لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 27
پیشنویس لایحۀ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان
فصل اول: کلیات و تعاریف
ماده1- کلیۀ اشخاصی که به سن هجده سال تمام شمسی نرسیدهاند؛ از حمایتهای مذکور در این قانون بهرهمند میشوند.
ماده 2- اصطلاحات بکار رفته در این قانون به شرح زیر تعریف می گردد:
- بی توجهی و سهل انگاری نسبت به کودک و نوجوان: تقصیر در انجام تکالیفی از قبیل تأمین نیازهای اساسی و ضروری کودک و نوجوان یا موارد مربوط به حضانت، ولایت، قیمومت، وصایت، سرپرستی و تربیت آنان توسط هر یک از والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی و با نظارت و مراقبت توسط هر شخصی که مراقبت از کودک و نوجوان بر عهدۀ او است.
- سوء رفتار: هرگونه فعل یا ترک فعل عمدی است که سلامت جسمی، روانی، اخلاقی و اجتماعی کودک و نوجوان را در معرض خطر و آسیب قرار دهد، از قبیل ضرب و جرح، محروم کردن غیر قانونی از آزادی های متعارف، سوء استفاده جنسی، توهین و تهدید نسبت به کودک یا نوجوان، یا قرار دادن او در شرایط سخت و غیر متعارف.
- بهرهکشی: بکارگیری غیرقانونی یا عدم رعایت شرایط قانونی استخدام کودک و نوجوان و یا وادار کردن یا گماردن او به کار یا خدماتی که برای سلامت جسمی، روانی، اخلاقی و اجتماعی او خطرناک باشد و یا موجب محرومیت از تحصیل شود.
- خرید و فروش: هر گونه اقدام یا معامله ای که شخصی کودک یا نوجوانی را در ازای پرداخت وجه و یا سایر موارد به دیگری منتقل نماید.
- فحشاء: بکارگیری و یا وادار کردن کودک و نوجوان در فعالیتهای جنسی در ازای پرداخت وجه یا سایر موارد.
6- موضوعات و مضامین هرزه: هرگونه تصویر یا محتوا که بصورت واقعی یا مجازی بیانگر برهنگی کامل یا اندام جنسی یا آمیزش و یا عمل جنسی باشد.
7- هرزه نگاری: استفاده از کودک و نوجوان در تهیه و تولید موضوعات و مضامین هرزه.
8- خطر شدید و قریبالوقوع: قرارگرفتن کودک و نوجوان در وضعیتی که حیات، سلامت جسمی یا روانی او به شدت در معرض خطر و آسیب قرار گیرد؛ به نحوی که در صورت عدم مداخله و اتلاف وقت، امکان چارهجویی نباشد.
9- کودک و نوجوان بزهدیده: فردی که در نتیجه رفتارهای مجرمانه والدین، اولیا، سرپرستان قانونی، هر شخصی که مسؤولیت مراقبت از او را بر عهده دارد و یا سایرین متحمل ضرر و زیان شود.
10- کودک و نوجوان در معرض خطر: فردی که مشمول وضعیت مخاطره آمیز مندرج در ماده چهار قرار گیرد.
11- واحد حمایت: واحد حمایت از کودکان و نوجوانان بزه دیده و در معرض خطر است که به موجب این قانون و در نهادهای دولتی مشمول این قانون از طریق تغییر نام یا تبدیل وضعیت یا تأسیس بوجود آمده اند و از تعداد کافی کارمند، مددکار اجتماعی و روانشناس و حسب مورد از خدمات متخصص پزشکی قانونی، روانپزشک، روانشناس، مشاور خانواده و مشاور حقوقی برخوردار خواهد بود.
12- وضعیت مخاطره آمیز: اوضاع و احوالی است که در صورت عدم مداخلۀ قانونی به منظور حمایت از کودک و نوجوان، موجب بزهدیدگی و یا ورود آسیب به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، امنیت، فرآیند اجتماعی شدن، اخلاق، آموزش، تربیت، وضعیت اجتماعی و یا رفاه آنها خواهد شد.
