مشخصات این فایل
عنوان:طراحی تذهیب و تشعیر
فرمت فایل: word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:34
این مقاله در مورد طراحی تذهیب و تشعیر می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات مقاله طراحی تذهیب و تشعیر
بعد از اینکه هنرمندان ممالک اسلامی و به ویژه مصوران و نقاشان ایرانی از سردرگمی های ناشی از منع و ممانعت های به ظاهر شرعی و عرفی به وجود آمده برای نقاشی را در اوایل قرن دوم میلادی پشت سر می گذاشتند آهسته آهسته با تزئینات مختصری که در اعراب کلامات بر بالا و سرفصل و در حواشی جانبی صفحات اجرا نمودند ردپایی ضعیف اما بشدت تاثیر گذار از خود بر جای گذارند که همین رد پا بعدها سبب ساز رشد و نضج گونه های جدید و بدیعی از هنر تصویر گری دکوراتیو گرددی و با گذشت زمان و در طی جریان پیشرفت تام تذهیب و تشعیر اسلیمی و ختایی را بر خود گرفت ....(ادامه دارد)
گونه های تذهیب :
هنر تزئین تشعیر ترصیح ترقیح تذهیب و ترسی و مطلا نمودن اوراق سطوح و صفحات کتابی و مجرد را که هر یک به تنهایی یابه همراه هم کار آرایش و مصور نمودن را انجام داده باشند در زمره هنر طراحی سنتی ( بخش از آن ) قرار می گیرند معمولا در آن با استفاده از مواد و مصالح خاص و از طریق بکارگیری عناصر و ابزارهای بصری محل ارتباط تصویری انجام می پذیرد تقریبا همراه و همسنگ با رشد و گسترش شیوه های خطاطی کتاب نسخ قرآنی و سایر نسخه ها هنر تذهیب صفحات نیز به وجود مد و هم پای آن نیز به رشد و اعتلای خود ادامه داد .
و دوره های اسلامی با ارجحیت زیادی که هنر و فن کتابسازی تجلید و صفحه آرایی پیدا نموده بود تذهیب نیز توانست از اهمیت و اعتبار ویژه ای در هنر ها و در نزد هنر دوستان پیدا نماید روی جلد داخل جلد عطف و عطف بند سر لوحه ، اوراق...(ادامه دارد)
تعبیرات اسلیمی :
مجموعه ای از خطوط فرم ها و موتیف ها یی هستند که برطبق نظامی دایره ای و مارپیچی استوار شده اند اسلیمی در واقع یکی از اجزاء اولیه و اصلی سازه های بصری هنرهای اسلامی به شمار می رود ریشه و سابقه کاملا دقیق تاریخ پیدایش خطوط اسلیمی به درستی مشخص نیست اما یک مساله محرز است و آن این است که تعابیر و نقش های بسیار مشابه و هم خانواده ای برای نقوش که امروزه ما به عنوان اسلیمی می شناسیم می توان در هنرهای دکوراتیو و سمبلیک ایرانی و در دوره های بسیار قبل تر از دوران اسلامی جستجو نمود به ویژه در تزئینات دوره های مادی اشکانی و اختصاصا در عصر ساسانی رد پای تعدادی از طرح های اسلیمی به خوبی نمایان است...(ادامه دارد)
قواعد فرمی :
نقوش هندسی بر پایه تعبیرات و فرم های اصلی دایره مربع مثلث مستطیل لوزی بیضی ذوزنقه … است که با ابزارهای نقطه خط و سطح ساخته می شود .
آبکار مینیاتور را در مدرسه صنایع قدیمه قرار گرفت تشکیل این مدرسه و شکل گیری آن برای احیاء هنرهای سنتی ایران را می توان مکتب بازگشت هنرهای ایرانی نامید. چرا که باید هنرهای سنتی ایران سبک ها و شیوه های هنری ایلخانیان تا دوره صفویه تدریس می شد.
خانم آبکارهنر خود را در این مدرسه فراگرفت و به شاگردی هادیخان تجویدی در مینیاتور و علی درودی در تذهیب در آمده و بعدها خود استاد و سر آمد این هنرها شد....(ادامه دارد)
برخی دیگر از آثار تک صورتی یا دو صورتی و سه صورتی با ساخت و ساز مینیاتوری شکل گرفته چهر سازی در این آثار اغلب امروزی و گاهی تلفیقی از چهره های دوره صفوی و چهره های معاصر است.رنگها و طبیعت سلزی از قوانین کلی مینیاتور های کلاسیک تبعیت می کند . پوشاک اغلب منقوش به نقوش انسانی ، حیوانی ، و درختی است.برخی دیگر از آثار مینیاتور کلارا آبکار تابلو هایی را تشکیل می دهد که به تقلید از آثار بزرگان هنر مینیاتور ساز ایران ترسیم شده است. تقلید یا کپی کاری هنرمند از استادان بزرگ نه تنها در مینیاتور بلکه در اغلب قلمروهای سنتی و حتی معاصر کشورمان یک سنت بوده است. یکی از دلایل کپی کاری در مینیاتور سازی شیوه آموزش هنرجویان بود که به اصطلاح آموزش آنان بر اساس استاد و...(ادامه دارد)
فهرست مطالب مقاله طراحی تذهیب و تشعیر
کلیات هنر طراحی تذهیب و تشعیر :
گونه های تذهیب :
تعابیر و عناصر بصری طراحی سنتی :
تعبیرات اسلیمی :
نقش های تزئینی اسلیمی
قواعد فرمی :
دانلود مقاله طراحی تذهیب و تشعیر