فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان

اختصاصی از فی بوو دانلود مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

مقدمه
در حال حاضر در قرن شکوفایی و علم و تکنولوژی به سر می‌بریم و می‌توان ادعا کرد که هر لحظه اختراع و اکتشافی جدید به ظهور می‌رسد تا به آسایش و کامیابی افراد بشر کمک کند و به آنها یاری رساند و در نهایت خرسندی، زندگی را سپری کند.
در این عصری که انسان سوار بر کشتی تکنولوژی به سوی مرزهای آسایش پیش می‌رود پدیده فشار روانی و استرس مجالی برای لذت بردن از این همه پیشرفت به بشر نمی‌دهد و هر از چندگاه آنچنان او را گرفتار می‌کند که به ستوه می‌آید و فریاد کمک برمی‌آورد. با توجه به اینکه فشار روانی، اصلی‌ترین مشکل روانی بشر در عصر حاضر است و مشکلات زیادی را به همراه خود به ارمغان می‌آورد، بخش عمده و جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره هر فرد و تجربه‌ای همگانی که هر کس به کرّات آن را در زندگی خود احساس کرده است برخلاف تصور فشار روانی همیشه در برگیرنده حوادث ناخوشایند نیست، بلکه می‌تواند محصول موقعیت‌های خوشایند و مطلوب نیز باشد.
فشار روانی یک حالت ارگانیک است که معمولاً به افزایش تنفس، فشار خون ، ضربان قلب، رنگ‌پریدگی، انقباض و عرق سرد پیشانی همراه است که در صورت شدید بودن منجر به بیماری می‌گردد.
با توجه به اینکه فعالیت‌های ورزشی به عنوان یک اقدام پیشگیری کننده نه‌تنها نقش مهمی در جهت حفظ و ارتقاء سلامتی انسان دارد، بلکه با استفاده صحیح آن و تجویز درست آن می‌تواند تأثیر درمانی بسیار مفیدی بر روی دانش‌آموزان گذارد.
ما سعی کردیم با تحقیق بر روی یک سری از کتابهای مختلف تأثیر ورزش و فعالیت‌های خلاق و سرگرم‌کننده و خنده‌آور در کاهش تنش و فشار درونی و بیرونی بر روی افراد بررسی کنیم.

چکیده
فشار روانی چیست؟
فشار روانی در دنیای امروز مسئله‌ای تقریباً همه‌گیر شده و به طور یقین افراد معدودی می‌توانند از آثار مخرب و زیان‌بار آن در امان باشند و یا اینکه اصولاً از برخورد و درگیر شدن با آن اجتناب و احتراز نمایند. دلایل غیر قابل انکار بیانگر این واقعیت است که فشار روانی بر سلامت جسمی و روانی و نحوه انجام کار، اثرات منفی و غیر قابل جبرانی می‌گذارد که برای فرد و یا سازمان بسیار پرهزینه می‌باشد.
استرس به معنی فشار، واژه‌ای است که از فیزیک به عاریت گرفته شده و امروزه برای بیان فشار روانی ـ تنی کاربرد عام یافته است.
لازم به تذکر است که:
1. فشار روانی همان اضطراب نیست؛ اضطراب در قلمرو عاطفی و روان‌شناختی عمل می‌کند در صورتی که فشار روانی علاوه بر این قلمرو، در حوزه فیزیولوژیکی نیز عمل می‌کند. از این‌رو فشار روانی ممکن است با اضطراب همراه باشد ولی این‌ دو را نمی‌توان مساوی هم دانست. گاهی به دلیل عدم توجه به ماهیت فشار روانی و اضطراب به اشتباه آن را معادل هم می‌داند.
2. فشار روانی معادل تنش عصبی نیست ؛ تنش عصبی نیز ممکن است مانند اضطراب معلول فشار روانی باشد، اما این 2 مشابه نیستند.
در هر حال ورزش می‌تواند باعث کنترل فشار روانی شود ، به گونه‌ای که تعادل را در سیستم بدن فعال نماید و از افزایش فشار خون و سایر عوارض جلوگیری کند و حتی با ورزش و تحرک باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن در برابرفشار روانی قوی شود و باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و بهبود حافظه و تفکر و افزایش بهره‌وری و بهبود خواب و ... می‌شود.

