تحقیق رشته حقوق درباره حدود مسئولیت جزایی آموزگار در قبال دانش آموز 90 صفحه
چکیده:
معلّمان، اساسیترین نقش را در جریان یادگیری و نهایتا پرورش دانشآموزان بر عهده دارند و اهمیت و برجستگی این نقش حساس، حداقل بر مدیران و برنامهریزان نظام آموزش و پرورش، پوشیده نیست.آنچه در شرایط فعلی نیاز به بررسی، مطالعه و تجزیه و تحلیل دقیق و عمیق دارد، دشواریهایی است که نظام آموزش و پرورش کشور در احراز موقعیت والای معلّم و ایجاد شرایط لازم برای جذب، تربیت و ایفای نقش حساس و پیچیده آن در جریان پرورش و هدایت رشد و تعالی دانشآموزان با آنروبهروست.پیچیدگی وظایف و مسؤولیتهای سنگین این منزلت مهم در نظام آموزش و پرورش، به علاوه نقش همهجانبهای که بر اثربخشی کل سازمان و مدیریت آموزشی کشور دارد، توجه و اهمیت فوق العادهای را به پژوهشهایی که بتواند به بررسی همهجانبه دشواریها و بهرهگیری از تجربههای آموزشی سایر ملل بپردازد و راهحلهای مؤثر و عملی پیشنهاد کند بخشیده است.در این کار تحقیقی بر آن هستیم که در حدود مسئولیت کیفری جزایی آموزگار در قبال دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهیم در این راستا در ابتدا و در ابتدا به تعاریف مسئولیت کیفری و حدود مسئولیت کیفری می پردازیم و در فصول بعد به مسئولیت کیفری آموزگاران در قبال دانش آموزان اشاره می کنیم
مقدمه:
مسئولیت کیفری از شرایط اوصافی بحث می کند که امکان منطقی تحمیل مجازات را بر مرتکب جرم فراهم می آورد گر چه بی تردید تنها در فرض وقوع جرم سخن از تحمیل مجازات صحیح و منطقی است اما دیری است که صاحب نظران جزایی بر این باورند که مسئولیت کیفری در برابر جرم در گروی وصف خاص و مرهون حالت ویژه ای است نزد مرتکب که در غیاب آن تحمیل کیفر بر او منطقاً و عقلاً ناممکن می نماید عنایت به همین وصف خاص که از آن به (اهلیت جزایی) تعبیر می کند در مقام جوهر و بن مایه مسئولیت کیفری است سبب شده تا نهاد مسئولیت کیفری موجودیتی متمایز از دو نهاد در جرم و مجازات یافته و مبحثی جداگانه و دامنه دار را در بخش حقوق جزای عمومی خود اختصاص داده «جرم و مجازات» دو نهاد مهم جزایی اند که به دو شکل متفاوت با مرتکب جرم ارتباط پیدا می کنند یکی از مرتکب «صادر» و دیگری به مرتکب «تحمیل» می گردد حقوق جزا به تعیین و تحویل شرایط و او صافی در مرتکب می پردازد که در پرتو آنها از یک سو «صدور جرم» از مرتکب واز سوی دیگر «تحمیل مجازات» بر وی امکان پذیر می شود گو اینکه شرایط لازم برای «صدورجرم» با شرایط ضروری برای «تحمیل مجازات» بر هم انطباق کامل ندارد.حقیقت این است که حقوق جزا تنها پس از آشنایی با مسئولیت کیفری مبتنی بر تقصیر بود که مورد توجه قرار گرفت تا نگاهی عمیق بر آن و عواملی که دافع مسئولیت است را موضوع تحقیق قرار دهیم .از طرفی نقش بسیار مهم آموزگاران در تربیت نسل جوان ونقش معلم به عنوان بزرگترین مانع بزهکاری سبب شده است که مسئولیت معلم در قبال دانش آموزان و حدود اختیارات معلم مورد اهمیت ویژه ای واقع شود.
بیان مسئله:
مدرسه نخستین محیطی است که کودک بعد از خانواده وارد آن میشود. این نهاد به سبب تدوین وظایف و حقوق افراد و انتقال ارزشهای اجتماعی با وسایل مؤثری که برای کنترل اجتماعی در اختیار دارد، یکی از مراکز مهم اجتماعی کردن افراد به شمار میآید. در خانواده یک سلسله هنجارهای رفتاری وجود دارد که انتظار میرود افراد در جامعه بزرگتر خود را با آن هنجارها تطبیق دهند.در جامعه کوچک مدرسه نیز هنجارهایی از این قبیل پیشبینی شده است. گاه کودکی که در خانه از قانون تبعیت کامل میکند ممکن است در مدرسه رفتار انحرافی داشته باشد.از طرف دیگر، جوانی که در مدرسه خوشرفتار است احتمال دارد از لحاظ برخی جنبههای رفتاری در جامعه بزرگتر منحرف یا بزهکار باشد. بسیاری از بزهکاران در طول سالهای تحصیل از مدرسه غیبت موجه میکردهاند.از مدرسه نمیتوان به عنوان عاملی برای بزهکاری نام برد؛ چراکه هدف آن تربیت و پرورش و رشد افراد است. مدرسه علاوه بر آموزش و بالا بردن سطح سواد و دانش و فراگیری اجتماعی و نظم در کودکان و نوجوانان از ولگردی، گذراندن اوقات به بطالت و بیهودگی و جهل و بیسوادی که خود منشأ بسیاری دیگر از ناهنجاریهاست، جلوگیری میکند. نوع ارتباط معلم و دانشآموز و ارتباط شاگردان با یکدیگر نقش مهمی در تکامل کودک و رشد شخصیت او دارد.در مدرسه طفل ناگزیر است خود را با نظم و قوانین آن هماهنگ کند. این نظم و ترتیب از قوانین و مقررات حاکم در خانواده رسمیتر و اطاعت از آن حتمیتر است. در این مرحله است که طفل ناسازگار یا نامتعادل یـا عـقـبمـانده ذهنی که استعداد پیروی از نظم یا هماهنگی با محیط و پیشرفت را ندارد با اولین عدم موفقیت روبهرو میشود.این عدم موفقیت به نوبه خود به علت سرزنشها و ملامتهای پدر و مادر و اولیای مدرسه و اطرافیان و شکسته شدن غرور و احترام کودک یا نوجوان، تشدید حس سرکشی و یاغیگری وعدم علاقه به ادامه تحصیل، رها کردن مدرسه، فرار از مدرسه و ولگردی به جای مدرسه رفتن، معاشرتهای ناباب و سرانجام، ارتکاب جرم را به دنبال دارد. از طرفی حدود مسئولیت ها و وظایفی که آموزگار و معلم در کنار هم بازی می کنند و نقشی که این دو در کنار هم دارند همه و همه باعث پررنگ تر شدن این موضوع می شود
فهرست
عنوان صفحه
چکیده..................................................................................1
کلید واژه...............................................................................1
مقدمه...................................................................................2
بیان مسئله..............................................................................3
اهمیت و ضرورت تحقیق................................................................4
طرح سؤالات............................................................................4
فرضات تحقیق...........................................................................4
پیشینه تحقیق............................................................................5
روش جمع آوری اطلاعات.............................................................6
فصل اول:
کلیات
مبحث اول:تعاریف لغوی و اصطلاحی..................................................8
گفتار اول : مفهوم لغوی مسئولیت.......................................................8
گفتار دوم :مفهوم اصطلاحی..........................................................10
بند اول : مفهوم کلی مسئولیت........................................................10
بند دوم :عوامل مسئولیت .............................................................10
بند سوم : مسئولیت در قرآن کریم....................................................11
بند چهارم :اثر وضعی اعمال و رفتار آدمی...........................................11
بند پنجم :شخصی بودن مسئولیت......................................................12
بند ششم : مسئولیت اخلاقی............................................................13
بند هفتم :مسئولیت اجتماعی...........................................................14
گفتار سوم :جنبه های فردی و اجتماعی مسئولیت در فقه.............................14
بند اول : جنبه های فردی مسئولیت....................................................14
بند دوم: جنبه های اجتماعی مسئولیت در فقه.........................................16
مبحث دوم:تاریخچه مسئولیت کیفری...................................................20
گفتار اول :سابقه تاریخی مسئولیت......................................................20
بند اول : مسئولیت در قدیم الایام.......................................................23
بند دوم :در ایران باستان................................................................31
بند سوم :در روم باستان..................................................................32
بند چهارم : مسئولیت کیفری در دوران معاصر..........................................34
گفتار دوم :حدود و قلمرو مسئولیت کیفری .............................................37
بند اول :اهلیت و انواع آن در حقوق جزا..................................................37
بند دوم :مقایسه اهلیّت جزایی با اهلیّت جنایی.............................................41
بند سوم :اهلیّت جزایی و مسئولیت کیفری..................................................42
بند چهارم : تقصیر و مسئولیت کیفری.......................................................43
فصل دوم:
حدود مسئولیت جزایی آموزگار در قبال دانش آموزان
مبحث اول:مسئولیت معلم و نقش آن در کاهش جرائم..........................................48
گفتار اول:عوامل مؤثر آموزشی در کاهش جرم.................................................48
گفتار دوم: نقش و مسئولیت محیط آموزشی در کاهش ناهنجاریها وجرایم دانشآموزان......50
گفتار سوم: حدود مسئولیت معلم و محیط آموزشی در مورد جرائم اعتیاد......................57
گفتار چهارم :وظایف ومسئولیت های معلّم در برابر دانش آموز.................................67
مبحث دوم :حدود مسئولیت های جزایی معلم تربیت بدنی در قبال حوادث ....................72
گفتار اول: دامنه شمول قانون بر افراد حادثه دیده ...............................................72
گفتار دوم :مطابق ماده 59 قانون مجازات اسلامی اعمال زیر جرم محسوب نمی شود ..........72
بند اول :دانش آموز ورزشکار حادثه دیده ........................................................74
بند دوم :داوران ، مربیان و سایر کارکنان حاضر در محل......................................... 75
بند سوم :حدود مسئولیت مربیان ورزشی بعد از وقوع حادثه ورزشی...........................75
مبحث سوم: تأثیر اشتباه در مسئولیت جزایی......................................................76
گفتار اول : مفاهیم جهل.............................................................................77
گفتار دوم :مقایسۀ مفهوم جهل و اشتباه و موارد مشابه آن ........................................79
گفتار سوم :جایگاه اشتباه در حقوق جزا............................................................86
نتیجه گیری...........................................................................................87
منابع ومراجع.........................................................................................90
تحقیق رشته حقوق درباره حدود مسئولیت جزایی آموزگار در قبال دانش آموز