ماده 3- موارد زیر با رعایت بند 12 ماده دو از جمله وضعیتهای مخاطرهآمیز برای کودک و نوجوان محسوب می شود:
- ابتلای هر یک از والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی به اختلالات رفتاری و روانی، روانی و شخصیتی و یا بیماریهای جسمانی واگیر و صعب العلاج به تشخیص پزشکی قانونی؛
- عدم توانایی یا بی توجهی و سهل انگاری نسبت به کودکان و نوجوانان از جانب والدین ، اولیا یا سرپرستان قانونی و یا بی توجهی و سهل انگاری آنان در تأمین نیازهای ضروری و حیاتی کودک و نوجوان و یا محرومیت از تحصیل یا فراهم نشدن امکانات آن
- عدم ثبت واقعۀ ولادت یا اخذ شناسنامه؛
- بهرهکشی؛
- درگیر شدن کودک و نوجوان در فعالیتهایی نظیر تکدی گری و قاچاق؛
- زندانی شدن هر یک از والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی؛
- اعتیاد هر یک از والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی به مشروبات الکلی، مواد مخدر، روانگردان یا قمار؛
- فساد اخلاقی هر یک از والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی و یا مبادرت آنان به قوادی و یا دایر و اداره کردن مراکز فساد؛
- هرگونه سوء رفتار نسبت به کودک و نوجوان؛
- هرگونه سوء رفتار مستمر والدین، اولیا، سرپرستان قانونی و یا سایر اعضای خانواده نسبت به یکدیگر؛
- اعتیاد کودک و نوجوان به مواد مخدر، روانگردان یا مشروبات الکلی؛
- بزهکاری یا انجام مکرر رفتارهایی مانند ترک خانواده، فرار از خانه یا مدرسه، امتناع از حضور در مدرسه و ترک تحصیل از سوی کودک و نوجوان؛
تبصره: کودکان و نوجوانان بی سرپرست، طرد شده از سوی خانواده، ناشی از روابط نامشروع، دارای ناتوانی ذهنی یا جسمی و یا دارای بیماری خاص، دوجنسی، خیابانی، آواره، پناهنده، بی تابعیت، فاقد شناسنامه، قربانی جرم قاچاق انسان و دچار اختلال هویت جنسی و کودکان و نوجوانانی که والدین آنها متارکه کرده اند، با رعایت بند 12 ماده دو، در معرض خطر محسوب و از حمایتهای این قانون برخوردار می گردند.
فصل دوم: تشکیلات حمایتی
ماده 4- واحد حمایت از کودکان و نوجوانان قوه قضاییه جهت انسجام در سیاست ها، برنامه ها، پایش و ارزشیابی اقدامات واحدهای حمایت دادگستری استانها و شهرستانها و سازمانها وابسته به قوه قضاییه تحت نظر دادستان کل کشور تشکیل می گردد.
ماده 5- واحد حمایت استان جهت نظارت بر واحدهای حمایت شهرستان تحت نظارت دادستان مرکز استان
تشکیل می گردد.
ماده 6- واحد حمایت از کودکان و نوجوانان در دادگستری شهرستان ها تحت نظارت دادستان و با حضور بازپرس و یا دادیار آموزش دیده در حوزه کودکان در دادسراها تشکیل میگردد و از تعداد لازم کارمند، مددکار اجتماعی، پلیس ویژه و حسب مورد از خدمات متخصص پزشکی قانونی، روانپزشک، روانشناس، مشاور خانواده و مشاور حقوقی برخوردار خواهد بود.
تبصره 1- واحد حمایت در بخش ها زیر نظر رییس حوزه قضایی تشکیل می گردد.
تبصره 2- در مواردی که رابطه استخدامی بین روانپزشک، روانشناس و مشاور حقوقی با واحد حمایت وجود ندارد و نیاز به همکاری چنین اشخاصی وجود داشته باشد؛ رییس واحد حمایت از وجوه صندوق حمایت از کودکان و به موجب آیین نامه اجرایی مربوطه حق الزحمه ایشان را پرداخت خواهد نمود.
ماده 7- وظایف و اختیارات واحد حمایت دادگستری شهرستان ها با توجه به مواد بعد به شرح ذیل می باشد:
- شناسایی و پذیرش کودکان در معرض خطر و بزه دیده و تشخیص اوضاع و احوال مخاطره آمیز؛
- مداخله فوری به منظور پیشگیری از بزه دیدگی کودکان و نوجوانان و یا ورود آسیب بیشتر به آنها و در صورت لزوم معرفی به نهادهای ذیربط؛
- ارئه خدمات و معاضدت های حقوقی، مددکاری و حمایت جهت مداوا؛
- تشکیل پرونده وضعیت فردی و اجتماعی کودک و نوجوان در معرض خطر و بزه دیده؛
- تعقیب و پیگیری جرایم و دعاوی موضوع این قانون؛
- تهیه و ارائه گزارش و درخواست اتخاذ اقدامات حمایتی- قضایی از مراجع قضایی صالح؛
- نظارت بر حسن اجرای آراء و تصمیمات مرتبط با کودکان و نوجوانان و یا اجرای آراء و تصمیمات در صورت ارجاع مقام قضایی؛
- پیگیری و پایش وضعیت کودک و نوجوان پس از اجرای رأی و یا تصمیم و ارزشیابی اقدامات بعمل آمده؛
- نظارت بر حسن اجرای این قانون توسط سایر واحدهای حمایت جهت حفظ حقوق کودکان و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده؛
- اخذ گزارش های کیفی و کمی بصورت ادواری یا موردی از سایر واحدهای حمایت و صدور دستور مقتضی از سوی رییس واحد حمایت دادگستری؛
- برقراری ارتباط و تعامل و همکاری با سایر واحدهای حمایت و همچنین نهادها، سازمانها و مؤسسات دولتی و غیر دولتی ذیربط در جهت حمایت کامل از کودکان و نوجوانان؛
ماده 8- علاوه بر موارد مقرر در این قانون، شرایط استخدام، تشکیلات، چگونگی فعالیت و تعامل واحدهای حمایت قوه قضاییه و دادگستری ها با سایر واحدها و نهادها ذیربط بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که تا شش ماه پس از تصویب این قانون به تصویب رییس قوه قضاییه خواهد رسید.
