مقدمه :
دنیای مخابرات، امروزه با سرعت چشمگیری در حال دگرگونی و گسترش است. کشور ما نیز به عنوان بخش کوچکی از دهکده جهانی، باید با این تغییرات سریع، هماهنگی و همراهی کند و طبعاً این مساله هزینه های اجتناب ناپذیری را برای ما ایجاد میکند. آنچه که برای برنامهریزان مخابرات کشور در بلندمدت اهمیت ویژه مییابد در نظر گرفتن قابلیتهای لازم برای توسعه شبکه مخابرات کشور و آسانی تطبیق آن برای ارائه سرویسهای جدید است. بنابراین باید به این سئوال پاسخ دهیم که در برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت برای طراحی شبکه مخابرات کشور، چه عواملی را باید مدنظر قرار داد تا این هزینه ها را به حداقل رساند
از بحثهای مهم بخشهای اقتصادی هر کشور بحث چگونگی ورود به بازارهای جهانی و فعالیت فرامرزی است. در بخش مخابرات با توجه به گسترده شدن سطح ارائه خدمات، بهرهبرداران جهانی در کنار سازمانهای بینالمللی و منطقهای فعال خواهند شد و به ارائه خدمات جدیدی خواهند پرداخت. بهرهبرداران فعال در کشور برای حضور موفق در عرصه داخلی و بینالمللی باید براساس برنامه مدون با طراحی چشماندازی جامع، اهدافی متناسب با مأموریت بخش و راهبردها و سیاستهای مناسب عمل کنند.برای اماده شدن ورود به بازارهای داخلی و حتی خارجی احتیاج به نیروهای جوان احساس می شود .بهترین وقت برای اموزش دیدن و علاقه پیدا کردن به مشاغل مراکز کاراموزی است که با مدتی هر چند کم کاراموزان هر چه بیشتر با بازار کار و یا نقطه ضعف و قوت خود اشنا می شوند.و در جهت رفع ضعف ها و ارتقای نقطه قوت های خود هر چه بیشتر می کوشند.
فصل اول : شرکت مخابرات کردستان
چکیده و معرفی واحد کارآموزی
تاریخچه مخابرات ایران
در اول ژانویه 1869 میلادی ایران به عضویت اتحادیه بین المللی تلگراف در آمد. در سال 1235 اداره تلگراف به وزارت تبدیل و « علیقلی خان مخبرالدوله » نخستین وزیر تلگراف شد. پس از جنگ جهانی اول و پدید آمدن سیستم های جدیدتر و سریعتر ارتبایطی، مثل تلگراف بی سیم، دولت انگلیس در بهمن 1310رشته ای تلگراف را که در تملک خود می دانست به دولت ایران واگذار کرد. در فاصله سال های 1280 تا 1285 هجری شمسی پنج امتیاز ایجاد تلفن به اشخاص حقیقی ایرانی برای مناطق تبریز، مشهد، گیلان و ارومیه داده شد که پنجمین و مهم ترین آن امتیازی بود که در سال 1282 هجری شمشی به وساطت « میرزا علی اصغر خان اتابک » به « دوست محمد خان معیرالممالک » واگذار شد، که غیر از چهار نقطه پیش گفته، تمام کشور را در بر می گرفت.
در سال 1285 تلفن بین شهری تهران- قلهک و تهران- تجریش ( پایتخت کشور ) شروع به کار کرد. سی سال بعد این ارتباط بین 24 شهر برقرار شده بود.
عصر ارتباطات و مخابرات بی سیم از سال 1303 در ایران آغاز شد. نیاز به امکان تماس دائم با جهان باعث شد که وزارت جنگ آن زمان یک دستگاه فرستنده موج بلند 20 کیلوواتی برای تهران و شش دستگاه موج بلند 4 کیلوواتی برای تبریز، کرمان، کرمانشاه و خرمهر به شوروی سفارش دهد. ایجاد خطوط ارتباطی ماکروویو به دلیل کاربردهای گسترده اش در خدمات ارتباطی بین شهری و بین المللی در سال 1345 و ارتباط آن از طریق شبکه 3800 کیلومتری بین آنکارا، تهران و کراچی برقرار شد. شبکه ماکروویو کشور نیز از سال 1351فعالیت خود را آغار کرد. بالاخره با گشایش اولین ایستگاه زمینی در اسدآباد همدان در سال 1348 ایران وارد عصر نوین ارتباطات و مخابرات یعنی عصر ماهواره شد.
