مشخصات این فایل
عنوان: بررسی رفتارهای متقابل در رانندگی با حالت خواب آلودگی
فرمت فایل: word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 33
این مقاله درمورد بررسی رفتارهای متقابل در رانندگی با حالت خواب آلودگی می باشد.
خلاصه آنچه در مقاله بررسی رفتارهای متقابل در رانندگی با حالت خواب آلودگی می خوانید :
یک مطالعه انجام شده است که ببینیم چه فاکتورهایی شدت پسافتادگی را پیشبینی میکنند که میتواند منجر به رانندگی خوابآلودگی شود. تعداد یک فاکتور در پیشگیری شدت پسافتادگی ظاهری میشود که چقدر خواب قبل از مسافرت کم شده است. ما حداقل توصیه میکنیم که دو ساعت خواب خوب شبانه قبل از آغاز کار انجام شود. علاوه بر این، اگر شما نیاز به 8 ساعت خواب دارید، باید سعی کنید 8 ساعت بخوابید و نه کمتر. این توصیهها در همه اشکال رانندگی و حمل و نقل کاربرد دارد. بنابراین ضروری است که فرد 8 ساعت خواب خوب را جهت انجام کار رانندگی طولانی مدت بدست آورد. ظاهراً راهنمای درستی از هوشیاری در راننهد خاص، EEG است. نتیجه خوبی وجود دارد که طلوع فعالیتهای آلفا (8-11Hz) و تتا (4-7Hz) EEG نشاندهنده افزایش خوابآلودگی است. بنابراین پتانسیل لازم برای لغزش در توجه و رفتار بیشتر میشود. تکنیکهای متعدد رفتار زیستی برای مدیریت خستگی از لحاظ علمی سطح هوشیاری را بهبود میبخشد. بعضی از این اعمال شامل موارد زیر است:
• با استفاده از داروهای خوابآور در ساعات خاصی از کار بطور موثر بخوابید.
• خوابهای برنامهریزی شدهای بر پایه مطالعه علمی انجام شود که خوابآلودگی فیزیولوژیکی را کاهش میدهد.
• با مصرف کافئین بطور موثر سطح هوشیاری افزایش مییابد.
• با استفاده از نورهای روشن در هنگام کار، سطح هوشیاری افزایش مییابد.
این تکنیکهای رفتاری بعضی از رفتارها و اقدامات مبارزه با خستگی است که به تایید علمی رسیده و در رانندگی خودرو، سبب رفع کسالت میشوند. برای مثال رانندگانی که مسافتهای طولانی را رانندگی میکنند، باید توجه کنند که روشهای برنامهریزی شدهای را در نواحی خا در مسیر حرکتیشان بگیرند. علاوه بر این، راننده خوابآلود در محلهای استراحت و توقف، قهوه مصرف کند یا نوشیدنیهای کافئیندار بنشود تا سطح هوشیاریاش افزایش یابد که در این صورت کار کردن با خودروی موتوری ایمنتر است.
سرانجام اینکه، چراغهای رواشنایی کمک میکند که سطح هوشیاری بالا رود، راننده از رانندگی در شب پرهیز کند، بویژه در زمانی که خواب کم است و یا اینکه مصرف الکل صورت گرفته باشد. الکل خوابآلودگی را افزایش میدهد و خیلی اوقات جهت تحریک خواب مصرف میشود. یک معنی این است که شما نباید الکل را قبل از رانندگی مصرف کنید یا اگر شما تمایل به رانندگی در طول روز را دارید، مصرف آن سبب میشود سستی و خوابآلودگی افزایش یابد و در خودرو سطح هوشیاری کاهش مییابد. الکل سبب سستی و وارفتگی میشود و آن را تحریک میکند و سبب میشود که با توجه به گرفتگی ناچیز ارگانهای تنفسی، فرد خروپف کند یا تنگی نفس و حبس نفس در زمانی که گرفتگی کامل موقتی ارگانهای تنفسی صورت گیرد. این کاهش هوشیاری میتواند فاجعهبارتر شود، اگر شخص بخواهد پشت خودرو بنشیند. اغلب توصیه میشود که رانندههای خوابآلود در طول رانندگی وقفهای ایجاد نمیاند تا در حین رانندگی هوشیار باقی بمانند. هیچ نتیجه پشتیبانی حقیقی وجود ندارد.
یافتههای مربوطه از مطالعه محرومیت کامل خواب مناسب ترکیبی از کشمکشهای تمرینی سنگین میباشد. نتیجه اینکه چنین تمرینی برآورد مفیدی ندارد و ممکن است خوابآلودگی را شدت بخشد.
