حق و پخش تلویزیونی مهمترین منبع درآمد مالی باشگاههای فوتبال در دنیاست، البته این موضوع در ایران هنوز وجاهت قانونی نیافته و باشگاههای فوتبال را با مشکلات جدی روبهرو کرده است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی خلأهای قانونی، موانع و ارائۀ راهکارهای توسعۀ روابط متقابل باشگاههای فوتبال و سازمان صداوسیما در ایران است. به این منظور با استفاده از روش تحقیق کیفی با 31 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مصاحبههای عمیق انجام گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل مصاحبهها به ارائۀ هفت دسته موانع اصلی شامل عوامل حقوقی- قانونی، اقتصادی- سیاسی، مدیریتی، ساختاری، معنایی، رفتاری و محیطی، 36 درونمایۀ فرعی، 34 راهکار توسعه و 9 خلأ قانونی منجر شد. بررسیها نشان داد که تشکیل کمیتۀ چانهزنی با دولت، مجلس و سازمان صداوسیما لازم بهنظر میرسد.
بررسی موانع توسعۀ روابط متقابل باشگاههای فوتبال و سازمان صداوسیما در ایران