شلینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:84
فهرست و توضیحات:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل اول: کلیات طرح
مقدمه........................................... 2
1-1 بیان مسئله................................... 3
1-2 اهداف تحقیق................................. 10
1-3اهمیت و ضرورت تحقیق.......................... 11
1-4 سوالات تحقیق................................. 12
1-5 فرضیه های تحقیق............................. 12
1-6 متغیرهای مورد تحقیق......................... 13
1-7 تعریف نظری وعملیاتی متغیرهای تحقیق.......... 13
1-8 تعریف عملیاتی متغیرها....................... 14
1-9 چهارچوب نظری تحقیق.......................... 16
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مقدمه........................................... 18
الف- مرور مبانی نظری تحقیق...................... 18
2-1 تعریف یادگیری............................... 18
2-2 سطوح یادگیری................................ 19
2-3 تفاوت های فردی در یادگیری................... 20
2-4 تعریف شناخت و فراشناخت...................... 20
2-5 راهبردهای شناختی و فراشناختی................ 21
2-6 تفاوت سبک های یادگیری با سبک های شناختی..... 22
2-7 ویژگی های اساسی سبک های شناختی.............. 24
2-8 انواع سبک های یادگیری شناختی................ 25
2-9 سبک های یادگیری و شناختی ................... 39
2-10 تعریف سبک یادگیری و شناختی................. 39
2-11 نظریه های سبک شناختی....................... 40
2-12 انواع سبک های یادگیری...................... 42
2-13 انواع سبک های شناختی....................... 43
2-14 سبک های عاطفی.............................. 52
2-15 سبک های زیستی.............................. 52
2-16مبانی نظری ریخت های شخصیتی.................. 53
2-16-1 تعریف شخصیت .............................. 53
2-16-2 ریخت شخصیتی .............................. 54
2-17 طبقه بندی ریختهای شخصیتی بر اساس ویژگی های جسمانی 56
2-17-1 طبقه بندی کرچمر........................... 56
2-18 طبقه بندی ریختهای شخصیتی بر اساس رویکرد روان تحلیل گری 57
2-18-1 نظریه فروید............................... 57
2-18-2ریختهای شخصیتی یونگ........................ 57
2-18-3 ریختهای شخصیتی مایرز و بریگز.............. 59
2-19 رویکرد صفات: وراثت شناسی شخصیت............. 61
2-20 شناسایی ابعاد شخصیت........................ 64
2-21 نظریه بازداری ............................. 68
2-22 نظریه انگیختگی............................. 71
2-22-1 نظریه انگیختگی و درون گرایی- برون گرایی... 71
2-23 روان رنجورخویی............................. 74
2-23-1 فعالیت خودکار و روان رنجورخویی............ 75
2-24 روان پریش خویی............................. 76
2-24-1 هورمون ها و روان پریش خویی ............... 77
2-25 طبقه بندی ریختهای شخصیتی بر اساس نظریه های صفت 78
2-25-1 ریختهای(صفات) شخصیتی آلپورت .............. 78
2-25-2 صفات شخصیتی کتل........................... 79
2-25-3 الگوی پنج عاملی رابرت مک کری و پل کوستا... 79
2-26 طبقه بندی ریختهای شخصیتی بر اساس نظریه های انتخاب شغل و حرفه................................................ 80
2-26-1 نظریه خصیصه – عامل........................ 80
2-26-2 نظریه رو.................................. 81
2-26-3 نظریه هالند............................... 82
2-26-4 ریختهای شخصیتی هالند...................... 87
2-26-5 محیط های شغلی هالند....................... 90
2-27 یافته های تحقیق............................ 91
2-27-1 رابطه بین ریختهای شخصیتی و سبک های یادگیری 91
2-27-2 رابطه بین ریختهای شخصیتی با جنس........... 97
2-27-3 رابطه بین سبک های یادگیری با جنس.......... 98
2-27-4 رابطه بین ریختهای شخصیتی با گرایش های تحصیلی و شغلی 101
2-27-5 رابطه بین سبک های یادگیری با گرایش های تحصیلی و شغلی 102
2-28 نقد موضع گیری ها و تحقیقات به انجام رسیده.. 104
2-29 مرور تحقیقات قبلی.......................... 106
2-29-1 مروری بر پژوهشهای وابسته به سبک های یادگیری و ابعاد شخصیت................................................ 106
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1 نوع تحقیق................................... 110