هورن و فوستر، اثرات کوتاهتر، مقدار عملی بیشتر تمرین در سطح نهایی خوابآلودگی را آزمایش نمودند. آنها متوجه شدند که موضوعات متعددی گزارش دادند که سطوح حد واسط تمرین، سطح هوشیاری را بالا میبرد. این اثر تقریباً 15-10 دقیقه بعد از توقف ورزش و تمرین بطول میانجامد. تنها اقدام ایمن در مبارزه با تصادف اتومبیل با رانندگی کسالتبار، همان توقف کامل راننده میباشد. در هنگام توقف، مصرف کافئین و یا دوش گرفتن میتواند بسیار موثر باشد. از این رو توقف رانندگی مشخصاً یک توصیه است، همانطوری که گاهی لازم است از رانندگی صرفنظر شود.
به راستی بهترین اقدام برای جلوگیری از خوابآلودگی همان خواب است. سوالی که سپس میآید، این است که طول خوابی که بهترین درجه شادابی را فراهم میآورد، چه مقداری است؟ مطالعات نشان میدهد دوشهای مستمر بین یک تا سه ساعت مشخصاً سطح هوشیاری و کارایی را افزایش میدهد. نتیجهای که وجود دارد، این است که دوشهایی که در دوره خواب گرفته میشود، کمتر از یک ساعت طول میکشد (مثلاً 45-20 دقیقه)، میتواند هوشیاری را بهبود و افزایش دهد. بزرگترین منفعت و سود در هوشیاری از اولین ساعت خواب (نسبت به ساعات بعدی) بدست میآید. اگرچه دوش گرفتن میتواند به طور معنیداری به رفع خستگی کمک کند، نباید برای دفع طولانیتر بهبود خواب بکار برده شود. دوش گرفتن یک اقدام متقابل خستگی است که میتواند سود و فایده زیادی داشته باشد. اگر به درستی بکار برده شود و محدودیتها شناسایی شود. محدودیتها شامل:
- دوش گرفتن احتیاج به صرف اینرسی خواب که مفید است، دارد.
- دوش گرفتن تنظیم و تعادل شبانهروزی کار شبانه را بهبود نمیبخشد.
- دوش گرفتن بدهی خواب را تلافی و جبران نمیکند.
هیچ نتیجهای وجود ندارد که توقف بدون خواب برای بعضی دورههای زمانی مثل یک دوش، خوابآلودگی را معکوس کند و هوشیاری را در اپراتور بهبود بخشد که با توجه به کاهش خواب، خستگی را تحمل میکند. هیچ مادهای از لحاظ فیزیکی مفیدتر از دوره استراحت نمیباشد. بعد از خواب/دوش گرفتن، احتمالاً روش قدرتمند بعدی برای کم کردن خوابآلودگی، گرفتن یک محرک یا مشروب دارویی است که حاوی کافئین باشد که عاری از اثرات جانبی باشد.
تحقیقات سیستماتیک کمی بر روی اثرات کافئین در رانندگی انجام شده است. در یک مطالعه از کیفیت و کارایی رانندگی در رانندگان خوابآلوده شبیهسازی یک خودروی ایدهآل میباشد که هوردن و رینر متوجه شدند هم کافئین و هم دوش گرفتن به طور معنیداری حوادث رانندگی، خوابآلودگی و فعالیتهای EEG شاخص کسالت و اثرات ثابت بر یک ساعت رانندگی را کاهش میدهد.
به هرحال، باید متذکر شد که بر خلاف باور عمومی، کافئین اثرات کسالت و خوابآلودگی را افزایش نمیدهد (در حین رانندگی). به عبارت دیگر،کافئین یک جایگزین برای خواب نیست، در حالی که اثرات آن سریع از بین میرود. عموماً برای جلوگیری از کمبود هوشیاری، ویژگیهای زیر برای برنامهریزی توصیه میشود:
• از رانندگی اول وقت (قبل از 00/6 صبح) پرهیز شود؛
• از رانندگی طولانی مدت (بیشتر از 16 ساعت) پرهیز شود؛
• حداقل 7 ساعت خواب فراهم شود؛
• طول کار از 10 ساعت بیشتر نشود؛
• اگر تداخل پیدا کرد، طول کار کاهش یابد؛
• یک دوش بگیرید (تحقیق بعدی نیاز به ارزیابی استفاده از دوشهای کوتاه مدت کمتر از 5 دقیقه به عنوان یک عمل متقابل دارد)؛
• دوره خواب اصلی را اجازه دهید که در ساعات شبانه باشد؛
• از چرخش کار بین شب و روز پرهیز کنید.
