با توجه به اینکه برای تمام دانش آموزان روستایی امکان ادامه تحصیل در محل سکونت آنها وجود ندارد، بسیاری از این دانش آموزان بعد از به پایان رساندن یک مقطع تحصیلی باید جهت ادامه تحصیل به یک منطقه دیگر نقل مکان کند این امر مسائل ومشکلاتی را برای آنها در پی دارد.
باتوجه به اینکه در نظام آموزشی ما وبسیاری از کشورها، هدفهایی برای آموزش در نظر گرفته شده است. باید این مسأله توجه داشته باشیم که یکی از هدفهای نظام آموزشی ما، برقراری عدالت در امر تحصیل برای تمام دانش آموزان چه در شهروچه در روستا می باشد. نیز باید برای بالا بردن سطح نمرات دانش آموزان روستایی، ایجاد انگیزه بهتر و بیشتر در بین آنها تلاش کرد. باید تا حد امکان برای روستاها ویا دانش آموزان روستایی که برای ادامه تحصیل به شهر می آیند مقدمات وشرایط ادامه تحصیل مانند خوابگاه وملزومات تحصیلی فراهم کرد.
از دیگر هدفهای نظام آموزشی، باید توجه به علائق وتوانایی های دانش آموزان روستایی باشد در مقابل دانش آموزان حرفی برای گفتن داشته باشند.
که بتوانیم به اهداف بزرگتر وآرمانی تر نائل شویم از آن جمله افزایش درصد قبولی در بین دانش آموزان مدارس شبانه روزی وتبع آن افزایش کیفیت تحصیلی در سطح تمام مدارس کشور ورشد استعدادهای علمی درخشان که بسیاری از آنان می توانند از بین همین دانش آموزان روستایی باشند.
بسیاری از مشکلاتی که برای دانش آموزان روستایی در امر ادامه تحصیل در مدارس شبانه روزی وجود دارد بر کسی پوشیده نیست. مشکلاتی از قبیل، دوری از خانواده، کمبود امکانات، فقر مالی وفرهنگی، تبعیض ها و تفاوتهای فرهنگی و . . .
حال این سؤال مهم پیش می آید که:
علت اصلی افت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شبانه روزی در شهرستان بجنورد چیست؟
اهمیت وضرورت:
اگر به مسائل ومشکلات دانش آموزان شبانه روزی رسیدگی شود، با توجه به اینکه درصد زیادی از دانش آموزان کل کشور را این گروه تشکیل می دهند. لذا بسیاری از مسائل مربوط به افت تحصیلی آنان حل میشود وراههای پیشرفت دانش آموزان فراهم میشود ودرآینده، بسیاری از مشاغل مهم وتخصصهای لازم در دست دانش آموزان مستعد قرار خواهد گرفت.
فرضیه های موجود:
1- آیا مسائل تغذیه ای در افت تحصیلی، دانش آموزان شبانه روزی تأثیر دارد؟
2- آیا دوری از خانواده در افت تحصیلی دانش آموزان شبانه روزی مؤثر است؟
3- آیا تفاوتهای فرهنگی موجود دربین دانش آموزان، در افت تحصیلی آنان نقش دارد؟
4- آیا عدم آشنایی دانش آموزان روستایی با فرهنگ شهر نشینی در افت تحصیلی آنها مؤثر است؟
5- آیا رفتار وبرخورد معلمین با دانش آموزان شبانه روزی، در افت تحصیلی آنان نقش دارد؟
6- آیا عدم آشنایی مدیران با فرهنگ روستایی وبومی نبودن مدیران، در افت تحصیلی نقش دارد؟
7- آیا اعمال مقررات وقوانین کنترلی، در افت تحصیلی آنان تأثیر دارد؟
8- آیا سخت گیری های بیش از حد در مسائل رفتاری از طرف مسئولین مدرسه در افت تحصیلی آنان مؤثر است؟
9- آیا نبود امکانات کارگاهی وآزمایشگاهی در افت تحصیلی دارای اثر است؟
یک فرضیه فرعی:
- آیا وابستگی بیش از حد به خانواده در افت تحصیلی دانش آموزان شبانه روزی که دور از خانواده به سرمیبرند در افت تحصیلی آنان مؤثر است؟
شامل 6 صفحه word
دانلود مقاله بررسی راههای جذب ونگهداری دانش آموزان دختر ترکمن