روه های مختلف لرزه نگاری شامل تیم های زیر است :
1. نقشه برداری
2. راهسازی
3. حفاری
4. رکوردینگ
5. لرزه نگاری
A)گروه کابل و ژئوفون
B)تراول شوترها
C)شوترها
D) گروه ویبراتور
E) لرزه نگار یا آبزرور
6. گروه QC و ژئوفیزیک
7. قسمت حمل و نقل
8. گروه LVL و Uphole
1 - گروه نقشه برداری:
کار این گروه علامت گذاری نقاط Trace بر روی Receiver Line ها بوده و از طریق GPS یا دستگاه مکان یاب ماهواره ای نقاط بر روی لاین ها پیاده می گردند.
2 - راهسازی:
گروه راهسازی همانگونه که از نام آن پیداست مسئولیت احداث راههای دسترسی به نقاط حفاری را بعهده دارد .
3 - گروه حفاری:
که مجهز به ماشین آلاتی می باشند که دستگاه حفاری بر روی آن سوار شده و جهت آماده سازی چالها برای انفجار بکار می روند . برخی از این ماشینها از نوع باگی (Buggy ) بوده که برای کار در مناطق صعب العبور مانند کوهستانها یا تپه های مرتفع و . . . . . . طراحی و ساخته شده اند.
حفاری بطور کلی بر دو نوع است :
I- حفاری سنگین
II- حفاری سبک
I - حفاری سنگین:
شامل ماشینهای باگی بوده و نیز داندوهای سنگین که جهت حفاری های عمق زیاد بکار می رود . باگی ها که دارای یک موتور دیزلی بوده و 3 عدد گیربکس داشته و تمامی قسمتهای آن با این موتور کار می نماید و مجهز به پمپ باد است جهت پمپ نمودن با فشار باد و نیز پمپ آب که آب را از تانکر مجاور خود مکش کرده ، از طریق یک لوله لاستیکی به انتهای لوله حفاری ( که داخل آنها خالی هستند ) هدایت می نماید . حفاری توسط باگی ها در این منطقه بصورت خشک انجام شده و چون اکثرا" زمین حفاری شده خاک و رسوبات عهد حاضر می باشد و عمق چال نیز ١۲ متر بیشتر نیست در مدت ۱٠ دقیقه یک چال حفاری باتمام می رسد .
باگی ها دارای چرخ های پهن و بزرگی هستند که آنان را قادر می سازد به نقاط صعب العبور نیز دسترسی پیدا کنند .
داندو (DANDO ) ها نیز بصورت کمر شکن بوده و در حال حاضر همگی آنها در کمپ می باشند و هیچگونه حفاری توسط آنها انجام نمی گردد (بعلت اینکه آنها در نقاط صعب العبور نمی توانند کار نمایند ) .
II - حفاری سبک:
این نوع حفاری مخصوص مناطق کوهستانی بوده و دستگاه توسط هلیکوپتر به محل حفاری حمل شده و حفاری توسط یک نفر حفار انجام می گردد. در این پروژه هیچگونه حفاری توسط بالگرد انجام نشده و بنابراین در این گزارش صرفا" به آن اشاره شده است .
حفاری در نوع باگی توسط لوله های حفاری 4 متری انجام می شود که بعد از اتمام حفاری 4 متر اول لوله دوم به آن اضافه شده و حفاری ادامه می یابد . مجموعه سر مته و لوله ها توسط دو رشته زنجیر بالا و پائین شده و جهت اضافه نمودن لوله بعدی کار کردن آسان را ایجاد می کنند .
تیم حفاری شامل یک حفار ، راننده باگی و دو الی 3 نفر کارگر می باشد . خاک ناشی از حفاری توسط نیروی کمپرسور باد به بالا پرتاب شده و باعث سهولت در امر حفاری می گردد. باگی ها دارای 5 دنده سبک بوده و 5 دنده سنگین نیز دارند (دنده کمک ) و هنگام حفاری توسط یک دستگیره گیربکس مربوط به حفاری در گیر شده و دنده نیز بایستی روی 4 باشد . این گونه ماشین ها 8 سیلندر بوده و ساخت چین هستند . باگی ها کلا" از نوع مکانیکی – بادی هستند . این ماشین آلات جهت کار در باتلاق ها و مناطق صعب العبور کوهستانی بسیار مناسب می باشند . شرکت در حال حاضر 4 دستگاه از این باگی ها را در پروژه مارون – کوپال بکار گرفته است. 3 دستگاه داندو نیز در این پروژه مورد استفاده قرار خواهند گرفت .
4 - گروه رکوردینگ:
که شامل کابین بوده که کابلهائی که به کابین وصل می باشند امواج گرفته شده توسط ژئوفون ها را به سمت آن هدایت نموده و نهایتا" در کامپیوتر های موجود در کابین ذخیره و ثبت می گردند .
5 - گروه لرزه نگار:
که خود شامل ۶ گروه می باشد که بترتیب :
A - گروه کابل و ژئوفون :
که خود شامل گروههای :
1. گروه جلو
2. گروه عقب
می باشد که وظیفه گروه جلو چیدن ژئوفونها و کابل های مربوطه است و گروه عقب نیز مسئول بر چیدن و جمع نمودن آنها می باشند .