بحث و نتیجه
در حالی که دادههای عملی کمی برای اقدامات پیشگیرانه رفتاری و تکنولوژیکی در جهت مبارزه با رانندگی در حالت خوابآلودگی وجود دارد، به نظر میرسد که قویترین دادهها به شکل نقل قول و حکایتی آمده است. در موضوع اعمال متقابل، اولین انتخاب پیشگیری است که از طریق برنامهریزی دقیق کارها صورت میگیرد (مثلاً جلوگیری از کار شبانه یا اول وقت). دومین انتخاب مدیریت رفتاری خواب است (یعنی دوش گرفتن). کافئین میتواند جهت بهبود هوشیاری مصرف شود، ولی این اثرات سریع از هم میپاشد. بخاطر جلوگیری از تصادفات حاصل از رانندگی در حالت خوابآلودگی تشخیص دهند و سپس فعالیت و عمل مناسبی جهت جلوگیری از تصمیم اتخاذ شده، یکی از فعالیتهای بسیار، مهم قطع رانندگی است.
با توجه به پیشنهادات محققین، راننده باید سعی کند دوش بگیرد و یا توقف کرده و کافئین مصرف کند. مشکلی که وجود دارد، این است که ممکن نیست که یک یا هر دو رفتار توصیه شده را بکار ببریم. سوالی که وجود دارد، این است که راننده چه چیزی را میتواند استفاده کند تا بیدار بماند؟ تحقیق بعدی که مورد نیاز است، این میباشد که تاثیر دیگر اعمال متقابل رفتاری و تکنولوژیکی را بررسی نماییم. تحقیق بعدی که مورد نیاز است، ارزشیابی اثرات حواسپرتی بر رانندههای خوابآلود میباشد (مثلاً آیا برای یک راننده خسته خیلی موثر است که یک تماس با خانه بگیرد تا به عنوان یک مکانیسم حواسپرتی از خوابآلودگی، جلوی تصادف گرفته شود؟).
موضوع رانندگانی که در خودرو به خواب میروند و سبب ایجاد تصادف میشود، بخاطر این است که توجه کافی از افراد حرفهای پزشکی دریافت نمیکنند و همچنین برنامههای ایمنی ترافیک یا همگانی دریافت ندارند. عنصر اصلی جلوگیری از تصادفات وسایل نقلیه موتوری که با خواب مرتبط میشود، این است که به آموزش مردم در همه سطوح و بخشهای جامعه درباره خطرات رانندگی در زمان خواب پرداخته شود. بنابراین، تحقیق بعدی، بر پایه نظرات کارشناسان خواب و ایمنی حمل و نقل استوار است و بسیاری از نظرات عقیدهای مردم برای توسعه و ارزیابی اقدامات متقابل موثر موردنیاز (فوریتی) میباشد. چالشی که است و هیچ تردیدی در آن نیست. اگر ما آگاهیمان را از این مشکل بالا ببریم.
پایش اعمال متقابل رفتاری در رانندگی کسالتبار
مقدمه
با طبیعت و اندازه مشکل اجتماعی تصادفات اتومبیل راننده خوابآلود در گزارشات دولتی و رسانهای برقرار است. موسسه آمریکایی اتومبیل برای ایمنی حمل و نقل، پیشنهاد یک مطالعه برای ارزیابی کارشناسان از رفتارهای موثر در زمان خوابآلودگی در حین رانندگی ارائه داده است. اقدامات متقابل ممکن است شامل تغییر در رفتار راننده در استفاده از وسایل هشدار دهنده تکنولوژیکی باشد. مطالعه وسایل تکنولوژیکی در کمک به مقابله با خوابآلودگی و کسالت ناشی از رانندگی نسبتاً جدید است و دادهها و آمار و اطلاعات خیلی کمی در این زمینه موجود میباشد. یکسری مطالعات ارزیابی رفتار راننده در رابطه با این محدوده اغلب شامل این است که رانندهها به سادگی قبل از رانندگی احتمال خوابآلودگیشان را کاهش دهند.
