروجی پمپ ورودی شیر اطمینان و یا شیرهای کنترل و عملگرهای مربوطه متصل نمود. مقادیر خوانده شده در این نقاط معمولاً برای به دست آوردن یک تصویر دقیق از چگونگی کار سیستم و علل احتمالی مشکلات ان کافی خواهد بود.
جداول عیب یابی
در اختیار داشتن یک جدول عیب یابی برای سیستم های هیدرولیک بسیار سودمند است. چنین جدولی به شما کمک می کند تا افکار خود را سازمان دهید ام ا همه کار انجام نمی دهد. یک جدول عیب یابی خوب را می توان برای هر سیستمی تهیه نمود. شما می توانید با یک راهنمای عیب یابی پایه شروع کنید و برای یک سیستم معین، ویژگی های خاص آن را به جدول اضافه نمایید.
یک جدول عیب یابی خوب، امکان شناسایی سیستم و راهنمایی لازم را در سه زمینه فراهم می کند: مشکلات احتمالی، محتمل ترین علل مشکلات و متداول ترین راههای چاره جدولی که در پی می آید در واقع یک راهنمای پایه برای عیب یابی سیستم های هیدرولی
دانلود مقاله مهارت تعمیر و نگهداری