فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق بررسی فلزات سنگین موجود در پسابهای صنایع فلزی و اثرات زیست محیطی

اختصاصی از فی بوو دانلود تحقیق بررسی فلزات سنگین موجود در پسابهای صنایع فلزی و اثرات زیست محیطی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق بررسی فلزات سنگین موجود در پسابهای صنایع فلزی و اثرات زیست محیطی


دانلود تحقیق بررسی فلزات سنگین موجود در پسابهای صنایع فلزی  و اثرات زیست محیطی

سه نوع فاضلاب وجود دارد .

  1. فاضلاب خانگی (Domestice)

شامل پسابهای ساختمان از توالتها ، حمامها ، دستشویی ها ، آشپزخانه ها و ماشین  رخت شویی و ظرف شویی می باشد که در بعضی از شهر های جهان توسط شبکه جمع آوری شهری آن را به تصفیه خانه ها منتقل می کنند.

  1. پساب شهری (Storn- water) :

شامل آب باران و برف می باشد که جدا از شبکه شهری فاضلاب خانگی و در شبکه مستقل شهری به رودخانه ها و مسیل ها تخلیه می شود، چون مخلوط کردن آن با فاضلاب خانگی سبب افزایش حجم برای تصفیه خانه ها می شود که هزینه تاسیسات اولیه و مراحل تصفیه را بالا می برد.

  1. فاضلاب صنعتی(Industrial):

  این فاضلاب ها بر حسب نوع صنعت دارای ترکیبات شیمیایی و سمی است که نمیتوان مستقیماً در رودخانه ها و دریاچه ها تخلیه کرد و باید قبلاً به طور استاندارد تصفیه گردد. 

منابع آب سطحی به عنوان عمده ترین منابع آب آشامیدنی مورد استفاده انسان قرار گرفته اند ، لذا حفاظت آنها از آلوده شدن سهم عمده ای در توسعه بهداشت ملی و منطقه ای دارد . با توجه به اینکه ورود پساب کارخانجات صنعتی به رودخانه ها و منابع آب ، باعث ایجاد تغییرات نامطلوب و زیانبار در کیفیت منابع آب می شوند و این امر سلامت روستائیان و شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد و نیز باتوجه به نقش مهم تصفیه این پسابها در کاهش ورود آلودگی به محیط زیست ، مطالعه مذکور در این راستا صورت گرفته است . در سطح کشور بیش از 90 درصد آب مورد نیاز شرب و بهداشتی و صنعتی از منابع آب زیرزمینی تامین می شود. مراکز صنعتی پسابهای صنعتی خود را  بصورت خام و تصفیه نشده و یا تصفیه شده به رودخانه ها تخلیه می نمایند . پارامتر مورد بررسی فلزات سنگین ، شامل : مس ، آهن ، سرب ، روی و کادمیم هستند .

اثرفلزات سنگین بر سلامت انسان :

آلودگی آبها چه بصو ر ت آلودگی زیستی و جانداران میکروسکوپی بیماریزا و چه بصورت شیمیایی و همراه با عناصر و ترکیبات زیان آور شیمیایی و غیره سبب ایجاد بیماریها و اختلالات متعددی در انسان می گردد . در پساب صنایع فلزی مقادیری از تولیدات فلزی شامل : مس ، آهن ، سرب ، جیوه ، نیکل ، کادمیم وروی در آبهارها می شوند .

آهن در اغلب آبهای خام و به مقدار ناچیزی در شبکه های آبرسانی در اثرتماس آب بالوله های آهنی ، یافت می شود . این عنصر چندان مضر نیست ولی از نظر خواص ظاهری آب مناسب نبوده و به مقدار زیاد موجب مزه تلخی آب و ناگوارایی آن می شود . در معرض هوا با جذب اکسیژن ته نشین شده و ایجاد رنگ قهوه ای در محل اتصالات لوله کشی می نماید . مقدار کم آن موجب جمع شدن رسوب در شبکه های آبرسانی و رشد باکتریهای آهن و کاهش کیفیت آب از طریق تولید لجن و بوی نامطبوع آن می شود . فلز روی در اثر خورندگی تانک ها و لوله های از جنس آهن گالوانیزه و اتصالات برنجی وارد آب می شود . غلظت هایی از روی که در آب آشامیدنی یافت می شود برای سلامتی انسان مضر نیست . حد آستانه طعم روی تقریبا 3 mg/l می باشد . سرب از عناصر سمی قابل تجمع برای بدن است و اختلالات متعدد اعضا حساسی مانند اعضای سازنده خون ، آنزیمها ، استخوانها و اعصاب را ایجاد می کند . قسمت اعظم آن در استخوانها می باشد و با کلسیم مبادله شده و تولید ناراحتی استخوانی می کند . در مواقع تب با انتقال به سایر اعضا ، ایجاد مسمومیت
 می نماید . حداکثر غلظت مجاز آن   mg/l 0.05 می باشد . کادمیم به مقدار 1 mg/l برای ماهیها کشنده است و در انسان ضایعات دردناکی ایجاد می کند . دردهای استخوانی طاقت فرسا بخصوص در استخوانهای لگن خاصره و پس از مدتی شکستگی های متعدد استخوانها از عوارض cd است . زنان باردار بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری
 می باشند . کادمیم در فاضلاب صنایع ذوب فلزات) سرب ، مس و روی ( و صنایع شیمیایی تهیه انواع آلیاژ فلزات ، رنگ و مواد پلاستیکی وجود دارد . مس در آبهای غیر آلوده . طبیعی بندرت یافت می شود . عنصر مس در غلظت های بیش از 20 mg/l برای سلامتی  انسان مضر می باشد . در مقاد یر جزئی برای متابولیسم بدن مفید بوده و فقدان جزئی آن باعث کم خونی در اطفال می شود . در غلظتهای موجود در آبهای آشامیدنی سمی نیست ولی مصرف مداوم آبهای مس دار ناراحتیهای کبدی تولید می کند .

