فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله خشم

اختصاصی از فی بوو دانلود مقاله خشم دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله خشم


دانلود مقاله خشم

 

مشخصات این فایل
عنوان: خشم
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 18

این مقاله درمورد خشم می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله خشم می خوانید :

نکاتی درباره خشم
1- علت یا محرک خشم هیچ اهمیتی ندارد, مهم آن است که بدانیم خشم حالتی بیمارگونه است و به هیچ وجه معقول و موجه نیست. در واقع خشم و عصبانیت از یک خواسته کودکانه نشأت می گیرد , یعنی این تصور که زندگی باید مطابق با خواسته ما باشد و در این مورد حتی اگر خواسته های ما نوع دوستانه باشند نیز از این قاعده مستثنا نیستند, مثلاً وقتی به کسی می گوییم: ( تودیگر نباید مشر.بات الکلی مصرف کنی) در این حالت نیز به شکلی بیمارگونه اصرار می کنیم که خواسته ما باید برآورده شود. دو تصوری که بلافاصله قبل از احساس خشم و عصبانیت به ذهن فرد خطور می کند عبارتند از:
الف)من فلان چیز را می خواهم, دوست دارم یا آرزو می کنم(این تصوری بی ضرر است که شاید فقز به ناکامی, ناراحتی و ناامیدط مختصری منجر شود.)
ب) چون آن چیز را می خواهم, پس باید آن را داشته باشم (این تصوری نادرست است که به  نفرت و خصومت منتهی می شود. اگر چه ناکامی ناشی از این تصور, به اندازه همان ناکامی در آرزو, یعنی همان مورد اول است. اما از آنجایی که در مورد دوم, آرزو به یک ضرورت تبدیل می شود, عواقب وخیمی در بر دارد.)
2-همیشه به یک کودک عصبانی یاد آور شویدکه اگر از خشم و عصبانیت اجتناب کند میتوان به راحتی اشتباه خود را جبران کند یا بالاخره راه حل مناسبی بیابد. این واقعیتی است که احساس خشم به همراه کاری که درباره ناکامی و ناراحتی انجام میگیرد, اغلب موفقیت آمیز است.اما مسئله اینجاست که در آن حالت خود آن کار موجب موفقیت بوده است و احساس خشم, نفرت یا خصومت کاملاً غیر ضروری است و به راحتی می توان آن را کنار گذاشت چرا که تأثیری در حصول نتیجه ندارد. اگر استفاده از زرو بازو و نیروی جسمی لازم به نظر می رسد, می توانید آنرا نیز با آرامش و طمأنینه به کار برید, درست مثل یک مشت زن حرفه ای که می داند چگونه از قدرت بازوان خود استفاده کند. در واقع والدین نیز اغلب بی آنکه پریشان و خشمگین بشوند, فرزندان خود را تنبیه می کنند  (مثلاً پشت دست کودک زدن) بنابراین توجه کنید که سرکوب خشم به معنای تسلیم در برابر کودک نیست. مشکل اینجاست که خشم و  کارهای انجام شده آنچنان با یکدیگر همراه می شوند که ما به اشتباه تصور می کنیم این دو جدایی ناپذیرند.
3-نظریه های سابق درباره هیجانات معتقد بودند که شخص نباید خشم و عصبانیت را درون خود سرکوب کند زیرا سرکوب این هیجان مشکلات درونی از قبیل فشار خون بالا را موجب می شود. به همین دلیل سالها به مردم توصیه می کردند که احساسات خصمانه خود را تخلیه کنند. این ادعا تا حدودی درست است. زیرا همه ما وقتی خشم خود را بر سر کسی یا چیزی خالی می کنیم احساس بهتری پیدا می کنیم. مثلاً با کوبیدن بر کیسه مشت زنی خشم و غضبمان از بین می رود. اما چقدر بهتر است که در همان وهله نخست اجازه ندهیم از رسیدن به مشکلات و ناکامی هایمان به جایی که موجب خشم و عصبانیتمان شود جلوگیرط کنیم.
4-در آموزش کودک برای مهار احساسات خصمانه, باید به او خاطر نشان کردکه اگر بدنبال انتقام و کینه جویی باشد , جز اینکه به خود صدمه و آسیب برساند هیچ نتیجه دیگری نخواهد گرفت و مشکلاتی که از اینراه برای آرامش فکر و ساختمان جسمش به وجود می آید بسیار قابل ملاحظه خواهد بود. باید به او ثابت کرد که اهمیتی ندارد چه چیزی باعث خشم و خصومت او شده بلکه مهم آن است که هر چه زودتر به این حالت خاتمه دهد. زیرا کودک در چنین حالتی بسیار بی رحمانه تر از کسی که او را ناکام یا ناراحت کرده است با خودش رفتار می کند.هیچ کس دیگری به جز خودش نمی تواند چنین نگرانی و اضطراب فکری برایش بوجود آورد. وقتی کودک خشمگین و عصبانی می شود حتی بیش از ناراحتی اولیه رنج و عذاب   می بیند , در واقع به برطرف کردن ناراحتی خود هیچ کمکی نکرده است در چنین حالتی او فقط از کسی که موجب عصبانیتش شده است, ناراحت تر و خشمگین تر می شود . نفرت با بخشش و گذشت , منافات دارد. اگر کودکی دلش می خواهد سرکسی را باکاکتوس خرد کند باید بدانید که خودش نیز از درد و ناراحتی رنج خواهد کشید, زیرا خارهای کاکتوس در درجه اول به خود او آسیب می رساند.
5- تصورات غیر عقلانی  و باطل خاصی که در پشت پرده خشم و عصبانیت پنهان می شوند عبارتند از:
تصور باطل شماره 3:برخی از افراد شرور و بد ذات هستند و برای اصلا ح باید به شدت تنبیه و مجازات شوند.
تصور باطل شماره4:همه کارها باید مطابق میل ما پیش برود در غیر اینصورت اوضاع وحشتناک خواهد بود.
تصور باطل شماره 5:ناراحتی های عاطفی ـ هیجانی از طریق محیط بیرونی به وجود می آید.
تصور باطل شماره1: ما از رفتارهای اشتباه دیگران ناراحت و نگران می شویم.
(پل هاک ص 160-159-158-157)

خشم و شرارت
تنبیه بدنی به کودک می آموزد که هر وقت خشمگین شدی شرارت کن.
برای درک خشم بهتراست بدانیم که نه تنها کودکان بلکه بسیاری از بزرگترها غالباً از (عصبانی بودن خویش) بی خبرند خشم را بعضی ها مانند تب یا توفانی می پندارند که در بدن ایجاد می شود(افلاطون و شکسپیر و فروید(خشم) راچون (اسبی سرکش) نامبرده اند که (دلیل) برآن سوار است.)هرکس به هنگام خشم خود دستخوش تغییرات روحی جسمس می شود که با رزترین این تغییرات عبارتند از:
1-    تغییر در حالت عادی(ایستادن و نشستن)
2-    تغییر در وضعیت حرارت بدن(داغ شدن, یخ کردن, عرق کردن و لرزش)
3-    چین و چروک در پیشانی صورت
4-    فشردن دندانها و دندان قروچه
5-    متورم شدن پلکها و گشادی دریچه چشم
6-    جمع کردن بازوها و مشتها
7-    رنگ پریدگی چهره
8-    موی بر بدن راست شدن ودانه دانه شدن سطح پوست
9-    احساس انقباض عضلانی و بی حسی و خفگی
عواملی را که بر شوردیم در اغلب کودکان در اثر تنبیه های مکرر مشاهده می شود. می توان به کودکان آموخت که دراین طور موارد برای فرونشاندن خشم شعری را یا نصایح بزرگان را در ذهن مرور کنند یا با تجربیات و بازیهای مورد علاقه خود سرگرم شوند. بچه ها می توانند با شخص مورد اطمینان خود درد دل کنند و برای درد خود تسکینی بیابند . بی توجهی و ستم روا داشتن, کودکان را به شرارت و خشونت      می کشاند و امر ونهی های مکرر و سختگیریهای پی در پی آنها را به غلیان می آوردو خشمگین و شرور   می کند.(دکتر عبدالله مجوزی,ص 86-85)

نتیجه گیری
نتیجه م یگیریم خشم در کودکان بصورت غریزه و عاطفه است در بعضی از موارد می توان خشم را در کودکان مهار کرد می توانیم به کودکان بیاموزیم در موقع خشم بهتراست موسیقی, شعر, پازل, خمیربازی, خودرا سرگرم کنند یا اینکه یک کودک با مربی خود درد دل کند تا از طریق خشم کودک فروکش شود. در دوره بلوغ کم و بیش از افرائ خشمگین می شوند فایده هایی که خشم دارد این است که کودک می تواند از خود دفاع کند خشم جنبه ارادی نیست ناخودآگاه است عواملی که باعث از بطن رفتن خشم است این است که:
1)    برا ی کودک یک زندگی آرام , پر از محبت, صمیمی در نظر بگیریم.
2)    برآوردن خواسته ها ونیازهای کودک است.
3)    وجود دوستانی و همسالانی پرنشاط, شاداب, در معاشرت ایجاد کرد باید به حل و فصل مشکل کودک پرداخته او را درک کرد به کودک باید نشان دهیم که او را دوست داریم باید به کودک گفت که دنیای درونی خود را بهتر درک کند کمتر وحشت زده شود تا بتواند رفتارهایی که باعث بروز خشم است جلوگیری کرد.

بخشی از فهرست مطالب مقاله خشم

مفدمه                                            3
تعریف خشم                                        4    
فواید خشم                                        5
زیان های خشم                                        5
جنبه های ارادی خشم                                    6
انواع خشم                                        6
عوامل کاهنده خشم                                    7
عوامل تشدید دهنده خشم                                7
درمان پزشکی                                        7
خشم کودکان                                        8
عوامل پدید آورنده خشم                                    8
مهمترین عوامل خشم در دانش آموزان دبیرستان و راهنمایی                    11
نکاتی درباره خشم                                    12
خشم و شرارت                                        14
نتیجه گیری                                        16
فهرست منابع و مآخذ   


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله خشم
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.