سیستم روغن کاری
دستگاه روغنکاری
تمامی قطعات متحرک در تماس با یکدیگر، تولید اصطکاک مینمایند. اصطکاک گرما تولید می کند و گرما درجه حرارت آن قطعات را آنقدر بالا میبرد که ذوب شده یا بیکدیگر بچسبند. یک راه موثر جلوگیری از این ضایعه، روغنکاری است که اصطکاک را به کمترین مقدار رسانده و گرمای تولیدی را نیز دفع مینماید.
دستگاه روغنکاری موتورهای بنزینی و دیزلی تفاوتی با یکدیگر ندارند، مگر در چگونگی تامین حرکت پمپ روغن.
وظایف سیستم روغنکاری در موتورها
1ـ کاهش اصطکاک در بین قطعات متحرک.
2ـ جذب و حذف حرارت و کمک به کاهش صدای موتور.
3ـ آببندی بین رینگهای پیستون و دیوارة سیلندر.
4ـ شستشو و تمیز نمودن قطعات متحرک.
اجزای سیستم روغنکاری :
کارتر ـ صافی ـ پمپ روغن ـ فیلتر روغن ـ فشارسنج روغن یا چراغ هشداردهنده ـ مجاری عبور روغن ـ شاخص روغن ـ خنککنندة روغن.
پاورپوینت سیستم روغن کاری خودرو (35 اسلاید )