به ندرت مطالعات نشان میدهد که چه اقداماتی در حین رانندگی موثر است. از طریق بازنگری مقالات راجع به اقدامات متقابل رانندگی در حالت خوابآلودگی، این بینش را فراهم میآورد که تحقیقات علمی کمی در این زمینه وجود دارد. این درک نیروی محرکه لازم طراحی یک تحقیق است که نه تنها نظرات کارشناسان را با توجه به اثرات اقدامات رفتاری خاص ارزیابی میکند، بلکه تمایل دارد که این جمعیت میتواند نتایج علمی نهایی و تعیین کنندهای برای تکنیکهای امیدبخش، ثابت شده و ثابت نشده ذکر نماید. ما همچنین تعدادی از مطالعات تجربی شایع در این زمینه آگاه هستیم و امید داریم که هر دادهای را کشف و آشکار نماییم. چه فشرده باشد، چه نشده باشد، که دلیلی از اقدامات موثر را فراهم میآورد.
هدف اولیه ما، تشخیص نتیجه قطعی یک اقدام رفتاری خاص برای خوابآلودگی حین رانندگی است که میتواند موثر یا بیاثر باشد. ما درباره نظرات دستگاههای تکنولوژیکی را جویا نشدیم که در برابر تغییرات رفتاری قابل ترجیح هستند یا خیر؟ ما همچنین نمیپرسیم که چرا بعضی اقدامات کار میکنند، در حالی که بقیه کار نمیکنند. تلاش ساده ما، ارزیابی نوع خاصی از رفتار (مثل بستنی خورد یا ضربه زدن به صورت) است که هر نوع اثری را بر خوابآلودگی و کسالت در حین رانندگی دارد. پاسخ مناسب ما شامل یک مورد با پشتیبانی علمی است. به دنبال آن، نظرات کارشناس در تحقیق خواب یا ایمنی حمل و نقل یا استفاده از نظرات راننده باتجربهای جهت مشخص کردن بهترین چیز بعدی است.
روشها
طراحی مطالعه
بر پایه اطلاعات بدست آمده از جستجوی مقاله، ما یک ابزاری درست کردیم که به فرد دستور میدهد که درباره ایمنی خستگی و رانندگی اطلاعاتی را کسب کند که برای آن از نظراتشان راجع به رفتارهای همراه با رانندگی در شرایط خستگی میپرسد. از طریق آنالیز پاسخهای راجع به پرسشنامه، ما امیدواریم که نه تنها شرایطی که ممکن است رفتار رانندگی کسل کننده را تشدید کند یا مانع شود، را شناسایی کنیم، بلکه همچنین تکنیکهایی که بهترین نتیجه و کاربرد را در مقابله با خوابآلودگی دارند، شناسایی کنیم که در مرحله با رانندگی کفایت میکند.
ما یک بانک اطلاعاتی راجع به پاسخدهندگان ایجاد نمودیم که با بررسی کتابهیاذ راهنمای انجمنهای علمی (مثل انجمنهای تحقیق بینالمللی خواب) و با بدست آوردن لیست پستی از روی کنفرانسها راجع به تحقیق خستگی و مرتبط با جلوگیری از تصادفات وسیله نقلیه موتوری فراهم نمودیم. موضوعات راجع به تمامی فهرستها به تفضیل در بخش موضوعات زیر آورده شده است.
دادههای فهرست پستی به بانک اطلاعاتی اکسس مایکروسافت وارد شد. تمامی دادههای مرتبط دیگر به سیستمهای آنالیز اکسل مایکروسافت و Svstat 7 انتقال داده شد. دادههای بعدی شامل موارد زیر میباشند، ولی هیچ محدودیتی ندارند:
طبیعت موضوعات و موارد رفتاری (مثل تغییر درک خطر رانندگی خوابآلود)، مربوط به موردی که ثابت شده و مربوط به موردی که ثابت نشده، ولی احتمال بالایی دارد، مربوط به موردی که ثابت نشده، ولی احتمال کمی دارد و مربوط به موردی که ثابت شده و بیاثر است. پاسخ دهندگان بر حسب شغلشان دستهبندی شدند و پاسخهای این افراد با موارد مختلف مقایسه گردید. مقولههای شغلی به شرح ذیل هستند:......
بخشی از فهرست مطالب مقاله بررسی رفتارهای متقابل در رانندگی با حالت خواب آلودگی
خلاصه اجرا 1
سپاسگذاری 3
بررسی مقالات علمی و فنی 3
مقدمه 3
روشها: 4
نتایج: 5
بحث و نتیجه 11
پایش اعمال متقابل رفتاری در رانندگی کسالتبار 13
مقدمه 13
روشها 14
طراحی مطالعه 14
موضوعات: 15
نتایج 16
بحث و نتایج 29
نتایج بررسی 30
دانلود مقاله بررسی رفتارهای متقابل در رانندگی با حالت خواب آلودگی