لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:142
فهرست مطالب:
4
فصل اول:
شاخص های مورد نظر برای دفاع در مرحله10 ...........................................................................7
فصل دوم:
شاخص های مورد نظر برای دفاع در مرحله30 ...........................................................................7
فصل سوم:
شاخصهای مورد نظر برای دفاع در مرحله 60 ..........................................................................49
فصل چهارم:
شاخص های مورد نظر برای دفاع در مرحله 100.......................................................................69
فصل پنجم:
قالب و شکل یک مقاله علمی- پژوهشی ....................................................................................79
ضمیمه:
شناسنامه طرح تحقیقاتی غیرصنعتی .............................................................................................79
مقدمه:
کنجکاوی یکی از ویژگیهای بشری است و انسانها به حکم این غریزه از آغاز تاریخ درصدد پی بردن به قاعده و نظم موجود در پدیدهها و رویدادهای اطراف خود بودهاند. این پدیدهها دو نوعند: یا مملوس و قابل رویت اند (عینی ) و یا غیر قابل لمس اند مانند افکار و ارزش ها و ...(ذهنی) رابطهای که انسان میان این دو برقرار میکند، شناخت او را تشکیل میدهد بنابراین شناخت عبارت است از رابطه میان ذهن و عین. هستی موضوع این رابطه و نیز بستر آن را تشکیل میدهد. شناخت شیوهها و اقسام گوناگون دارد که از مهم ترین آنها، شیوه شناخت علمی است.
واژه علم[1] دارای ریشهای عربی است و معانی چون دانستن، یقین حاصل کردن، معرفت، ادراک اشیاء و ... از آن مراد میگردد. علم در طول تاریخ از روش های مختلف بدست آمده است. اما علم در هر دوره زمانی و به هر روشی که باشد ، مبتنی بر مجموعهای از فرضهای یا اثبات نشدنی اثبات ناپذیر است که پیش نیاز مباحث علمی هستند؛ این فرضها که طبیعت منظم است، طبیعت قابل شناسایی است، همه ی پدیدههای طبیعی علل طبیعی دارند، هیچ چیز بدیهی نیست ، دانش از راه تجربه کسب میشود و بالاخره اینکه معرفت برتر از جهالت است. بنابراین، علم معرفتی است منظم ، سیستماتیک و روشمند که از راه تجربه و تحقیق بدست میآید(نچمیاس،1381: 16-13،کرلینجر، 1382 (1):32-24).
پژوهش یا تحقیق[2] عبارت است از فرآیند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین. به عبارتی ، تحقیق فرآیندی است که از طریق آن میتوان درباره «ناشناخته»به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. در این رابطه سوالی که مطرح میشود این است که چگونه باید دادهها را گردآوری نمود و مورد تغییر قرار داد به نحوی که ابهام حاصل از آنها به حداقل ممکن کاهش یابد. این سوال به روش شناسی[3] مربوط است. پس روش شناسی عبارت است از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافتهها. در انجام پژوهش ، باید مجموعهای از گزارهها(فرضیهها یا سوال های تحقیق) را تدوین کرده و سپس آنها را مورد آزمون قرار داد یا پاسخ آنها را فراهم آورد. روش تحقیق وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تأکید قرار میگیرد یا رد میشود(سرمد و دیگران ،1382: 22). روش های تحقیق متعددند که در جای خود به آنها خواهیم پرداخت. اما تحقیق علمی به هر روشی که صورت گیرد دارای سه مرحله اساسی است: پی بردن به مسئله ، طرح پرسش ها و تدوین فرضیههایی در باب مسئله و یافتن پاسخ هائی برای پرسش ها و فرضیهها. اینها مراحل کلی تحقیق هستند که هر کدام از آنها خود شامل چند مرحله است تحقیق علمی معمولاً شامل پنج فصل است و هر فصل از چند بخش تشکیل میشود؛ به قرار زیر:
- فصل اول:کلیات تحقیق شامل بیان مسئله و پرسش آغازین، بیان اهداف تحقیق و بیان ضرورت و اهمیت تحقیق.
- فصل دوم:مبانی نظری تحقیق شامل بررسی نظریهها و دیدگاههای متفاوتی که راجع به مسئله مورد بررسی طرح شدهاند(پیشینه ی نظری) و مرور تحقیقاتی که قبلاً در ارتباط با موضوع یا موضوعات مشابه آن صورت گرفتهاند(پیشینه ی تجربی)، جمع بندی پیشینه و ارائه چارچوب نظری ، طرح سوالات و فرضیههای تحقیق.
- فصل سوم:روش شناسی تحقیق شامل تعریف مفاهیم و متغیرها و سطوح سنجش آنها یا به عبارتی تعیین ابزار سنجش،بررسی اعتبار و پایائی ابزار سنجش ، نوع روش تحقیق، ابزار جمع آوری دادهها ، جامعه مورد تحقیق ، نمونه و روش نمونه گیری و روش تجزیه و تحلیل دادهها.
- فصل چهارم:تجزیه و تحلیل دادهها شامل ارائه یافتهها به صورت توصیفی و تبیینی.
- فصل پنجم: جمع بندی و نتیجه گیری شامل بررسی فرضیهها و تائید یا رد آنها، نتیجه گیری کلی، ارائه پیشنهادها و راهکارها و بیان محدودیت های تحقیق.
مقاله در مورد راهنمای تحقیقات نظری