3-2 جامعه آماری................................. 111
3-3 حجم نمونه پژوهش............................. 111
3-4روش نمونه گیری............................... 111
3-5 ابزارهای مورد استفاده....................... 111
3-6 شیوه اجرای تحقیق............................ 115
3-7 روش های آماری و طرق تحقیق................... 116
3-8 شاخص های پایانی آزمون....................... 119
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
مقدمه........................................... 121
4-1 توصیف آماری داده ها......................... 121
4-2 استنباط آماری داده ها....................... 126
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
5-1 نگاه اجمالی به تحقیق انجام شده.............. 132
5-2 بحث......................................... 134
5-3 نتیجه گیری.................................. 138
5-4 محدودیت های تحقیق........................... 139
5-5 پیشنهادها................................... 140
5-6 پیشنهادهای کاربردی.......................... 140
فهرست منابع و مآخذ.............................. 142
ضمائم
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1 سبک های یادگیری کلب و فری.............. 51
جدول 4-1 شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی متغیرها 121
جدول 4-2 توزیع فراوانی متغیر مفهوم سازی انتزاعی. 122
جدول 4-3 توزیع فراوانی متغیر آزمایشگری فعال..... 123
جدول 4-4 توزیع فراوانی متغیر مشاهده تأملی....... 124
جدول 4-5 توزیع فراوانی متغیر تجربه عینی......... 124
جدول 4-6 توزیع فراوانی متغیر تأملی – آزمایشگری فعال 125
جدول 4-7 توزیع فراوانی متغیر تجربه عینی – مفهوم سازی انتزاعی 125
جدول 4-8 بین سبک های یادگیری و ابعاد شخصیتی روان رنجور خویی رابطه وجود دارد....................................... 126
جدول 4-9 بین سبک های یادگیری و ابعاد شخصیتی درون و برون گرایی رابطه وجود دارد................................. 127
جدول 4-10 بین سبک های یادگیری و ابعاد شخصیتی روان پریش خویی رابطه وجود دارد....................................... 128
جدول 4-11 بین ریختهای شخصیتی و جنسیت رابطه وجود دارد 129
جدول 4-12 بین سبک های یادگیری و جنسیت رابطه وجود دارد 130
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1 انواع سبک های یادگیری هانی و مامفورد.... 38
شکل 2-2 الگوی تجربی یادگیری: کلب و فری (1975) نقل از تنانت(1997)................................................ 46
شکل 2-3 مدل ریختهای شخصیتی مایرز بریگز.......... 59
شکل 2-4 سلسله مراتب سازمان شخصیت................ 65
شکل 2-5 رابطه بین دو بعد شخصیت بر مبنای تحلیل عوامل و مزاج های چهارگانه علمای
یونان........................................... 66
شکل 2-6 صفات تشکیل دهنده مفهوم تیپ برون گرایی... 68
شکل 2-7 صفات تشکیل دهنده تیپ روان رنجور خویی.... 75
شکل 2-8 صفات تشکیل دهنده تیپ روان پریشخویی...... 77
شکل 2-9 مدل شش ضلعی هالند برای نشان دادن شباهت ها و تعامل میان ریختها و محیطها.................................
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پاسخ دادن به این سوال اجرا شد که آیا بین سبکهای یادگیری و ابعاد شخصیتی دانشجویان زن مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی ترم های اول و سوم تفاوت وجود دارد یا خیر. در این پژهش نمونه ای به حجم 150 نفر انتخاب شد که این تعداد از دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سبک یادگیری کلب(LSI) و پرسشنامه شخصیتی آیزنک (EPQ) بود. برای تحلیل نتایج این پژوهش از روش آماری خی دو X2 استفاده شد.
نتایج حاصل نشان داد که : (1) بین سبک های یادگیری دانشجویان از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود داشت.(2) بین سبک های یادگیری و ابعاد شخصیتی از لحاظ آماری رابطه وجود داشت. دانشجویان دارای سبک یادگیری واگرا و انطباق یابنده بیشتر تمایل به برون گرایی داشتند و دانشجویان دارای سبک یادگیری همگرا و جذب کننده، بیشتر تمایل به درون گرایی. همچنین، بین سبک های یادگیری و ابعاد روان رنجور خویی در هر دو جنس از لحاظ آماری رابطه ای وجود نداشت.
84
پایانامه بررسی رابطه بین تیپهای شخصیت و سبکهای یادگیری در دانشجویان روانشناسی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز