دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی
پایان نامه کارشناسی ارشد(M.A)
پژوهش بر روی ارتباطات
بررسی میزان آشنائی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی
در زیر به مختصری ازعناوین و چکیده آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است
فهـرسـت
عنوان صفحه
چکیده
مقدمه
فصل اول: کلیات
1-1- بیان مسئله ............................... 2
2-1ـ اهمیت تحقیق............................... 2
3ـ1ـ اهداف تحقیق .............................. 8
4ـ1ـ سؤالات تحقیق............................... 8
5ـ1ـ جامعة آماری............................... 8
6ـ1ـ روش تحقیق................................. 12
7ـ1ـ تکنیک جمعآوری اطلاعات (ابزار پژوهش.......................................................................................................... 13
8ـ1ـ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.................. 13
9ـ1ـ موانع تحقیق............................... 14
10-1-یافته های پژوهش .......................... 14
11-1- مبانی نظری .............................. ..15
1-11-1- نظریه جریان دو مرحله ای............ . 15
2-11-1- نظریه استحکام..................... 15
3-11-1- نظریه استفاده- رضایتمندی........... 16
4-11-1- نظریه سلسله مراتب تأثیرات ارتباطی. 16
5-11-1- نظریه پذیرش....................... 16
6-11-1- نظریه انگیزشی...................... 17
7-11-1- نظریه های خصیصه منفرد.............. 17
8-11-1- نظریه شخصیتی چند خصیصه ای..... 18
9-11-1- نظریه های مخاطب شناسی............. 19
فصل دوم: بررسی ادبیات
بخش اول:
1ـ1ـ تعریف واژگان ............................. . 25
1ـ1ـ1- مفهوم ارتباط ...................... . 25
2ـ1ـ1- مفهوم ارتباطات .................... . 26
3ـ1ـ1- مفهوم بازاریابی................... ..28
4ـ1ـ1- مفهوم ارتباطات بازاریابی.......... ..31 5ـ1ـ1- مفهوم مدیریت بازاریابی......................... . 31
6ـ1ـ1- مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی. . 32 7ـ1ـ1- مفهوم رسانه ها.......................... . 34
8ـ1ـ1- مفهوم تبلیغات..................... . 35
9ـ1ـ1- مفهوم پیشبرد فروش................. . 38
10ـ1ـ1- مفهوم فروش مستقیم................ . 40
11 ـ1ـ1- مفهوم فروش شخصی.............. . 41
12 ـ1-1- مفهوم روابط عمومی............ . 41
13 ـ1ـ1- مفهوم حمایت مالی............. . 44
14 ـ1ـ1- مفهوم فروش رابطه ای.......... . 44
بخش دوم:
1ـ2ـ سیر تحولات بازاریابی ...................... . 45
2ـ2ـ دوران تکامل مدیریت بازاریابی.............. . 52
3ـ2ـ فلسفه های مدیریت بازاریابی ............... . 54
1-3ـ2ـ گرایش تولید ..................... . 57
2-3ـ2ـ گرایش محصول........................ . 57
3-3ـ2ـ گرایش فروش......................... . 58
4-3ـ2ـ گرایش بازاریابی............... . 58
5-3ـ2ـ گرایش بازاریابی اجتماعی....... . 64
4ـ2ـ تعاریف بازاریابی.......................... . 65
5ـ2ـ ابعاد تعاریف بازاریابی.................... . 67
1-5ـ2ـ نیازها و خواسته ها .............. . 68
2-5ـ2ـ مبادله .......................... 69
3-5ـ2ـ بازار ............................ 70
6ـ2ـ ابعاد گوناگون Marketing .................... 71
1-6ـ2ـ بازارگرایی .................... 71
2-6ـ2ـ بازارشناسی ....................... 71
3-6ـ2ـ بازاریابی ........................ 71
4-6ـ2ـ بازارسازی......................... 72
5-6ـ2ـ بازارگردی ........................ 72
.......................................... 6-6ـ2ـ بازارسنجی ..................................... 72
............................................. 7ـ6ـ2ـ بازارداری ..................................... 73
8ـ6ـ2ـ بازارگرمی ........................ 73
9ـ6ـ2ـ بازارگردانی ....................... 74
7-2-شش گام برنامه بازاریابی.................... 75
بخش سوم:
1ـ3ـ بازاریابی نوین ........................... 76
2ـ3ـ ماهیت ارتباطات بازاریابی ............... 82
3-3- مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی.......... 85
4-3- فرآیند برنامه ریزی IMC.................... 88
5ـ3ـ اهداف ارتباطات یکپارچه بازاریابی(IMC)..... 89
6 ـ3ـ فاکتورهای رشدIMC......................... 90
7 ـ3ـ ارتباطات بازاریابی وIMC.................. 91
8 ـ3ـ پنج فاکتور کلیدیIMC...................... 93
9 ـ3ـ اهداف IMC............................... . 95
10ـ 3ـ ویژگی های اصلی IMC................................................................................................. 96
11ـ3ـ آمیخته تبلیغات وIMC..................................................................................................... 98
12 ـ3ـ به سوی یکپارچگی.......................................................................................................... 99
13 ـ3ـ نقش IMC در بازاریابی مدرن(5 گام).......................................................................... 104
14-3-بازاریابی مبتنی بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی................................................................ 105
15 ـ3ـ آینده بازاریابی مبتنی بر IMC........................................................................................110
16 ـ3ـ فرآیند هشت مرحله ای IMC........................................................................................113