بیان مسئله
آیا ورزش می‌تواند فشار روانی دانش‌آموزان را کاهش دهد؟ چرا؟
فشار روانی می‌تواند بسیار تأثیرگذار بر مسائل روزمره دانش‌آموزان باشد و این فشار روانی باعث آسیب‌هایی به بدن و هیجان‌های بیش از حد کودکان نمایان می‌شود که در چند دهه اخیر موضوع فشار روانی یا اضطراب یکی از مسائل اساسی می‌باشد که این اضطراب حتی علاوه بر بی‌تعادل شدن سیستم بدن تأثیر بسیاری بر روی یادگیری گذاشته و فشار روانی وضعیت پویایی است که فرد در آن وضعیت با یک فرصت، محدودیت یا نیازی مواجه می‌شود که مرتبط با آن چیزی است که وی به آن تمایل دارد.
تحقیقات نشان می‌دهد که با ورزش می‌توان اضطراب، افسردگی، فشار روانی و ... را کاهش داد و فشار روانی بر روی کل سیستم بدن از لحاظ فشار خون، قلب، کبد می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


تعریف فشار روانی
حالت فیزیولوژیک نامتعادل در بدن که عناصر هیجانی و شناختی ناخوشایندی در خود دارد.
عامل فشارزا
چیزی که امنیت شما را تهدید می‌کند.
معایب فشار روانی
ـ ضعیف شدن سیستم ایمنی
ـ افزایش خطر بیماری‌های مختلف
ـ افزایش فشار خون
ـ افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی
ـ افزایش میزان آسیب‌پذیری نسبت به سرطان
ـ تنگ شدن خلق
ـ کند شدن بهبودی
ـ آسیب‌دیدگی دائمی یا دراز مدت مغز
ـ آسیب‌دیدگی حافظه و تفکر
ـ مشکلاتی در قاعدگی
ـ مشکلاتی در خواب
ـ مشکلاتی در روابط
ـ اختلال در عملکرد جنسی
ـ غیبت از کار
ـ کاهش بهره‌وری
ـ افزایش هزینه بیمه درمانی
ـ افزایش تقاضاهای پرداخت غرامت
فواید کنترل فشار روانی
ـ قوی شدن سیستم ایمنی
ـ کاهش خطر بیماری‌های مختلف
ـ کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی
ـ بهبود خلق
ـ بهبود حافظه و تفکر
ـ افزایش بهره‌وری
ـ بهبود خواب
ـ بهبود روابط
ـ بهبود عملکرد جنسی
ـ کاهش غیبت از کار
ـ کمتر شدن هزینه‌های بیمه
ـ کاهش تقاضاهای پرداخت غرامت
ـ بهبود روحیه
ـ بهبود محیط کار
ـ افزایش وفاداری به محل اشتغال
درجه متابولیک کودکان برای راه رفتن و دویدن زیرحد ماکزیمم زیاد است. بنابراین کودکان وقتی که ورزش می‌کنند حرارت زیادی تولید می‌کنند. با توجه به سیستم قلبی عروقی نارس و جریان خون پائین پوست ظرفیت تعریق در کودکان ناکافی است. از طرف دیگر به علت بالا بودن نسبت سطح بدن به حجم بدن در کودکان و عوامل بالا کودکان ورزش در هوای گرم را تحمل نمی‌کنند و در برابر استرس گرما حساس و آسیب‌پذیر هستند. البته بالا بودن نسبت سطح حجم در کودکان باعث می‌شود که در هوای سرد، حرارت بدن را زودتر از دست بدهند و دچار هیپوترمی شوند. در کودکان 14 ـ 10 روز طول می‌کشد تا با هوای گرم عادت کنند و در این مدت باید لباس‌های نازک و قابل تهویه بپوشند تا تبخیر به راحتی صورت گیرد.
در هوای گرم و مرطوب طول مدت ورزش نباید بیش از 30 دقیقه طول بکشد و هر 30 ـ 15 دقیقه بایدcc 150 ـ 100 مایع دریافت کنند. چه آنها تشنه باشند چه نباشند آب باید خنک باشد و بیش از 25 گرم در لیتر شکر نداشته باشد. از ورزش‌های سنگین در کودکان باید پرهیز کرد، زیرا کودکان آمادگی بیشتری برای سندرم تمرین بیش از حد دارند.
عوامل زیر این آمادگی را بیشتر می‌کند:
ـ افزایش ناگهانی در شدت، مدت و تعداد جلسات بیش از 10% در طول هفته
ـ عدم تعادل بین قدرت عضلات و خاصیت انعطاف‌پذیری سیستم اسکلتی
ـ اشکالات آناتومیک در اندام تحتانی
ـ سطح ناصاف زمین ورزشی و کفش نامناسب
دیدگاه مدیران درمورد فشار روانی
فشار روانی، برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد. اختلاف نظر در مورد فشار روانیدر پاسخ‌هایی که مدیران به یک سؤال مشابه تحت عنوان منظور از اصطلاح فشار روانییا استرس چیست؟ این موضوع را تأیید می‌نماید.
در این رابطه متداول‌ترین جواب‌هایی که به این پرسش داده شده عبارت بودند از:
ـ کار بسیار زیاد و زمان بسیار کم برای انجام آن
ـ احساس اضطراب و دلهره
ـ فشار روحی و جسمی بسیار زیاد
ـ احساس خستگی، حساسیت و تحریک‌پذیری
ـ فشارهای عاطفی، احساسی و هیجانی
2 نکته جالب و قابل توجه پس از انجام این بررسی حاصل گردید. نخست آنکه 2 نوع پاسخ ارائه گردیده است. پاسخ‌هایی که مرتبط با علت فشار روانیو پاسخ‌هایی که مرتبط با اثرات فشار روانیمی‌باشند. دوم اینکه به نظر می‌رسد اغلب مدیران دارای یک دیدگاه منفی نسبت به فشار روانیهستند و آن را به عنوان پدیده ویرانگر به حساب می‌آورند. اینکه آیا فشار روانییک پدیده نامناسب می‌باشد یا نه را باید مورد بحث قرار دهیم.