لزوم تصفیه پسابهاوکاهش آلودگی آب :

منابع آب از جمله آبهای سطحی پتا نسیل زیادی برای آلوده شدن دارند . این آبها از دیر باز بطور جدی از سوی جوامع شهری و مراکز صنعتی مورد تهدید بوده اند .

بنابراین تصفیه مناسب و اتخاذ شیوه صحیح دفع فاضلابها از جمله پسابهای صنعتی که از عمده ترین آلاینده های آبهای سطحی هستند از آلودگی بیشتر این آبها جلوگیری می کند . امروزه آلودگیهای شهری و صنعتی وارده به جریانهای آب بحدی است که خودپالایی رودخانه ها جوابگوی پاکسازی آنها نیست . خواص فاضلابهای صنعتی و پساب کارخانه ها بستگی به نوع فرآورده آنها دارد . در پسابهای صنعتی نسبت به فاضلابهای خانگی ، ترکیبات شیمیایی سمی ، خاصیت خورندگی ، خاصیت قلیایی و اسیدی بیشت ر ، ولی امکان وجود موجودات زنده در آنها کمتر می باشد . همانطور که می دانیم جهت تصفیه پسابها روشهای مختلف تصفیه مکانیکی( فیزیکی ) ، زیستی ( بیولوژیکی ) ، و شیمیایی وجود دارد ، ولی انتخاب نوع روش تصفیه بستگی به مقدار و نوع ترکیب عناصر فلزی و دیگر آلاینده های موجود در پساب دارد .

در یک مطالعه خارج از کشور مشخص شد که حذف فلزات سنگین توسط سلولهای میکروبی
( نظیر 4 سویه از باکتری Pseudomonas sp  با توانایی بالا در جذب فلزات( Ni ,cd ,cu, cr

بعنوان پتانسیل دیگری در  تکنولوژیهای فعلی برای حذف فلزات سنگین از جریا نات پسابهای صنعتی می باشد . زیرا بعضی از میکروارگانیسم های آبزی مانند : باکتریها ، مخمرها و جلبکها می توانند فلزات محلول را از محیط پیرامونشان به درون سلول خود جذب کرده و موجب حذف موفقیت آمیز یونهای فلزی سنگین شوند .

هدف از تصفیه پسابها گرفتن مواد معلق و شناور فاضلاب ، اکسیداسیون مواد آلی ناپایدار موجود در فاضلاب و تبدیل آنها به مواد پایداری مانند : نیتراتها ، سولفاتها و فسفاتها و سپس

فهرست مندرجات:

بررسی فلزات سنگین موجود در پسابهای صنایع فلزی و اثرات زیست محیطی --------  2

ارزیابی وساماندهی اثرات زیست محیطی پساب صنایع آبکاری ------------  7

حذف فلزات سنگین به روش جذب بیولوژیکی از محلولهای آبی ---------------- 16

کاربرد فرایند بیوجذب در حذف فلزات سنگین از فاضلاب ------------ 24

فلزات سنگین فاضلابهای صنعتی --------------------- 33

بررسی جذب بیولوژیکی جهت جداسازی فلزات سنگین از پسابها - سرب و مس --------- 39

شناسایی باکتری های مقاوم به فلزات سنگین (سرب و روی(  در پساب کارخانه نقش آنها در تصفیه پساب صنعتی ------- 53

حذف بیولوژیکی فلز کروم شش ظرفیتی از پساب توسط بیوماس قارچ فانروکائت کریزوسپوریوم ------- 60

حذف Pb(II) از محلول های آبی توسط تراورتن به عنوان جاذب ارزان قیمت معدنی ----------- 68

کاربرد باطله تصفیه شده گل قرمز جهت حذف فلز نیکل از پساب ------------- 79

بررسی سینتیک و ترمودینامیک جذب جیوه از محلولهای آبی توسط نانو تیوب کربنی ---------- 87

استانداردهای خروجی فاضلاب ------------------------ 95

مراجع ------------------ 100

شامل 128 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق بررسی فلزات سنگین موجود در پسابهای صنایع فلزی و اثرات زیست محیطی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.