تا اواخر دهۀ 80 نظریهی جامعی که بتواند رقابت در سطح ملی را تشریح کند وجود نداشت.
پورتر بعنوان مشاور عالی استراتژیک دولتی در سطح بین الملل؛تدوینگر برنامههای استراتژیک کشورهای متعددی بوده (مثل ایالات متحده، کانادا، نیوزیلند، کره، سنگاپور، اسپانیا و ...).
او بر اساس تحقیقاتی که طی دهۀ 80 در 10 کشور منتخب داشت، در کتاب "مزیتهای رقابتی ملل" الگویی تحلیلی جهت ارزیابی و رتبه بندی مزیتهای رقابتی ملل ارائه کرد و آن را الماس نامید
پورتر در کتاب مزیتهای رقابتی ملل درسال 1990 بیان میکد که پایداری مزیتهای رقابتی کشورها در سطح صنایع توسط 6 عامل با دیگر کشورها قابل مقایسه است و آن را الماس نامید.
این مدل ابتدا در 10 کشور ؛ 8 کشور توسعه یافته و 2 کشور در حال توسعه مورد بررسی قرار گرفت(دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن ، کره، سنگاپور، سوئد، سوئیس، انگلستان و ایالات متحده).
فهرست مطالب
مقدمه
فاکتورهای درونی
پورتر فاکتورهای درونی را در دو دسته تقسیم بندی میکند
شرایط تقاضای داخلی
صنایع مرتبط و حمایت کننده
استراتژی، ساختار و رقابت بنگاه
دولت
اتفاقات پیشبینی نشده
مدل 9 عاملی مون 1994
مدل الماس مضاعف (دوگانه)، راگمن 1991
مدل الماس مضاعف ثانویه چو، مون و کیم2007
تعداد اسلاید: 16 صفحه
با قابلیت ویرایش
مناسب جهت ارائه سمینار و تحقیقات
دانلود پاورپوینت مفید مدل الماس در مزیت رقابتی ملل