لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه16
مدیریت عملکرد با تأکید بر ارزیابی منابع انسانی
مقدمه:
سازمانها، برای حفظ بقای خود و پیشرفت در دنیای رقابتی، به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند. منابع انسانی سرمایههای بنیادی سازمانها و منشاء هر گونه تحول و نوآوری در آنها تلقی میشوند. انسان موجودی است تغییر پذیر با تحولات و تواناییهای بالقوه بیشمار. این تواناییها باید ارزیابی و تحت شرایط تعلیم و تربیتی مطلوب از قوه به فعل در آیند.
از دیدگاه سازمانی ارزیابی عملکرد کارکنان، وظیفهای ضروری و انکارناپذیر در زمینه سنجش پیشرفت افراد در مسیر نیل به اهداف و ماموریتهای سازمانی است. ارزیابی عملکرد، موجب آگاهی و بازخورد شده و نقاط قوت و ضعف عملکرد و موقعیت سازمان در محیط پرتلاطم و پر از تغییرات محیطی را تعیین خواهد کرد.
اصلاح عملکرد فردی و سازمانی، کلید موفقیت در رقابت است.
ارزشیابی عملکرد فرد و سازمان، به مدیران کمک میکند تا میزان تحقق اهداف استراتژیک سازمان را کنترل کنند. مدیران برای آگاهی در مورد میزان تحقق اهداف سازمان، لازم است با تمام کارکنان در ارتباط باشند. این امر، مستلزم آن است که مشاغل را بدرستی طراحی کرده، افراد مناسب و آموزش دیده را برای تصدی سمتهای سازمانی برگزینند و برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان به آنها پاداش مناسب دهند و انگیزش لازم را ایجاد کنند. مدیریت عملکرد، رفتار فردی و سازمانی را سامان داده و عملکرد افراد را در سطوح پایین تا بالای سازمان بهبود میبخشد. یافتههای پژوهشی نشان میدهند سازمانهایی که از مدیریت عملکرد برخوردارند، دارای سود بیشتر، گردش مالی بهتر، بهرهوری بیشتر، عملکرد مالی بهتر و درامد بیشتر هستند.
در سالهای اخیر، سازمانها توجه بیشتر به کارکنان و اعضای خود را آغاز کرده و روشهای بهسازی محیط کار و تشویق کارکنان را جستوجو میکنند. این توجه از آنجا ناشی میشود که «انسان ارزندهترین سرمایه هوشمند» سازمان به شمار میرود. سازمانهایی که سرمایه هوشمند خود را از دست میدهند، شانس اندکی برای بقا دارند. برای ارج نهادن به این سرمایه عظیم، به مدیریت عملکرد و بویژه نظام ارزیابی عملکرد نیاز داریم.
مدیریت عملکرد، به منظور آگاهی از مهارتها، تواناییها، دانش و رفتار کارکنان پیوندی استراتژیک از طریق ارزیابی و ممیزی آنان فراهم میسازد. به این ترتیب، مدیریت ارشد در مورد چگونگی تأمین نیازهای کنونی و آتی سازمان خود آگاهی مییابد و نسبت به همسویی رفتار کارکنان در راستای تحقق اهداف، بازخورد مناسب میگیرد و در مییابد که آیا افراد، الزامات دستیابی به اهداف سازمانی را رعایت میکنند؟ آیا افراد از اینکه در تحقق اهداف سهیمند، احساس رضایت میکنند؟ آیا سازمان، رفتارهای مورد نیاز برای تحقق اهداف استراتژیک و پیشرفت را شناسایی، تشویق و ترغیب میکند؟ و آیا سازمان فرهنگ سازمانی مطلوبی را تقویت میکند
تحقیق در مورد مدیریت عملکرد با تأکید بر ارزیابی منابع انسانی