1- نقش پر اهمیت روش تحقیق در حل مشکلات و معضلات زندگی انسانها و نیز رشتهها و حوزههای مختلف تخصصی علوم.
2- نقش روش تحقیق در گسترش روزافزون و تراکم نظاممند اطلاعات و دانش بشری.
3- در پرتو روش تحقیق، شناختهای عامیانه و سطحی یا حسی آدمیان به شناخت علمی تبدیل میشود و بینشهای عالمانه جانشین نگاه عامیانه میگردد.
4- موجب پویایی ذهن و خلاقیت تفکر میگردد و تفکر همگرا را به سوی تفکر واگرا هدایت میکند.
5- کسب مهارت لازم برای اجرای پروژههای تحقیقاتی.
6- کسب مهارت لازم برای تهیه پایاننامههای تحصیلی و تحقیقات دانشگاهی.
این دیدگاه شامل دو رویکرد به شرح ذیل است:
1- نظریه لاکاتوش درباره برنامههای پژوهشی، وی نظریهها را مجموعههای ساختاری میداند.
2- نظریه توماس کوهن درباره پارادایمها و انقلابهای علمی
1- علم گاه به معنای دانستن و در مقابل جهل و ندانستههای بشری به کار برده میشود.
2- گاهی علم به معنای اعتقادات جزمی و قطعی در مقابل اطلاعات مبتنی بر شک و ظن استفاده میشود.
3- گاهی علم به مجموعه مسایلی که دارای موضوعی علم باشد و حول محور واحدی دور بزند تعبیر میشود مثلاً علم پزشکی حول محور سلامت
علم روانشناسی حول محور روان، جامعهشناسی حول محور جامعه، به این معنا فلسفه هم جزء علم محسوب میشود زیرا دارای موضوع عام است و حول محور وجود میچرخد.
4- معنی دیگر علم، عبارت است از مجموعهی مسایلی که با روش تجربی قابل اثبات است (در این معنی علم شامل فلسفه نمیشود) لذا علم را «مجموعهی دانستنیهای قابل اثبات» میدانند.
تعاریف متعدد علم
1- علم عبارت است از تراکم سیستماتیک اطلاعات.
2- علم عبارت است از دانستنیهای قابل اثبات (در همه جا و به وسیلهی هر کس).
3- علم عبارت است از آن چیزی که هست نه آن چیزی که باید باشد.(اخلاق) بحث میکند.
4- علم معرفتی است منظم که با روشهای معین به دست میآید و قوانین و روابط پایدار واقعیتها را بیان میکند.
ملاحظه نمودیم که از علم تعاریف متعددی ارایه شده است شاید بتوان همهی این تعاریف را در دو مقوله طبقهبندی نمود:
الف) تعاریف محتوایی.
ب) تعاریف فرایندی.
..............
فایل PowerPoint ( قابل ویرایش )
116 اسلاید
دانلود پاورپوینت طراحی و برنامهریزی پژوهش علمی از آغاز تا انجام