فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 17 صفحه
چکیده
از آنجایی که مکانیسم بازار در پاسخ گویی به سؤالات اساسی اقتصاد (چه چیزی تولید شود؟، چگونه تولید شود؟، برای چه کسی تولید شود؟) نقش مهمی را ایفا می کند لذا می بایست توجه ویژه ای به چگونگی تعیین قیمت و مقدار در این مکانیسم صورت بگیرد. در واقع قیمت بازاری کالا و مقدار تولید به وسیله تعادل میان عرضه (مقدار کالایی که فروشنده مایل و قادر است با توجه به قیمت آن و ثابت بودن سایر عوامل در یک دوره زمانی معین در بازار ارایه کند) و تقاضا (مقدار کالایی که فرد خریدار مایل و قادر است با توجه به قیمت آن و ثابت بودن سایر عوامل در یک دوره زمانی معین خریداری کند) تعیین می شود. از یک طرف برای دستیابی به مقدار تعادلی عرضه و تقاضا مجبور به حل یک دستگاه معادلات خطی هستیم. از طرف دیگر، در شرایط واقعی برخی داده های مبهم در روابط میان مقادیر عرضه شده و تقاضا شده در یک قیمت مشخص در دسترس هستند و طبیعتاً این روابط منجر به تشکیل یک دستگاه معادلات خطی فازی می شود. در این مقاله روی حل چنین دستگاه هایی متمرکز می شویم که مستقیماً به حل یک مسأله اقتصادی (تعیین مقادیر تعادلی بازار) مرتبط می شوند.
1 مقدمه
در نظام پیچیده اقتصادی امروز که هر روزه هزاران کالا و خدمات مبادله می شود و در بیشتر اوقات بازار این کالاها و خدمات به هم پیوسته است و اثر متقابل دارد، مکانیسمی لازم است که نظم تولید و مصرف این کالاها و خدمات بی شمار و همچنین تخصیص منابع اقتصادی را به عهده داشته باشد، به گونه ای که بر اساس آن بتوان تصمیمات عاملین اقتصادی را به نحوی منظم ساخت که تعادل در کل بازار برقرار گردد. به عبارت دیگر، این مکانیسم باید بتواند برای سؤالات چه باید تولید کرد؟ چگونه باید تولید کرد؟ و برای چه کسی باید تولید کرد؟ پاسخ مناسبی داشته باشد. نقش مکانیسم عرضه و تقاضا (مکانیسم بازار) عمدتاٌ در بازار کالا و منابع تولیدی در راستای پاسخ به سؤالات اساسی اقتصاد (چه چیزی، چگونه، برای چه کسی ) مشخص می گردد .
در مکانیسم عرضه و تقاضا و عملکرد بازار، قیمتی که از تقاطع و تقابل عرضه و تقاضا به دست می آید، عامل اصلی در تخصیص کالاها و منابع خواهد بود. قیمت ها در چنین مکانیسمی برای عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان حامل اطلاعات است و انگیزه لازم را در آن ها برای نشان دادن عکس العمل لازم به وجود می آورد. به عنوان مثال وقتی قیمت کالا و یا خدماتی به دلیل کمبود عرضه بالا باشد (بالاتر از سایر کالاها)، مصرف کنندگان متوجه خواهند شد که از این کالا به اندازه کافی موجود نیست و بنابراین سطح مصرف کاهش خواهد یافت و در مقابل، عرضه کنندگان به تولید آن کالا تشویق خواهند شد و در صورت فراهم بودن شرایط مناسب، تولید این کالا در دوره بعد افزایش خواهد یافت، و در نتیجه به واسطه افزایش عرضه، قیمت پایین آمده، تعدیل می گردد. برای تعیین مقادیر تعادلی بازار می بایست یک دستگاه معادلات خطی را حل کنیم. از آنجایی که در دنیای واقعی برخی پارامترها به صورت نادقیق یا صریحاً فازی مطرح می شود، لذا می بایست روی حل دستگاه های خطی فازی متمرکز شویم.
این مقاله در 7 بخش تقسیم بندی شده است. در بخش های 2، 3 و 4 به ترتیب مفاهیم و تعاریف تقاضا، عرضه و تعادل ارایه و تشریح می گردد. در بخش 5 این مقاله، دستگاه معادلات خطی فازی تعریف شده و روش حل آن ارایه می گردد. در بخش 6، چگونگی تعیین مقدار تعادلی بازار در محیط های فازی تشریح می گردد. در بخش 7، نتایج حاصل از این مطالعه و رویکردهای دیگر مبحث ارایه شده آورده شده است.
مقاله بررسی تعیین مقدار تعادلی بازار با استفاده از حل دستگاه معادلات خطی فازی