شاید بتوان سرآغاز شروع تحول در علوم مهندسی راrnسال 1769 با خودروی کاگنوت (سیرکا) که بر مبنایrnبخار کار میکرد، دانست. سالها گذشت تا او توانست تاثیر اختراع خود را روی جامعهrnبشری ببیند. کالسکههای بخار، واگنهای بخار و موتورهای بنزینی که وامدار اختراعrnاو بودند، یکی پس از دیگری روانه بازار مصرف گردیدند. امروزه خودروسازی، گردانندهrnچرخ اقتصاد و توسعه صنعتی کشور بوده و کشورهای دارای این امتیاز جزء کشورهایrnثروتمند چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ تکنولوژیکی و استراتژیکی به شمار میروند.
پیشرفت در حوزههایrnمهندسی کنترل، الگوسازیهای مجازی و الکترونیکی از یک سو، و به کارگیری دانشrnآکادمیک و استفاده از رایانهها از سوی دیگر، خودروسازان را بر آن داشت تا خودروهاییrnکه به بازار عرضه میکنند، علاوه برrnشکل ظاهری زیبا، مجلل و مدرن از راحتی و فرمان پذیری به مراتب بهترrnاز نمونههای قبلی موجود برخوردار بوده تا بتوانند پاسخگوی نیازهای رو به رشدrnمتقاضیان و خریداران باشند. از این روی سیستمهای تعلیق به عنوان دیکته کنندهrnارتعاشات، جابهجایی و سختی جاده به کمک مهندسان آمدند. بالا رفتن توان و درrnنتیجه سرعت خودروها منجر به ناکارآمدی روزافزون و غیر قابل انکار سیستمهایrnتعلیق غیر فعالrnگردید، لذا اینrnسیستمها جای خود را به سیستمهای تعلیق نیمه فعال و فعال دادند.
rnrnدر این مقاله ابتدا با توجه به پروفیلrnجاده، مقدار نیروی عملگر برای به حداقل رساندن خیز و پیچ توسط نرمافزار Mathematicarnمحاسبه و سپس سیستم با استفاده از Simulink در Matlabrnشبیه سازی شده است. سپس مقادیر خروجی RMS با معیار ISOrn2631 مطابقت داده شده است. همچنین مقادیرRMS برای دو سیستم یکی با ضریب سختی کمتر و دیگری باrnضریب دمپینگ بیشتر با معیار فوق مطابقت داده شده و هر سه سیستم فوق به بحث گذاشتهrnشدهاند.
rnrn rnrn<!--[if gte mso 9]>rn rn Normalrn 0rn rn rn rn rn falsern falsern falsern rn EN-USrn X-NONErn AR-SArn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn<![endif]--><!--[if gte mso 9]>rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn rn<![endif]--><!--[if gte mso 10]>rnrn /* Style Definitions */rn table.MsoNormalTablern {mso-style-name:"Table Normal";rn mso-tstyle-rowband-size:0;rn mso-tstyle-colband-size:0;rn mso-style-noshow:yes;rn mso-style-priority:99;rn mso-style-qformat:yes;rn mso-style-parent:"";rn mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;rn mso-para-margin-top:0in;rn mso-para-margin-right:0in;rn mso-para-margin-bottom:10.0pt;rn mso-para-margin-left:0in;rn line-height:115%;rn mso-pagination:widow-orphan;rn font-size:11.0pt;rn font-family:"Calibri","sans-serif";rn mso-ascii-font-family:Calibri;rn mso-ascii-theme-font:minor-latin;rn mso-fareast-font-family:"Times New Roman";rn mso-fareast-theme-font:minor-fareast;rn mso-hansi-font-family:Calibri;rn mso-hansi-theme-font:minor-latin;}rnrn<![endif]-->بررسی راحتی سفر یک خودرو در حالت استفاده از سیستم تعلیق فعال