 

کنترل فشار روانی توسط ورزش
هرگاه کلمه Desserts به معنای دسر را برعکس هجی کنیم می‌شود Stressed به معنی تحت فشار.
نکته اساسی این است که وقتی فشار روانی وارد می‌شود به نظر پژوهشگری به نام هانس سلیه که می‌گوید: ‹‹اگرفشار روانی وارد شد رهایش کن و به کارش نگیر››.سلیه با تحقیق بر روی موش‌ها متوجه شد که بدن به انواع متفاوتی از موقعیت‌های فشارآور تقریباً به یک صورت واکنش نشان نمی‌دهد.
با بالا رفتن فشار خون، تنش عضلانی، گشاد شدن مردمک چشم، افزایش فعالیت‌های هورمونی و مانند اینها در واقع بدن آماده پاسخ‌گوئی به تقاضایی جدید می‌شود.
به عنوان مثال برای حمله یا فرار از یک حیوان درنده متأسفانه اگر بدن به مدتی طولانی در این حالت تنش شدید نگه داشته شود هم سیستم ایمنی و هم اندامهای حیاتی هر دو شروع به فرسوده شدن می‌کند.
سلیه بین فشار روانیکه حالتی که در بدن است و فشارزاها که مطالباتی خارجی هستند تفاوت قائل شد.
در زمینه ارتباط میان فشار روانیو فشارزاها نکته عجیبی وجود دارد و آن اینکه شما می‌توانید در نبود عوامل فشارزا احساس فشار روانیکنید و یک عامل فشارزا ممکن است باعث فشار روانی نشود. به سخنی دیگر فشار روانیو فشارزاها لزوماً همراه یکدیگر نیستند و این کلید فشار روانیاست.
اگر معتقد باشید که دنیا مسطح است ممکن است وقتی قایقی را می‌بینید که در افق در حرکت است با تصور اینکه افراد داخل قایق در حال غرق شدن هستند نگران می‌شوید و به عبارتی دیگر حتی تهدیدهای ذهنی نیز می‌توانند فشارزا باشند. در این مورد اینکه یک موقعیت را تا چه حد بحرانی تفسیر یا درک می‌کنید نکته‌ای اساسی است.
ایجاد قابلیت‌های لازم برای کنترل فشار روانی بر روی دانش‌آموزان
چهار نوع مهارت یا قابلیت متفاوت وجود دارد که یک فرد می‌تواند برای کنترل فشار روانیآنها را در خود به وجود بیاورد.
1. کنترل منبع: فرد، منابع فشار روانیرا کاهش می‌دهد یا حذف می‌کند.
2. آرامش‌یابی: فرد، فنون آرامش‌یابی (ریلکسیشن) را به طور منظم تمرین می‌کند.
3. کنترل افکار: فرد در جهت کاهش فشار روانی، افکار خود را کنترل می‌کند.
4. طرح‌ریزی و تحلیل: فرد برای آینده طرح می‌ریزد، از روشهای مخرب کنترل فشار روانیپرهیز می‌کند و روشهای مؤثر در کنترل فشار روانیرا به کار می‌برد.
. فعالیت شما چه می‌دانید؟