17 ـ3ـ فرآیند برنامه ریزی 8 مرحله ای هشت مرحله ای IGMC..........................................115
18 ـ3ـ فرآیند IMC (گونرینگ ) ..............................................................................................118
19 ـ3ـ مراحل توسعه IMC.......................................................................................................121
20 ـ3ـ موانع موجود بر سر راه اجرای IMC ..........................................................................125
21 ـ3ـ مقیاس های تعیین اهداف و اندازه گیری IMC.............................................................129
بخش چهارم:
1ـ4ـ فرآیند ارتباطات در IMC .................................................................................................137
1-1ـ4ـ عناصر فرآیند ارتباط..........................................................................................138
2-1ـ4ـ مراحل ایجاد ارتباطات اثربخش با مشتریان ......................................................138
3-1ـ4ـ مراحل برنامه ارائه خدمات به مشتریان (9 مرحله ).............................. .......... 145
2ـ4ـ انتخاب رسانه ها ...............................................................................................................161
3ـ4ـتبلیغات.................................... 169
1-3ـ4ـ میزان تبلیغات .................................................................................................. 170
2-3ـ4ـ تعیین اهداف تبلیغات ......... 172
3-3ـ4ـ تعیین بودجه تبلیغات............. 173
4ـ3ـ4ـ تعیین استراتژی تبلیغات ...... 174
5ـ3ـ4ـ عملکردهای تبلیغات................ 175
6ـ3ـ4ـ ویژگی های ساختار پیام در تبلیغات. 176
7ـ3ـ4ـ خصوصیات جاذبه ها در تبلیغات ..... 177
8ـ3ـ4ـ تبلیغات و آگهی ها ............... 181
9ـ3ـ4ـ گام های اصلی برنامه تبلیغات و آگهی ها 186
10ـ3ـ4ـ تبلیغ شفاهی و رهبران عقاید...... 192
4ـ4ـ ترویج .................................... .205
1-4ـ4ـ عوامل مؤثر در ترکیب ترویج .... . 207
2-4ـ4ـماهیت و اهمیت ترویج ................................................................................................................ 211
3-4ـ4ـ روش های ترویج ................ ..211
4-4ـ4ـ ماهیت ابزار های ترویج ........ . 213
5-4ـ4ـ عوامل مؤثر در تعیین ترکیب فعالیت های ترویجی........................................... ..220
5ـ4ـ پیشبرد فروش .............................. .. 222
1-5ـ4ـ تصیمات اصلی در امور پیشبرد فروش .. 224
6ـ4ـ فاصله بین فروش و بازاریابی ............... .. 230
7ـ4ـ روابط عمومی بازاریابی .................... .. 234
1-6ـ4ـ ابزارهای مهم روابط عمومی ..... .. 237
2-6ـ4ـ مهمترین اقدامات در مورد روابط عمومی ............................................................238
3-6ـ4ـ اجرای برنامه روابط عمومی .... .. 239
4-6ـ4ـ ارزیابی نتایج روابط عمومی ... .. 239
8ـ4ـ حمایت مالی ............................... .. 241
فصل سوم: روش تحقیق
1ـ3ـجامعهآماری ...................................................................................................................... 246
2ـ3ـ روش و ابزار جمعآوری اطلاعات .................................................................................... 249
3ـ3ـ روش تحقیق در علوم اجتماعی...................................................................................... 249
1-3-3- روش کار در تحقیق حاضر .............................................................................. 276
4ـ3ـ اعتبار صوری پرسشنامه .................................................................................................... 277
5ـ3ـ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ...................................................................................... 278
6-3- سؤالات تحقیق............................................................................................................... 278
7-3- مستندات سؤالات تحقیق................................................................................................ 278
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
1-4- تجزیه و تحلیل داده های توصیفی .................................................................................. 302
فصل پنجم: پیشنهادات
بخش اول:
1ـ5ـ نتیجهگیری ...................................................................................................................... 345
بخش دوم:
2ـ5ـ پیشنهادات ....................................................................................................................... 353
منابع............................................................................................................................................356
پیوست ......................................................................................................................................363
چکیدة تحقیق :
پژوهش حاضر تحت عنوان «بررسی میزان آشنائی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی» [1]
در محدودة زمانی سال 1386 و در قلمرو مکانی شرکت های خصوصی و دولتی فعال در زمینه تولید مواد شوینده و بهداشتی در تهران صورت پذیرفته است. هدف اصلی این تحقیق شناسایی میزان آشنائی مدیران با این مفهوم و استفاده ازراهکارهای آن در تدوین استراتژی بازاریابی شرکت هایشان می باشد.
