مروری کلی بر دستگاه اندازه گیری چرخ دنده (Rolling Gear Tester Machine) در این قسمت در نظر است خواننده یک چشم انداز کلی از دستگاه اندازه گیری دنده داشته باشد و نحوه و اساس اندازه گیری آن به صورت کلی بیان شود. یکی از شکلهای معمول ماشین تست چرخ دنده دستگاه تست دنده ای می باشد . اجزای اصلی آن شامل یک بستر و یک کشویی ثابت که قابلیت تنظیم در طول بستر را دارد. (ولی در هنگام تست چرخ دنده باید گیره بندی شود و ثابت بماند که این سیستم روی آن تعبیه شده است) تا دامنه وسیعی از قطرهای چرخ دنده را بتوان با آن تست کرد.
از دیگر اجزای اصلی آن کشویی لغزنده است که توسط نیروی فنر به طرف کشویی ثابت کشیده میشود و تمایل دارد به سمت آن حرکت نماید. روی کشویی ثابت یک محور سنگ خورده به کلیرانسی مناسب نسبت به سوراخ داخلی چرخ دنده اصلی (Master gear) و روی کشویی لغزنده نیز یک محور متناسب با قطر سوراخ داخلی چرخ دنده تست شونده وجود دارد.
فهرست مطالب
فصل دوم::تاریخچه و مرورمطالعاتی
2-3-1 منحنی اینولوت (The Involute Curve) 9
2-3-2 تابع اینولوت (The Involute Function) 9
2-3-3 تعاریف و خواص استاندارد. 11
2-3-4 چرخ دنده های مارپیچ(Helical-Gears) 15
2-3-5 نکاتی عملی در رابطه با زیربرش دندانه (Undercutting in gear) و اصلاح ادندام: 18
2-3-6 روش وتر ثابت (The Constant Chord) 22
2-3-7 روش مماسی (The Base Tangent Method) 25
2-3-8 اندازه گیری با استفاده از غلطکها: 29
2-3-9 اندازه گیری خطای جمع شونده گام. 34
3-2 نام قطعه: جناقی(V Block) 41
3-3 نام قطعه: بدنه یا بستر دستگاه. 44
3-4 نام قطعه: ساپرت لغزنده(Spring Loaded Carriage) 48
3-5 نام قطعه: ساپرت ثابت(Fixed Adjustable Carrige) 49
3-6 نام قطعه: بوش اول آهنی ساپرت لغزنده. 50
3-7 نام قطعه: بوش اول شفت چرخ دنده اصلی.. 50
3-8 نام قطعه: بوشهای واسطه. 51
3-9 نام قطعه: شفت های چرخ دنده های اصلی و تست شونده. 52
4-2-1 بررسی قرص چرخ دنده ها 59
4-3 کنترل چرخ دنده های بزرگ بررسی به روش قطاع:(اندازه گیری دهانه ای) 67
4-4-2 اساس سیستم و محاسبات عددی: 69
بررسی و اصول ساخت دستگاه تست چرخدنده