شرکت‌کنندگان، یک آزمون کوتاه درباره کنترل فشار روانیو آرامش‌یابی را انجام می‌دهند و سپس به کمک راهنما، نمره خودشان را حساب می‌کنند و درباره نتایج، به بحث می‌پردازند.
زمان لازم: 30 دقیقه.
وسایل مورد نیاز: لازم است نسخه‌ای از دو صفحه 12.13 این فعالیت، بین شرکت‌کنندگان توزیع شود.
روش انجام کار: نسخه‌ای از فرم اول صفحه‌های 12.13را بین افراد توزیع کنید. به سؤال‌هایی که ممکن است آنها درباره آزمون داشته پاسخ دهید. از افراد بخواهید به این آزمون پاسخ دهند. پاسخ دادن به سؤال‌ها بین پنج تا ده دقیقه طول می‌کشد. سپس نسخه‌های فرم دوم صفحه‌ 14 را توزیع کنید و از افراد بخواهید تا به خودشان نمره بدهند. مطالب این صفحه به افراد کمک می‌کند تا نمره کلی‌شان و به همین ترتیب نمره‌های فرعی‌شان را در چهار طبقه فعالیت به دست آورند. این چهار طبقه عبارتند از:
1. کنترل یا کاهش منابع فشار روانی
2. فنون آرامش‌یابی
3. کنترل افکار خود
4. برنامه‌ریزی و تجزیه و تحلیل کردن برای به حداقل رساندن فشار روانی
درباره معنا و مفهوم هر یک از طبقه‌ها، و اینکه شرکت‌کنندگان با چه آموزش‌های اضافی، می‌توانند مهارت‌هایشان را بهبود ببخشند، بحث مختصری ترتیب دهید.
پرسش‌هایی برای بحث
1. درچه بخشی از کنترل فشار روانی، مهارت بخصوصی دارید؟ در چه بخشی لازم است توانایی‌تان را بهبود بخشید؟
2. فکر می‌کنید برای بهبود مهارت شما در کنترل فشار روانی، چه نوع آموزش‌های اضافی لازم است؟
3. آیا نتایج این دو آزمون شما را متعجب کرد؟ چطور؟
آزمون را به صورت شفاهی اجرا کنید و از افراد بخواهید، در حین خواندن شما جواب را در پاسخ‌نامه علامت بزنند. سپس درباره نمره‌هایشان صحبت کنید.
نکته: حتماً تأکید کنید که این آزمون، سطح کنونی فشار روانیشرکت‌کنندگان را نمی‌سنجد بلکه بر محور توانایی‌های فعلی آنان در مبارزه با فشار روانیمبتنی است.
تمرین انفرادی
برای ارزیابی خود، یا برای اینکه راهنمای کارآمدتری بشوید، به جا است که آزمون کنترل فشار روانیرا که در این قسمت آورده شده، انجام دهید و نمره‌تان را به دست آورید. به عنوان یک فرد، نقاط ضعف و قوت شما، در کنترل فشار روانیکدام‌ها است؟
چگونه می توانید مهارتها و تمرین های خود را بهبود ببخشید ؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


