فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله هنر مصر

اختصاصی از فی بوو دانلود مقاله هنر مصر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله هنر مصر


دانلود مقاله هنر مصر

 

 

 

 

 

 

 

 

نخستین دوره سلسله ها و پادشاهی کهن(لوحه‌آرایش نارمر،معماری، پیکر تراشی،نقاشی و نقش برجسته)

O نخستین دوره سلسله ها و پادشاهی کهن

کشور مصر از روزگاران کهن به پادشاهی دو سرزمین معروف بوده است ، واین شهرت از تقسیم بندی طبیعی و سیاسی اولیه آن به مصر علیا و مصر سفلی گرفته شده است . مصر علیا سرزمینی خشک وناهموار با فرهنگی ساده و روستایی بود ؛ مصر سفلی سرزمینی پر نعمت ، شهری شده و پرجمعیت بود . حتی در دوره پیش از سلسله ها یا دوره پیش از پادشاهی ، به احتمال زیاد این دو با یکدیگر در ستیز بوده اند زیرا همچنان که می دانیم مصریان باستان ، تاریخ این کشور را با اتحاد اجباری دو سرزمین به وسیله منس نامی آغاز کردند  

لوحه آرایش نارمر

1-لوحه آرایش پادشاه نامر ، رو و پشت ، هیراکونپولیس ، حدو 3000 ق. م . ، سنگ لوح ، بلندی 62 سانتی متر ، موزه مصر ، قاهره .

می گویند منس همان نارمر پادشاه است که تصویرش روی یک سنگ لوح در هیراکونپولیس به دست آمده است (تصویر1 ) . سنگ لوح یا لوحه مزبور در اصل به عنوان لوحی برای تهیه داروی آرایش چشم (برای محافظت چشم از نورخورشید و جلوگیری از سوزش ) مورد استفاده قرار می گرفت . لوحه آرایش پادشاه نارمر ، نمونه عالی و رسمی یک وسیله کار در دوره پیش از سلسله ها است . این لوحه نه فقط به عنوان یک سند تاریخی که وحدت دو بخش مصر و آغاز دوره سلسله ها را بر خود ثبت کرده بلکه به عنوان نخستین نمونه فرمولی برای نمایش پیکره که تا 3000 سال بر هنر مصری مسلط بود نیز اهمیت بسیار دارد . در پشت لوحه ، پادشاه در حالی که تاج دراز و دوکی شکل مصر علیا را بر سر گذاشته ، در صدد است دشمنی را به عنوان قربانی بکشد . در برابرش یک شاهین یعنی نماد هوروس خدای آسمان و نگهبان پادشاه ، تکه زمین انسان – سری را که بر سطحش پاپیروس می روید (نماد مصر سفلی ) به اسارت گرفته است . زیر پای پادشاه ، دو تا از نفرات دشمن بر زمین افتاده اند و بالای سرش دو سردیس هائور، الهه ای که نظر مساعدی نسبت به نارمر دارد دیده می شوند . در سوی دیگر این لوحه ، نارمر با تاج از مار کبرا که مختص مصر سفلی است در حال سان دیدن از انبوه جسدهای بی سر شده دشمن نمایانده شده است . در هر دو   مورد ، مساله مهم این است که پادشاه ، در جایی بالاتر از زیردستان خود و دشمنانش – چون مقامش برتر است – وظیفه آیینی اش را به تنهایی انجام می دهد  روایت تاریخی به شکلی که در نقشهای برجسته ین النهرین دیدیم (ن . ک . لوح پیروزی نارام سین) ، در این اثر اهمیت درجه اول ندارد ؛ آنچه اهمیت دارد تمرکز توجه بر شخص پادشاه به عنوان موجودی خدایی ، جدا از همه انسانهای عادی و به مراتب برتر از ایشان است که به تنهایی مسئول و عامل پیروزیهای خویش است . در همان نخستین روزهای ساخته شدن لوحه آرایش نارمر ( حدود 3000 ق. م ) ، مدرکی از این میثاق مصری تفکر ، هنر ، و سیاست دولتی به دست بشر می رسد و معلوم می شود که مقام پادشاهی ، مقامی خدایی است و حیثیت آن با حیثیت خدایان برابری می کند .

تعداد صفحات:32

با فرمت ورد و با قابلیت ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله هنر مصر
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.