ایستگاه زمینی ماهواره اسدآباد از طریق دو مدار همزمانی ( ارتفاع حدود 36000 کیلومتری زمین ) که یکی بر روی اقیانوس اطلس و دیگری اقیانوس هند قرار دارد ارتباط تلفنی، تلفکس و ... مشترکین را با سراسر دنیا برقرار می ساخت.
در سال 1350 اولین خط تلفن خودکار بین تهران، اصفهان و شیراز برقرار شد و بتدریج سایر مراکز استان ها و شهرستان ها نیز با استفاده از سیستم های خودکار با هم تماس گرفتند. لازم به ذکر است که این سیستم ها اغلب آنالوگ بودند تا اینکه در سال 1363 سیستم دیجیتال وارد شبکه مخابراتی شد و مرکز تلفن دانشگاه اولین مرکزی بود که به این سیستم مجهز گردید. در پی این اقدامات، توسعه سیستم دیجیتال روند سریع تری به خود گرفت بنحوی که در سال 1368 استفاده از سیستم دیجیتال عملیاتی شد و دومین مرکز دیجیتالرنیز در سال 1369 راه اندازی گردید.
سازمان¬های امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می-کنند که این رقابت در سطوح بسیار متنوعی دنبال می¬گردد. بازارهای رقابت جهانی و سازمان¬ها به یافتن راه¬حل¬های کاری بهتری با ساختارهای انعطاف¬پذیر و قابل اطمینان نیاز دارند. بسیاری از زیرساخت¬های سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم-های اطلاعاتی( که فرآیندهای کاری را بطور مستقیم و یا غیرمستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می¬کنند) توانمندتر شده-اند. با اداره موثر این فرآیندها، از طریق کاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود سرویس¬دهی مشتریان مزایای رقابتی می¬تواند حاصل شود.
سیستم¬ها حول تفکر برنامه¬های کاربردی پیش¬ساخته تکامل یافته¬اند. فروشندگان، برنامه¬های کاربردی را برای هر بخش خاص از صنایع تولید کرده و سازمان¬ها نیز مطابق با نیازهایشان آنها را خریداری می¬کنند. در این برنامه¬های کاربردی مدل¬های گردش کار جاسازی شده¬اند. همچنین برنامه¬های کاربردی آماده، بمنظور برخی انعطاف-پذیری¬ها در پیکربندی و شکل¬دهی فرآیندهای کاری، پارامتری شده¬اند. هر یک از برنامه¬های کاربردی در بردارنده¬ی داده¬ها و اطلاعاتی می¬باشند که بواسطه آنها فرآیندهای سازمانی را کنترل می-نمایند. به منظور بایگانی بهتر یا بعبارت دیگر متناسب شدن با سازمان¬های اجرایی، غالباً برنامه¬های کاربردی نیاز دارند با تنظیم و بکارگذاری هزاران پارامتر، در خور سازمان¬های مورد نظر باشند. در سیستم¬های ERP معمولاً مدل گردش کار در نرم¬افزار برنامه¬ی کاربردی جاسازی می¬شود. برای مثال جریان فروش کالا در یک واحد تجاری از زمان ورود سفارش توسط مشتری تا رسیدگی به درخواست وی و تحویل کالا توسط یک نرم افزار بشرح نمودار زیر کنترل می¬شود.
