![دانلود پاورپوینت طراحی و برنامهریزی پژوهش علمی از آغاز تا انجام](../prod-images/688962.jpg)
این دیدگاه شامل دو رویکرد به شرح ذیل است:
1- نظریه لاکاتوش درباره برنامههای پژوهشی، وی نظریهها را مجموعههای ساختاری میداند.
2- نظریه توماس کوهن درباره پارادایمها و انقلابهای علمی
1- علم گاه به معنای دانستن و در مقابل جهل و ندانستههای بشری به کار
برده میشود.
2- گاهی علم به معنای اعتقادات جزمی و قطعی در مقابل اطلاعات مبتنی بر
شک و ظن استفاده میشود.
3- گاهی علم به مجموعه مسایلی که دارای موضوعی علم باشد و حول
محور واحدی دور بزند تعبیر میشود مثلاً علم پزشکی حول محور سلامت
علم روانشناسی حول محور روان، جامعهشناسی حول محور جامعه، به این
معنا فلسفه هم جزء علم محسوب میشود زیرا دارای موضوع عام است و
حول محور وجود میچرخد.
4- معنی دیگر علم، عبارت است از مجموعهی مسایلی که با روش تجربی
قابل اثبات است (در این معنی علم شامل فلسفه نمیشود) لذا علم را
«مجموعهی دانستنیهای قابل اثبات» میدانند.
1- علم عبارت است از تراکم سیستماتیک اطلاعات.
2- علم عبارت است از دانستنیهای قابل اثبات (در همه جا و به وسیلهی هر کس).
3- علم عبارت است از آن چیزی که هست نه آن چیزی که باید باشد.(اخلاق)
بحث میکند.
4- علم معرفتی است منظم که با روشهای معین به دست میآید و قوانین و
روابط پایدار واقعیتها را بیان میکند.
ملاحظه نمودیم که از علم تعاریف متعددی ارایه شده است شاید بتوان همهی این
تعاریف را در دو مقوله طبقهبندی نمود:
الف) تعاریف محتوایی.
ب) تعاریف فرایندی.
«عبارت است از کاربرد روش علمی در پیدا کردن جواب برای مسایل حل شدنی.»
هدف اساسی علم تبیین، درک، پیشبینی و کنترل پدیدههای طبیعی است.
همه اینها جزیی از تئوری هستند پس هدف اصلی علم «تئوری» است.
1- علم فعالیتی است منطقی.
2- علم نتیجهی عوامل مادی و معنوی از پیش اتفاق افتاده است.
3- علوم جبریاند.
4- علوم کلیاند.
5- علوم از اصل امساکگری پیروی میکنند.
6- علوم تخصصیاند.
7- علوم تغییر و تحول پذیرند.
8- علم: نظامند و سیستماتیک است، روشمند است و هدفش کشف
روابط و خصوصیات پایدار پدیدهها و واقعیتها است.
شامل 116 اسلاید powerpoint
دانلود پاورپوینت طراحی و برنامهریزی پژوهش علمی از آغاز تا انجام