آزمون کنترل فشار روانیاپستاین
فرم کوتاه شده فردی
لطفاً گزینه‌ای را که نشان‌دهنده پاسخ شما به هر جمله است با زدن علامت ضربدر مشخص کنید.
موافقم مخالم
1. راه‌های سازنده‌ای برای تخلیه پرخاشگری خود دارم.
2. برای رسیدن به آرامش، به وفور، از تجسم صحنه‌های آرامش‌بخش استفاده می‌کنم.
3. کنترل تنفس کار بسیار سختی است.
4. می‌دانم احتمالاً برخی از باورهایم غیرمنطقی هستند.
5. از کارهایی که می‌خواهم انجام بدهم، فهرست جدیدی تهیه کرده‌ام.
6. همیشه، هر روز صبح، چند دقیقه را صرف برنامه‌ریزی برای کارهای روزانه‌ام می‌کنم.
7. یک فهرست به روز، از کارهایی که علاقه‌مندم انجام بدهم، دارم.
8. سعی می‌کنم در مقابله با فشار روانی، از راه‌های مخرب اجتناب کنم.
9. برای بهتر شدن خُلق خود، معمولاً در محیط اطرافم تغییراتی به‌وجود می‌آورم.
10. سعی می‌کنم مطمئن شوم که قرارهای ملاقاتم، به‌موقع یا زودتر از موقع، به پایان می‌رسند.
11. رایانه ابزار بسیار مفیدی در کاهش دادن و از بین بردن فشار روانیاست.
12. در زمینه اولویت‌بندی کارهایم مشکل دارم.
13. در کمک خواستن از دیگران، مشکلی ندارم.
14. بسیار به ندرت، به بدنم کشش می‌دهم.
15. به طور منظم، از منقبض کردن و شل کردن عضلاتم به عنوان راهی برای آرامش‌یابی استفاده می‌کنم.
16. ای کاش بیشتر ورزش می‌کردم.
17. سعی می‌کنم قبل از اینکه دچار فشار روانیبشوم، با آن مقابله کنم.
18. سعی می‌کنم میز کارم مرتب و منظم باشد.
19. در واگذاری مسئولیت به دیگران، مشکل دارم.
20. برای کمک به اینکه آرام بمانم، از شیوه‌های خاصی از نشستن و ایستادن، بهره می‌برم.
21. در محیط کار روزانه، پرت کننده حواس، اجتناب‌ناپذیرند.
22. وقتی به تقویم احتیاج دارم، همیشه نمی‌توانم پیدایش کنم.
23. اکثر اوقات، برای رسیدن به آرامش، از فنون خاصی در زمینه تنفس، بهره می‌برم.
24. گشتن در پوشه‌ها و فایل‌های درهم و برهم، وقت زیادی از من می‌گیرد.
25. خیلی وقت‌ها برای اینکه مسیر کاری‌ام را حفظ کنم، برای خودم یادداشت‌هایی به این‌جا و آن‌جا می‌چسبانم.
26. معمولاً ماساژ به من کمک می‌کند که آرام بمانم.
27. گاهی اوقات، برای از بین بردن تنش، از خنده و شوخی استفاده می‌کنم.
28. معمولاً باورهای غیرمنطقی‌ام را بررسی می‌کنم و برای اصلاح آنها تلاش می‌کنم.

 

نمره‌گذاری شخصی فرم کوتاه شده آزمون کنترل فشار روانی اپستاین
روش نمره‌گذاری
الف) با قرار دادن 0 یا 1 در جاهای خالی در ستون سمت راست (صفحه بعد) نمره هر سؤال را تعیین کنید. به این ترتیب که در سؤال‌های ستاره‌دار (3، 12، 14، 16، 19، 21، 22، 24) برای موافقم عدد صفر و برای مخالفم عدد یک بگذارید. در سایر سؤال‌ها، عدد یک برای موارد موافقت و صفر برای مخالفت منظور شود. سپس مجموع نمره‌ها را به دست آورید. این نمره کلی شماست که حداکثر می‌تواند 28 باشد. اگر نمره شما کمتر از 28 باشد، نیاز دارید روش خود را در کنترل فشار روانیاصلاح کنید و بهبود ببخشید.
ب) برای دقت در توانمندی‌های خاص، در چهار مستطیلی که در ادامه می‌آیند، مجموع پاسخ به پرسش‌هایی را که در آنها نمره یک گرفته‌اید، محاسبه کنید. به این صورت که در هر مستطیل، تعداد مواردی را که برای آنها نمره 1 گرفته‌اید، بشمارید و نمره‌تان را در جای خالی بنویسید. چنانچه نمره‌تان از حداکثر نمره در هر مستطیل، کمتر باشد، نیاز دارید توانایی‌تان را در آن حوزه خاص تقویت کنید.

 

 

 

 

 

1 -----
2 -----
3 * -----
4 -----
5 -----
6 -----

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 24   صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله تأثیر ورزش بر روی فشار روانی دانش آموزان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.