پس از تلفن همراه، اینترنت پررونقترین بخش در آسیا است. بر پایه ی تازهترین آمارها، آسیا به لطف برخورداری از بالندهترین جمعیت کاربران اینترنتی در جهان، توانسته است خود را از اثرات رکود اقتصادی جهان رها کند و به رشاینترنت قویترین موتور رشد آسیا در سالهای اخیر بوده است. آسیا با رشد سالیانهی 20 درصدی بازار اینترنت، از این لحاظ در جهان همتا ندارد و تا اوایل سال 2004 با 250 میلیون نفر کاربر اینترنت بیشترین کاربران اینترنت جهان را داراست. پیشبینی میشود که شمار کاربران اینترنت آسیا تا پایان سال جاری میلادی به 300 میلیون نفر برسد و ارزش بازار آن نیز بالغ بر 270 میلیارد دلار شود. رشد خدمات IP، خدمات فراخ باند و ورود خدمات نسل آینده به بازار از جمله عوامل رشد بازار اینترنت در آسیا بوده است.
چین با جمعیت فراوان و اقتصاد بالندهاش و ژاپن با نوآوریهایاش در زمینهی خدمات دارای ارزش افزوده، به روند رشد در آسیا کمک کردهاند.
اما خدمات اینترنت در ایران چنان کمکی به رشد اینترنت در آسیا نکرده است و در واقع ضریب نفوذ رایانههای شخصی در ایران چنان از کشورهای پیشرفتهی آسیا کمتر است که باید برای افزایش آن تدبیری اندیشید. در واقع ضریب نفوذ رایانههای شخصی در مقایسه با تلویزیون بسیار ناچیز است و حتی در مقایسه با ضریب نفوذ تلفن (ثابت+ همراه) نیز وضع مطلوبی ندارد.
پایین بودن ضریب نفوذ رایانهی شخصی نیز پایین بودن کاربرد اینترنت رادرپی دارد و سبب شده است که ایران از بسیاری از کشورهای در حال توسعه عقب باشد. البته بالا بودن هزینهی اینترنت در مقایسه با سایر کشورهای جهان نیز بیتأثیر نیست و درواقع باید از هزینههای اینترنت کاست تا در استطاعت شمار بیشتری از مردم باشد.
خدمات فراخ باند میتواند به افزایش ضریب نفوذ IP کمک کند و باید در بهرهبرداری از آن شتاب کرد. یکی از عوامل مهم در این زمینه تسریع در کار شرکتهایی است که میخواهند خدمات DSL عرضه کنند. سازمان تنظیم مقررات مخابراتی هم میتواند در جهت کمک به چنین بهرهبردارانی سریعتر عمل کند.
یکی از بحثهای مهم بخشهای اقتصادی هر کشور بحث چگونگی ورود به بازارهای جهانی و فعالیت فرامرزی است. در بخش مخابرات با توجه به گسترده شدن سطح ارائه خدمات، بهرهبرداران جهانی در کنار سازمانهای بینالمللی و منطقهای فعال خواهند شد و به ارائه خدمات جدیدی خواهند پرداخت. بهرهبرداران فعال در کشور برای حضور موفق در عرصه داخلی و بینالمللی باید براساس برنامه مدون با طراحی چشماندازی جامع، اهدافی متناسب با مأموریت بخش و راهبردها و سیاستهای مناسب عمل کنند.
تحقق اهداف موقعیت رقابتی شرکت افزایش مییابد و به جایگاه قویتر و مناسبتری دست خواهد یافت. همان طور که ذکر شد برای محقق شدن اهداف، باید استراتژیهای مناسبی اتخاذ شود. نقش کلیدی راهبردها و سیاستها در هر برنامه، دادن جهت و سمت و سوی واحد به برنامه است. به عبارت دیگر راهبرد و سیاستها، جهت و مسیر حرکت یک نظام اقتصادی را تحت تاثیر قرار میدهد اما به تنهایی ضامن حرکت نظام اقتصادی در مسیر برنامه نخواهد بود بلکه باید برای آنها برنامههای عملیاتی مدون داشت. سیاستها و استراتژیها چارچوب برنامه را با مجزاکردن کردن تصمیمهای عملیاتی تجهیز میکنند و هر چه سیاستها با دقت بیشتری تنظیم شده باشند به همان اندازه چارچوب برنامه سازگار و کارآ خواهد بود.
راهبرد در واقع تعهدی است که برعهده گرفته میشود تا یکسری اعمال به ترتیب انجام شود و به عبارتی راهبرد یک شرکت یک برنامه مدیریتی برای محکم کردن موقعیت رقابتی آن شرکت و جلب رضایت مشتریان، رقابت موفقیتآمیز برای دستیابی به اهداف سازمانی است. با توجه به رویدادهای غیرقابل پیشبینی، رقابت شدید، تاخیرهای زیاد و یا هزینههای غیرمنتظره، وجود یک راهبرد خوب باعث ایجاد موقعیت مناسب در بازار و سازمان نیرومند برای ایجاد یک عملکرد موفقیتآمیز شود.
وظایف مدیران برای انجام موفقیتآمیز فعالیتها، بیان دیدگاه و مأموریت، برنامهریزی، هدایت کردن، کاربردی و اجرایی کردن و انجام دادن و ارزیابی و اصلاح کردن است.
یک شرکت مخابراتی چشمانداز خود را "اطمینان از استانداردسازی هماهنگ، مؤثر، قابل اجرا و کارآمد خدمات مخابراتی دولتی" تعریف کرد لذا برای دستیابی به این چشمانداز یکی از اهداف خود را ترویج توسعه و تنوع فناوری ارتباطات انتخاب کرد و برای رسیدن به این هدف رهبردهای بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد بخشهای الکترونیکی دولتی، انجام بررسیهای دورهای راجع به خدمات ارائه شده، تحریک سرمایهگذاری خصوصی به منظور کاهش هزینههای دستیابی مردم و حفظ و ادامه فناوری اطلاعات جامع و سامانههای مخابرات را اتخاذ نمود و برای هدف دیگر خود یعنی استفاده از فناوری اطلاعات برای بیشتر شدن کارآیی دولت در مسئولیتها و هزینه نمودن استراتژیهای ارزیابی و عملکرد گسترش و افزایش خدمات مخابراتی را به عنوان راهبرد تعیین نمود.
یک شرکت مخابراتی دیگر "رشد و گسترش در هر زمان" که بنیان و اساسی است برای افزیش مشترکین، تجدید ساختار مقرراتی و تکامل تدریجی خدمات شبکه در زمانهای مناسب را چشم خود معرفی نمود و مأموریت شرکت را فعالیت براساس رفع نیازهای مکالماتی مردم و ارائه خدمات بهینه، پویا و در سطح جهانی برای جامعه قرار داد، با توجه به چشمانداز و مأموریت شرکت اهداف زیر را طراحی کرد:
- نوسازی مدیریت
- ارزیابی رضایت مشترکین
- کاهش درصد بدحسابها (شامل بدهیهایی که ادارات و سازمانهای دولتی دارند)
- تفکر رقابت و مشتری مداری
- رهبری، مدیریت، توسعه و تعیین خطمشیها برای توسعه زیربنای شبکه مخابراتی
- معرفی خدمات پیشرفته درخواست شده توسط مشترکین عمده
- تشکیل گروهی ویژه برای خدمات پس از فروش
- افزایش ضریب نفوذ تلفن
- کاهش درصد مکالمات ناموفق
با توجه به اینکه داشتن چشمانداز و به تبع آن اهداف و راهبردهای مشخص، پایه و اساس برنامه را تشکیل میدهد تمام کشورهایی که دارای برنامههای میانمدت و بلندمدت هستند ابتدا باید چشمانداز خود را به صورت کلی و جزئی تعریف کرده باشند.
در ایران نیز طی یکی دو سال اخیر توجه خاصی به این مهم شده است و سعی شده برای تدوین برنامه چهارم توسعه ابتدا چشمانداز کشور و سپس چشمانداز بخشها تدوین گردد.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 46 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله شرکت مخابرات کردستان