*تحقیق بررسی عزت نفس واعتماد به نفس در دانش آموزان*
تعداد صفحات: 34
فرمت فایل: word
فهرست : صفحه
- مقدمه................................................................................................................7
- بیان مساله..........................................................................................................7
- اهمیت مساله......................................................................................................7
- هدف کلی ......................................................................................................8
- هدف جزئی ....................................................................................................8
- فرضیه های تحقیق............................................................................................9
- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها......................................................................10
- مروری بر تحقیق انجام شده.............................................................................10
- روش تحقیق...................................................................................................10
- جامعه آماری ...................................................................................................10
- روش نمونه گیری ...........................................................................................10
- حجم نمونه گیری ..........................................................................................10
- تعیین ابزار اندازه گیری.................................................................................11
- شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها..................................................................12
- تعاریف ........................................................................................................13
- ویژگی افرادی که دارای عزت نفس می باشند..............................................13
- عزت نفس در دختران و پسران ....................................................................14
- راههای ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان..............................................15
- نکات تقویت اعتماد و عزت به نفس در دانش آموزان......................................15
- نظریه یونگ و شتومن ( خودباوری ) ..............................................................17
- نظریه قرآن و احادیث...................................................................................18
- چگونگی تقویت اعتماد به نفس .....................................................................19
- رشد طبیعی تقویت اعتماد به نفس .................................................................22
- ما می توانیم .................................................................................................24
- خودباوری ...................................................................................................25
نتیجه گیری ....................................................................................................28
منابع فارسی ..................................................................................................29
منابع خارجی................................................................................................29
مقدمه :
در طول هزاران سال گذشته ، این مطلب ثابت شده است که انسان نیاز دارد که خودش را خوب بداند و تمام کارکردهایش را اخلاقی و منطقی جلوه دهد . بسیاری از روانشناسان این نظریه را پذیرفته اند که انسان دارای نیاز به عزت نفس است از میان این افراد کارن هورنای روشی را که توسط آن افراد تلاش می کنند خودپنداره ای خوب و مطلوب از خویش بدست آورده و از آن دفاع نمایند ، را مورد بحث قرار داده است . برخورداری از اعتماد به نفس قوی ، قدرت تصمیم گیری و ابتکار ، خلاقیت و نوآوری ، سلامت فکری و بهداشت روانی ، از جمله مفاهیمی است که در رابطه ی مستقیمی با میزان عزت نفس یا احساس خود ارزشمندی فرد دارد . برای اینکه فرد بتواند از حداکثر ذهنی و توانمندی های بالقوه خود استفاده کند باید از نگرش مثبت نسبت به خود و محیط اطراف و انگیزه ای غنی برای تلاش برخوردار باشد . از برجسته ترین ویژگی های صاحبان تفکر واگرا ، داشتن عزت نفس یا احساس ارزشمندی بالاست .
بیان مساله :
همره با زیستن در شرایط اجتماعی نیاز به احساس ارزش به نحو سالم و متعادل آن در انسان به وجود می آید و برای حفظ سلامت و تعادل روانی و حتمی تکامل وجودی او بسیار ضروری است معمولاً اگر بر این نیاز خللی وارد شود احساس حقارت و یا خود بزرگ بینی در فرد ایجاد می گردد ، هر دوی این احساس ها نشان دهنده ی این واقعیت است که فرد در صورت اختلال در احساس ارزشمندی قادر به درک واقعیات و واکنش های دیگران نسبت به خود نیست . علت اصلی احساس حقارت و خود بزرگ بینی را می توان در طرد شدن مستمر و مداوم از طرف والدین دانست عوامل مهمی در ایجاد و حفظ این دو ویژگی در افراد موثر است . از عوامل خانواده ، مدرسه ، جامعه و امکانات در دسترس گرفته تا عوامل حاکم براین موارد که از دسترس خارج است . در این میان نقش آموزشگاه و معلمان مهمتر است به طوریکه وایت و داکر اظهارمی دارند کشورهای زیادی در این دنیا این نظر را که نقش عمده مدارس و آموزشگاه ها باید انتخاب و طبقه بندی دانش آموزان باشد را تغییر داده اند ، معتقد شده اند که مهمترین نقش مدارس این است که به دانش آموزان یاری دهند که از نظر تحصیلی پیشرفت کنند . از آنجایی که شاهدان آن هستیم که فراگیران بدون دلیل فیزیولوژیکی و ناتوانائیهای ذهنی دارای افت تحصیلی هستند . سوال این است که آیا بین عزت نفس دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آها رابطه ای وجود دارد ؟ عزت نفس به چه میزان در پیشرفت تحصیلی دخالت دارد . آیا اگر میزان عزت نفس دانش آموزان کاهش یابد احساس ضعف و ناتوانی در آنان به وجود می آورد . و بالعکس با افزایش عزت نفس و احساس ارزشمندی در دانشجویان تغییرات مثبتی درپیشرفت تحصیلی آنان به وجود می آورد و برای کسب موفقیت تلاش بیشتری خواهند کرد ؟ در این تحقیق سعی خواهیم کرد به بررسی و مقایسه رابطه ی عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته شود و راه حلی در این زمینه ارائه گردد .
تحقیق بررسی عزت نفس واعتماد به نفس در دانش آموزان