با توجه به چارچوبهای نظری تحقیق در حوزه های مخاطب ،محتوای پیام و رسانه ها ، پژوهش
حاضر در صدد یافتن پاسخ به این پرسش است که در میان 5 شاخص IMC و بازاریابی مدرن ، کدام شاخص ها در حوزه بازاریابی در ایران اجرا شده و یا قابل اجرا می باشند و کدام شاخص ها با توجه به تفاوت های فرهنگی ایران با کشورهای غربی که مهد تمدن بازاریابی هستند ، غیر قابل اجرا هستند؟
به همین منظور 4 فرضیه به شرح ذیل تدوین گردید :
1 ـ تعیین میزان آشنائی مدیران بازاریابی با مفهوم تعامل با مشتریان نهایی.
2 ـ تعیین میزان آشنائی مدیران بازاریابی با مفهوم یکپارچه کردن ابزارهای ارتباطی.
3 ـ تعیین میزان تمایل مدیران بازاریابی به استفاده از تکنیک های پیشبرد فروش .
4 ـ تعیین میزان تمایل مدیران بازاریابی به استفاده از تاکتیک های روابط عمومی به جای تبلیغات .
تحقیق حاضر جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها ، جزء تحقیقات توصیفی و از نوع پیمایش میباشد.
جامعة آماری این تحقیق متکی به جمعآوری دادهها از مدیران ارشد بازاریابی بوده است.به منظور گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه ای با 27 سؤال طراحی گردید که برای تمام مدیران بازاریابی شرکت های تولید کننده مواد شوینده و بهداشتی در تهران به صورت حضوری توسط شخص محقق برده شد .
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ، ابتدا دادههای تحقیق از پرسشنامهها استخراج و در رایانه ثبت شد و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS در بخش روشهای توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اکثریت مدیران بازاریابی شرکت های مواد شوینده و بهداشتی جوان ، تحصیلات کارشناسی و از هر دو جنس زن و مرد می باشند.در این شرکت ها به تعیین مشخصات مشتریان بالقوه قبل از تولید یک محصول جدید ،برقراری ارتباط طولانی با مشتریان و آگاه فرض کردن آنها ، انتخاب گروه بازاریابی مجزا برای هر نام تجاری،ایجاد صمیمیت بین اعضاء ، مشتری فرض کردن کارکنان شرکت ، ایجاد زمینه ای برای ارائه خلاقیت توسط کارکنان ، تلاش برای همکاری بین واحدهای متفاوت شرکت در جهت یکیارچه کردن اهداف شرکت ، توجه به پایگاه اجتماعی مخاطبان برای درک بهتر ییام ها ،تبلیغ محصول ویژه در رسانه هایی با مخاطب محدود ،توجه به تبلیغات رقبا ، سنجش رابطه بین میزان تبلیغات و میزان فروش و استفاده از تکنیک پیشبرد فروش ، در حد متوسط و پایینی توجه می شود .به منظور اتخاذ تصمیم های اساسی در مورد محصولات به ترتیب مدیران بازاریابی ، فروش ،تبلیغات ، روابط عمومی و نام تجاری[2] شرکت دارند و برای تدوین استراتژی بازاریابی و تولید یک محصول جدید به تمام فاکتورها در حد یکسانی توجه می شود .
شرکت های شوینده و بهداشتی به اصلاح روش های بازاریابی مرسوم شرکت ،دخالت اعضاء گروه بازاریابی در تصمیم گیری های اساسی ، توجه به تمایز محتوایی پیام ها در زمان انتخاب رسانه مورد نظر ، توجه به بازخورهای مخاطبان و تاٌثیرگذاری آن بر روی سیاست گذاری آینده در حد زیاد و قابل قبولی می باشد .
در این شرکت ها میزان اهمیت به تولید محصول ویژه ، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و داشتن شعار تبلیغاتی با موضوع جهانی بسیار ناچیز می باشد .
نکته: فایلی که دریافت میکنید جدیدترین و کاملترین نسخه موجود از پروژه پایان نامه می باشد.
این فایل شامل : صفحه نخست ، فهرست مطالب و متن اصلی می باشد که با فرمت ( word ) در اختیار شما قرار می گیرد.
(فایل قابل ویرایش است )
تعداد صفحات :464
دانلودپایان نامه کارشناسی ارشد(M.A) پژوهش بر روی ارتباطات- بررسی میزان آشنائی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی