لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه7
کالبد شکافی فعالیت مخفیانه خانههای عفاف در تهران
سینا: از چندی پیش که بحث خانههای عفاف با واکنشهای مثبت و منفی مردم و دستاندرکاران به محاق فراموشی سپرده شد، اهمیت پدیده زنان خیابانی و لزوم ساماندهی مؤثر آن نیز کمتر از گذشته مورد بررسی و دقت نظر متخصصان و مسؤولان قرار گرفت و به نوعی این پدیده بیشتر از گذشته در جامعه به حال خود رها شد. در این راستا، چند حرکت فرهنگی به منظور تبیین و بررسی علل و عوامل شیوع این پدیده در قالب فیلم (فقر و فحشا) و چند فیلم سینمایی که همچنان در توقیف به سر میبرند صورت پذیرفت اما به ظاهر، همه چیز در حد حرف باقی ماند و تنها آمارهای نگران کننده حاکی از افزایش پدیده زنان و دختران خیابانی است که هر روز پر رنگ تر از گذشته در سطح شهرها و خیابانها دیده میشوند. "منصوره محقق "، کارشناس مطالعات زنان، با اشاره به فعالیت پنهانی خانههایی که در امر تزویج شرعی فعالیت میکنند، میگوید: «فعالیت این مکانها کاملاً خزنده است و آنها به گونهای در سطح شهر پراکنده شده و فعالیت میکنند که بسیار جای سؤال دارد.»
او میگوید: «به لحاظ ریختشناسی مکانی، این خانهها در چند نوع متفاوت مشغول به کار هستند، دسته نخست خانههایی که به صورت تیمی اداره شده و در رأس آنها یک رئیس قرار دارد. چنین خانههایی در برخی مناطق، با استفاده از پیشرفتهترین ابزارها و امکانات مثل موبایل، کامپیوتر، اینترنت و وسیله نقلیه آماده جابجایی، فعالیت میکنند و در مناطق جنوبی شهر فعالیت این مکانها در حد ابتدایی و با کمترین امکانات موجود است.»
گروههای انسانی مراجعه کننده به این مکانها نیز متفاوتند ؛ در زمره این افراد، زنان آبرومندی هستند که به علت جدایی از همسر یا فوت همسر و به واسطه افراد دیگر به این مکانها معرفی میشوند.
در میان تیپهای خاصی از پسران ازدواج نکرده و زنان جوان، هم افرادی هستند که مایلند برای اجتناب از گناه و وسوسههای شیطانی نیازهای خود را از یک راه شرعی کوتاه مدت برطرف کنند .
محقق، با اشاره به زمینههای شرعی ازدواج موقت در آیین شیعه میگوید : روایات و احادیث فراوانی در ستایش از ازدواج موقت در آیین شیعه وجود دارد که مستمسک فعالیت برخی خانههای شرعی قرار گرفته است.
در میان تیپهای مذهبی و معتقد نیز چنین اجتماعاتی وجود دارد که بیشتر شامل جوانان درماندهای است که امکان ازدواج نداشته و مایل به رفتارهای شرعی بوده و با توصیه افراد خاص به این مکانها معرفی میشوند .
وی با تفکیک قائل شدن بین فاحشه گری و فعالیت شرعی میگوید: زنی که مبادرت به ازدواج موقت میکند، الزاماً یک فاحشه یا زن خیابانی نیست، اما یک زن خیابانی روسپی از تعاریف مشخص و چارچوب تعریفی خاص برخوردار است.
تحقیق در مورد کالبد شکافی فعالیت مخفیانه خانههای عفاف در تهران