دراغلب ماشینهاودستگاههای صنعتی رفتاروحرکات هماهنگ وهدف دار مجموعه اجزاءواعضاء،سیستمی دینامیکی راایجاد می کند.
که مهندس طراح دراولین گام گریزی به جزء تجزیه و تحلیل حرکتها و نیروها درآن را ندارد.از طریق این مرحله است که نهایتاٌ به فازهای بهینه سازی و طراحی استانداردسازی...دسترسی می یابد.
در تحلیل سیستمهای دینامیکی اعتبار نتا یج بستگی مستقیم به میزان بالا بودن دقت و پرهیزاز فرضیات ساده کننده درمدل سازی دارد. دستیابی به نتایجی معتبر و اطمینان از محصولات مربوط به آن به جزءاز طریق به کار گیری نرم افزارهای صنعتی پیشرفته،بسیارسخت و پرهزینه و چه بسا در شرایط رقابت جهانی صنعت غیر ممکن است .
یکی از این نرم افزارهای پر استفاده در صنعت که در شبیه سازی سیستم های دینامیکی بکار می رود، نرم افزارADAMSمی باشد که در این پروژه ابتدا شرح مختصری از آن داه می شودو سپس بخش های مختلف نرم افزار به طور مختصر معرفی می شودو پس از آن بخش ADAMS/ CAR به طور کامل شرح داده می شود ،که شامل طراحی و ساخت سیستم فرمان خودروی پرایدو سپس تست آن مطابق با شرایط تستهای استانداردمی باشد.
فهرست
5-1 انواع فرمان های هیدرولیکی.. 10
5-2 اجزای سیستم فرمان هیدرولیکی.. 11
5-2-1 پمپ فرمان هیدرولیکی.. 12
5-2-2 شیلنگ ها و اتصالات... 13
5-2-3 روغن فرمان هیدرولیکی.. 13
5-2-4 کلید فشار سیستم هیدرولیکی.. 13
5-3 جعبه فرمان ساچمه ای هیدرولیکی.. 13
5-4 جعبه فرمان شانه ای هیدرولیکی.. 14
5-5 جعبه فرمان با نیروی کمکی.. 14
6- سیستم فرمان الکترونیکی.. 15
6-1 طرح یک سیستم EPS بر روی ستون فرمان.. 16
6-2 مقایسه سیستم فرمان هیدرولیکی و الکترونیکی.. 18
6-3 مزیت های سیستم فرمان الکترونیکی.. 19
اصطلاحاتی که درآنالیز سیستم فرمان به کار می رود. 21
مزیت مکانیکی.. 21نسبت فرمان(نسبت دنده). 21زاویه کمبر(Camber Angle). 21شیب محورفرمان(King pin angle) 22زاویه مجموع.. 23انحراف فرمان(scrub radius). 23 زاویه کستر(caster angle). 24 زاویه تو(toe angle). 259. زاویه آکرمان(ackerman angle). 26ست بک (setback). 26
زاویه فرمان خارج.. 26صفحه چرخ.. 27مرکزسطح تماس تایر. 27شعاع بارگذاری.. 27
فصل سوم:سیستم فرمان پرایدهیدرولیکی(R&P)
مدار شماتیک سیستم فرمان هیدرولیک..... 35
فصل چهارم:آشنائی با نرم افزارADAMS
اجرای آنالیز بااستفاده از بار گزاریهای استاتیکی.. 61
steering (اجرای آنالیز فرمان). 62
فصل ششم:نتایج آنالیز سیستم فرمان(steering ):
تغییرات زاویه چرخهابه همدیگرنسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 65
مقدار زاویه آکرمان نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 65
تغییرات زاویه کمبر نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 66
تغییرات زاویه کستر نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 66
نیروی جانبی وارد شده به هاب نسبت به مقدار زاویه غربیلک فرمان.. 67
نیروی جک نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 67
تغییرات زاویه کینگ پین نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 68
نیروی جانبی ناشی از زاویه کمبر نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 68
نیروی طولی وارد شده به هاب نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 69
نیروی فنر نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 69
نرخ سواری نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 70
چرخش چرخها به جابجایی عمودی مرکز چرخها (ride steer )نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 70
زاویه رول سیستم تعلیق نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 71
ضریب زاویه رول به تغییرات کمبر نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 71
ضریب زاویه رول به تغییرات کستر نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 72
موقعیت عمودی رول سنتر نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 72
مقدار scrub radius نسبت به مقدار زاویه غربیلک فرمان.. 73
گشتاور ورودی غربیلک فرمان نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 73
زاویه فرمان نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 74
نرخ تغییرات زاویه رول سیستم تعلیق نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 74
تغییرات زاویه toe نسبت به مقدار زاویه غربیلک فرمان.. 75
نرخ رول(پیچش) کلی نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 75
نرخ چرخ نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 76
جابجایی جانبی مرکز چرخ نسبت به زاویه غربیلک فرمان.. 76
تغییرات sdrub radius نسبت به تغییرات زاویه چرخ.. 77
طراحی سیستم فرمان خودروی پراید و تحلیل آن با نرم افزار ADAMS