پیشینه مکاتب
بررسی های تاریخی نشان می دهد که در مورد چگونگی اداره سازمان ها (واحدهای تجاری / اداری) پیشینیان از جمله : مصریان ، چینی یان، ایرانیان، رومیان و آلمان ها و دیگران دارای بینیش ها و سیستم های خاص و متناسب با سازمان های اداری و تجاری خود بوده اند. . دوره ای که دانش مدیریت از ابتدای شکل گیری تاکنون طی نموده است و همچنین کلیه نظراتی که تا حال از طریق دانشمندان و محققان این علم ارائه شده است را در سه مکتب کلی می توان خلاصه نمود.
انواع مکاتب مدیریت:
مدیریت علمی
مدیریت اداری
مدیریت بوروکراسی
مکتب کلاسیک شامل 3 نظریه ذیل است:
1. نظریه مدیریت علمی
2.نظریه مدیریت اداری(اصول گرایان یا وظیفه گرایان)
3. نظریه بوروکراسی
نظریه مدیریت علمی:
از اواخر قرن سیزدهم شمسی مقارن با اواخر قرن نوزدهم میلادی، گروهی تلاش کردند اصول مدیریت را با به کارگیری روش های مهندسی در «طراحی شغل» علمی تر سازند. برای این منظور مطالعات اولیه روانشناسان صنعتی که «رویه های آزمایشی انتخاب پرسنل» را به کار می بردند به آنها کمک کرد. این گروه تلاش خود را بر «طراحی اثربخش کارکنان » متمرکز کردند.
اصول بنیادینی که تیلور (frederick Tylor) در برخورد علمی با مدیریت نهفته میدید عبارتند از:
1- جایگزینی اصول علمی به جای محاسبات سرانگشتی
2- کسب هماهنگی در فعالیت های گروهی به جای تشتت درعمل(کارتیمی)
3- جلب همکاری افراد به جای آشفتگی حاصل از فردگرایی(وحدت)
4- کار و تلاش برای به حداکثر رساندن بازده (بهره وری)
5- تلاش به منظور ارتقاء سطح رشد تمام کارکنان برای ترقی روزافزون خود و سازمان (آموزش و توسعه نیروی انسانی)
انتقادات وارده به مدیریت علمی
عدم توجه به احساسات و عواطف و روابط غیر رسمی افراد
درنظر گرفتن انسان به عنوان ابزار اقتصادی در کنار سایر ابزارهای کار
به سازمان از جنبه تخصصی ، ماشینی، و عقلایی و به صورت کاملاً رسمی می نگرد.
از دیدگاه این تئوری انسان موجودی است که بدواً با نیازهای اقتصادی و فیزیکی انگیزش پیدا می کند.
- نادیده گرفتن اشتیاق کارگران برای رضایت شغلی و نیازهای اجتماعی آنان.
شامل 44 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت اصول مدیریت آموزشی