در پروژه مارون – کوپال ، گروه جلو شامل ٦ گروه بوده که زیر نظر یک ناظر کار می نمایند و هر گروه دارای یک سر گروه بوده که مجهز به بی سیم می باشد و بطور دائم با کابین و دیگر اعضاء گروه جلو در ارتباط است .
هر گروه با یک کامیون سنگین از نوع یونی ماک (Uni mack ) کابل ها و ژئوفون ها را بر روی زمین کشیده و ژئوفونها را به فواصل یاد شده درون زمین قرار می دهند .
B - تراول شوتر ها :
هر گروه یک گروه مکمل داشته که بنام Travel Shooter بوده و کار آن گروه بعد از چیدن کابلها چک کردن کابل و ژئوفونها است ، تا چنانچه قطعی در اتصالات و سیم ها موجود باشد جهت بر طرف نمودن آن اقدام نمایند . این گروه مجهز به یک دستگاه اهم متر ، سیم چین ، اسپری و . . . . بوده که موارد زیر را در روی لاین توسط اهم متر چک می کنند :
در این گروه از کابلها در این عملیات سوکت های N و S نقشی را ایفاء نمی نمایند .
الف – وجود نویز (Noise) در ژئوفون :
که در صورت بیرون بودن ژئوفون ها از زمین ، (همانگونه که در تصویر زیر نشان داده شده است ) ، و یا پوشیده نبودن روی آن توسط خاک ، ( بطور مثال پوشاندن توسط کلوخ ، مانند شکل بعد ) ، و یا سایر عوامل مانند دکل فشار قوی برق و . . . . . . بوجود می آید.
ب – ایم پالس بودن (Impulse ) :
که در صورت کج کاشتن ژئوفون درون زمین ایجاد می گردد و باعث چسبیدن پلاتین های آن به یکدیگر می شود . ( همانطور که در شکل زیر نشان داده اند ).
ج – Reverse :
که در صورت سالم بودن و نبودن متناوب کابل ها و ژئوفون ها پیش می آید .
د – Leakage داشتن :
که در صورت وجود رطوبت اطراف ژئوفون ها و نفوذ به داخل کابل پیش آمده که جهت چک کردن این موضوع اهم متر را روی عدد Ω 2000 قرار داده و المنت مشکی رنگ اهم متر را (Com) داخل زمین قرار داده و المنت قرمز رنگ را به یکی از دو انتهای پریز ژئوفون چسبانده و در صورتی که عدد 1 را نشان دهد ، خوب بوده و بدون Leak رطوبتی می باشد و چنانچه عدد 2 ، 3 ، 4 یا بالاتر را ثبت نماید ، بایستی نسبت به رفع آن اقدام گردد.
جهت بر طرف نمودن این مشکل بایستی با استفاده از اسپری و دیگر موارد آنرا خشک نمود .
ه – تست نمودن Patch Cord :
I - همراه با su یا کابلی که su را به p.S.u. متصل می نماید :
اهم متر را روی Ω 200 قرار داده و دو سوکت JH و CD را قرائت می نمائیم ، چنانچه عدد 000 تا 7 را نشان دهد ، مشکلی وجود ندارد .
II - تست آن بدون s.u. :
سوکت F یکی از سرهای کابل را با M دیگری و بالعکس چک می نمائیم و اهم متر را روی علامت زنگ قرار می دهیم ، چنانچه مشکلی وجود نداشته باشد زنگ خواهد زد .
و – چک نمودن ژئوفونها :
a ) چک نمودن یک دسته ژئوفون :
جهت چک نمودن آن اهم متر را روی Ω 2000 قرار داده و ۲ سوکت انتهائی ژئوفون را امتحان می کنیم ، بایستی عددی حدود 800 را نشان دهد .
b ) چک کردن دو دسته ژئوفون بهمراه هم :
چنانچه دو دسته ژئوفون ( 24 ژئوفون در این پروژه خاص ) را آزمایش یا تست نمائیم ، بایستی عدد 400 بدست آید .
ز – چک نمودن۳رشته ژئوفون با کابل مربوطه در امتداد 3 Trace :
اهم متر را روی Ω 2000 قرار داده و المنت های آنرا درون سوکت های LK ، EP و AB قرار می دهیم ، بایستی عددی حدود 500 - 400 نشان داده شود .
1 - جهت چک کردن دسته اول المنت اهم متر را درون سوکت های K و L قرار داده .
2 - جهت تست دسته دوم ژئوفون ها E و P را چک می نمائیم .
3 - جهت تست نمودن دسته سوم ژئوفون های A و B را چک می کنیم . ( Trace سوم )
که بایستی عددی حدود 500 - 400 بدست آید . در صورتی که عددی بالاتر از این بدست آمد ، دسته مربوطه خراب بوده و بایستی نسبت به تعویض آن اقدام نمود .
ح - اطلاعات کابل ( وصل بودن یا نبودن به s.u.) :
اهم متر را روی Ω 2000 قرار داده و CD و JH را برای خود کابل چک کرده ، بایستی بین 61 تا 78 را نشان دهد
شامل 10 صفحه word
دانلود تحقیق لرزه نگاری