ماده 9- سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی و سازمان پزشکی قانونی مکلف اند با تأسیس واحدهای حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده در زیر مجموعۀ خود، نسبت به شناسایی، حمایت و معرفی آنان، تشخیص آسیب و طبقه بندی علت آن و انجام سایر تکالیف مقرر در این قانون اقدام نمایند. نحوۀ فعالیت، تشکیلات و وظایف این واحدها و تعامل آنها با سایر مراجع به موجب آیین نامهای خواهد بود که تا سه ماه پس از تصویب این قانون توسط سازمان مربوط با همکاری سازمان بهزیستی تهیه و به تصویب رییس قوه قضاییه میرسد.
ماده 10- وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کار و امور اجتماعی مکلف اند با تأسیس واحدهای حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده در زیر مجموعۀ خود، نسبت به شناسایی، پذیرش، ثبت آمار و اطلاعات، حمایت و معرفی کودکان و نوجوانان موضوع این قانون و انجام سایر تکالیف مقرر در این قانون اقدام نمایند. نحوۀ فعالیت، تشکیلات و وظایف این واحدها و تعامل آنها با سایر مراجع به موجب آیین نامهای خواهد بود که تا سه ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارت مربوط و سازمان بهزیستی و وزارت دادگستری تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
ماده11- نیروی انتظامی مکلف است به منظور حمایت از کودکان و نوجوانان در معرض خطر و بزهدیده پیشگیری از بروز آسیب بیشتر به کودکان و نوجوانان و اجرای وظایف محوله بر اساس این قانون، نسبت به تأسیس واحد حمایت از کودکان و نوجوانان در بخش پلیس ویژه اطفال و نوجوانان اقدام نماید. نحوۀ فعالیت، تشکیلات و وظایف واحدهای حمایت و تعامل آن با سایر مراجع به موجب آیین نامهای خواهد بود که تا سه ماه پس از تصویب این قانون توسط نیروی انتظامی و وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
ماده12- سازمان بهزیستی کشور موظف است با همکاری و مشارکت کلیه نهادهای دارای واحد حمایت و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی مرتبط و با استفاده از مددکاران اجتماعی، نسبت به شناسایی، تشخیص پذیرش، ثبت آمار و اطلاعات، نگهداری، حمایت، توانمندسازی، بازپروری و باز اجنماعی کردن کودکان و نوجوانان در معرض خطر و بزهدیده، معرفی آنها به مراکز ذیصلاح، نظارت بر وضعیت آنها و گزارش دهی، پاسخگویی، مستند سازی، اجرای تصمیمات، پیگیری، پایش و ارزشیابی اقدامات ناظر بر کودکان و نوجوانان در معرض خطر و بزهدیده اقدام نماید. نحوۀ فعالیت و تعامل این سازمان با واحدهای حمایت و سایر مراجع صلاحیتدار به موجب آیین نامهای خواهد بود که ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارت دادگستری تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 13- رییس قوۀ قضاییه با توجه به پیشنهاد رییس کل دادگستری استان و به تناسب امکانات، ضرورت، تجربه، تبحر و سابقه قضات در هر حوزه قضایی شعبی از دادسراها، دادگاههای کیفری و دادگاه خانواده را جهت انجام تحقیقات و رسیدگی به جرایم و دعاوی موضوع این قانون اختصاص خواهد داد.
فصل سوم: اقدامات و تدابیر حمایتی
ماده 14- واحد حمایت از کودکان و نوجوانان قوه قضاییه مکلف است با اخذ آمار از سایر نهادهای مندرج در این قانون با در نظر گرفتن وظایف و مسؤولیت های آنها و استخراج آمار جرایم در دادگستری های کل کشور و تحلیل آنها موقعیت ها و محدوده های جغرافیایی خطرناک و بحرانی برای کودکان و نوجوانان را مشخص و با تمهید راهکارهای مناسب، با همکاری نهادها مربوط نسبت به مقابله با موقعیت خطرناک اقدام کند.
تبصره: کلیه نهادهای مندرج در این قانون مکلف به ارائه آمار بصورت ادواری یا موردی به واحد حمایت قوه قضاییه می باشند. واحد حمایت قوه قضائیه آمار گردآوری شده را در اختیار سایر نهادهای مذکور در این قانون قرار خواهد داد.
ماده 15- سازمان بهزیستی کشور موظف است ضمن اختصاص ابزارهای مناسب مانند وسایل ارتباط الکترونیکی جهت اعلام وضعیت مخاطرهآمیز برای کودکان و نوجوانان با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی امکان توانمند سازی حقوقی مردم در زمینه حمایت از کودکان و نوجوانان و گزارش دهی جرایم علیه کودکان و نوجوانان را فراهم آورده و به طرق مناسب اعلان نماید.
این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
دانلود تحقیق کامل درمورد پیش نویس لایحۀ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان