دانلود مقاله طراحی روشنایی معابر با رویکرد زیبایی شناسی تعاملی
فایل وورد با متن کامل قابل ویرایش
11 صفحه
انقلاب دیجیتال امروزه به طرز چشمگیری جهان اطراف ما را تغییر داده است. محصولات امروزی دارای دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری هستند و در هردو بعد به صورت همسو توسعه یافته اند. طراحی روشنایی نیز تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته است و با پیشرفت فن آوری، منابع روشنایی و کنترل آنها نیز روزب هروز پیچید هتر میشود به طوری که سیستمهای امروزی دیگر جوابگوی این نیازها نیست. مناسبترین روش برای ارتباط انسان و ماشین، تعامل است. برای دستیابی به این نوع ارتباط، به فرم هایی از تعامل نیازمندیم تا این تعامل در هر دو طرف به صورت نیمه خودآگاه و بدون تلاش و بدون نیاز به مهارت و آموزش صورت گیرد. زیبایی همواره به عنوان جزء ثابت فرم دهی محصولات شناخته شده است. از دیدگاه طراحی سنتی زیبایی تنها در ظاهر شیء مطرح بوده است اما امروزه در طراحی تعامل نیز مطرح میشود. بسیاری از محصولات الکترونیکی موجود از این جنبه بی بهره هستند اگرچه از دیدگاه زیبایی شناسی سنتی خوشایند باشند. از دیدگاه سنتی، فقط کیفیت لمسی مواد و شیوههایی که احساس تعامل را با محصول تحت تأثیر قرار دهند به عنوان عوامل مؤثر در زیبایی تعامل در نظر گرفته میشود اما عوامل بیشتری در این امر دخیل هستند. عواملی مانند الگوی تعامل، غنای کنش محرک و آزادی تعامل. هدف از این مطالعه طراحی روشنایی برای معابر سرپوشیده در محیطهای تجاری و اداری با هدف جذب کاربران بیشتر است. در این مطالعه با بررسی ابعاد و قواعد طراحی تعاملی سعی شده است تا اصول و معیارهای مورد نیاز برای طراحی روشنایی به دست آید. سپس با بررسی نظریههای مطرح شده در زمینه زیبایی شناسی تعاملی و شناسایی عوامل موثر بر زیبایی تعامل طراحی رابط کاربری برای محصول انجام میگیرد. نتایج این مطالعه در طراحی و ساخت یک سیستم روشنایی هوشمند که از روش تعامل طبیعی بهره میبرد استفاده شده است.
دانلود مقاله طراحی روشنایی معابر با رویکرد زیبایی شناسی تعاملی