« مقدمه »
از آنجایی که سرشت و طبیعت آدمی تنها از طریق آموزش میتواند شکل مطلوب خویش را بپذیرد تحلیل و بررسی ارتباط محتوای آموزشی در سطوح مختلف حائز اهمیت بوده و بکارگیری آن از طرف برنامه ریزان و طراحان متون درسی مفید و مؤثر است.
مطالب موجود در هر مقطع آموزش حامل پیامی است که مخاطبان آن دانشاموزان وخوانندگان آن هستند. لذا زبان حال کاملاً ویژه بوده و اختصاص به گروه خاصی از افراد جامعه یعنی دانشآموزان دارد. بنابراین تصمیمگیری در این رابطه باید بر پایه عقل و درایت باشد تا نتیجهای فرح بخش و موفقیتآمیز داشته باشد. و استفاده از تجارب در ادوار مختلف آموزشی است. آن دسته های از افعالی که صفات دقت ظرافت و همسانی با نیازهای افراد، نظم و برنامهریزی ( ارتباط میان اطلاعات ) ( شبکه سازی اطلاعات ) و موضوعات داده شده بهره مند باشد، سرانجامی موفق و پایانی رضایت بخش برخوردار است، و کمتر به سرازیری انزوا ختم میگردد. این اصل مربوط به شیوه حقیقت یابی درکنه امور است.
لذا میتوانیم با استفاده از افراد شاخصی که در هر دوره ای از زمان وجود داردند از نظر درک و دریافت مطالب و مسائل از دیگران برترند پیش بینی وقایع و تصمیمات در امور را بهتر به هدف برسانیم، تا از طریق کشف دانش نو نه تنها از نادانی و سرگردانی خود بکاهیم، بلکه ما را در پیشبینی های مستدل تر، چیره تر و در انجام امور مجهزتر و در دریافت موارد و شیوه های جدید با کیفیت بهتر و موفق تر کمک نماید.
چگونه آموزش و پرورش هدفاش را از تهیه کتب عربی دوره دبیرستان بیان کرده است؟
1) فهم متون دینی و درک زیبائیهای زبان فارسی از طریق یادگیری زبان عربی ممکن است و در ارائه این کتب بسیار سعی شده است علاوه بر لغات و اصطلاحات و کلمات و عبارات و ادعیه بصورت عربی از لغات فارسی نیز استفاده شده تا حلاوت و لطایف زبان فارسی را درک نماید.
2) ترجمه متون بر عهده دانشآموزان بوده و معلم نقش راهنما و مرشد را خواهد داشت.
3) ارائه مطالب به دانشپژوهان از طریق شیوه اکتشافی باشد.
4) ارائه مطالب در حد کتاب بوده و خارج از ظرفیت آموزشی مدرسه نباشد.
5) یادگیری زبان قرآن بدون رعایت درست خوانی و تلفظ صحیح امری مشکل است لذا باید کلمات با رعایت دقیق حرکتها و اعراب خوانده باشد.
چطور توانستم به برخی از اهداف مطرح شده از طرف آموزش و پرورش در تهیه کتب عربی پاسخ بگویم؟
1- هدف از آشنایی داشن آموزان با متون دینی فدای یادگیری جملات درست از لحاظ دستوری و عبارات رایج و اصطلاحات روز گردیده تا حدی که یادگیری زبان عربی با ارائه جملات ساده و عبارات سبک از محتوا وکیفیت آن کاسته و گاهاً به فراموشی سپرده است.
2- تسلط دانشآموزان به جملات و عبارات عربی احتیاج به آشنایی آنها به شیوه صحیح ترجمه دارد وزارت آموزش و پرورش می تواند با افزودن چند صفحه در انتهای کتاب راجع به آن از سرگردانی و گریزانی دانشآموزان بکاهد و راه درست را به آنها نشان بدهد.
3- ارائه مطالب در مدارس بصورت معلم محوری بوده و در راستای شیوه اکتشافی وزارت آموزش گام مؤثر و عملی برنداشته است.
4- مطالب آموزشی که در مدارس ارائه میشود در حد مطالب کنکور جهت رقابت های علمی برای کسب مدارج بالاتر نیست، در این صورت باید یکسان سازی در این امر انجام گردد یا مطالب کتاب را افزایش دهیم تا جوابگوی آزمون های علمی باشد و یا در سطوح مطالب خواسته شده در کنکور تعدیل ایجاد نمائیم.
ارائه راهکارهای عملی در جهت پیشرفت علمی دانش آموزان
1) اختصاص دادن زمان بیشتر در تدریس عربی سال اول و سال دوم ریاضی و تجربی
2) ارائه مطالب بر اساس نیازمندی های روز دانشآموز باشد و اکثر مطالب بر اساس مطالب و متون گذشته تهیه شده است و با توجه به مسایل کنونی جامعه نیست.
3) استفاده از نرم افزار و سخت افزارها و اینترنت در مدارس همانند سی دی های آموزشی ، کامپیوتر و شبکه های مربوط به آن.
شامل 19 صفحه word
دانلود تحقیق بررسی ارتباط طولی دروس عربی در دوره های تحصیلی دبیرستان و تأثیر آن در موفقیت دانشآموزان