![مقاله سنجش واندازه گیری](../prod-images/240905.jpg)
اگرچه شروع علمی اندازهگیری، سنجش ، آزمودن و ارزشیابی مسائل مربوط به رفتار و فرآیند ذهنی انسان، در قرن19 آغاز شده است . اما انسانها در همه اعصار و دوران تاریخ زندگی با استفاده از روشهای مختلف به ارزیابی و سنجش همدیگر میپرداختند. چنانچه به کتابهای قدیمی از جمله کتابهای ادبی کشور خودمان مراجعه نمائیم، میتوانیم علاقمندی انسانها را به ارزیابی و سنجش تواناییها و استعدادها را مورد مشاهده قرار دهیم. گنجی (16-1370) در این خصوص مینویسد:
«اگر دیوانهای شعرا، مخصوصاً شاهنامه فردوسی را مطالعه کنیم به کلمات آزمایش، آزمون، آزمودن و امتحان برمیخوریم که همه حاکی از این است که انسانها همیسه در پی آزمودن یکدیگر بودهاند.»
کنون من تو را آزمایش کنـم یکی سوی رزمت گرایش کنـــــم
« فردوسی »
زلشکر هرآنکس که بُد زورمنـد بسودند سنگ آزمـــــــودن چند
« فردوسی »
من همی دانستمی بیامتحـان لیک کی باشد خبر همچون عیـان
« مولوی »
همه ما در طول زندگی خود در آزمونهای زیادی شرکت کردیم در بعضی از این امتحان موفق و در بعضی دیگر نیز شاید دچار ناکامی شدهایم. موفقیتها عموماً باعث شعف و شادمانی و عدم موفقیت ما را دچار ناراحتی میکند. اگر چه موفقیت و یا عدم موفقیت در یک آزمون به عواملی چون تواناییها، انگیزه، تلاش وپشتکار، حالات روانی و جسمانی زمان اجرای آزمون، شرایط اجرای آزمون، علت یابیهایی موفقیت و شکستها (نسبت دادن) و نوع آزمون وابسته است.
اما تحقیقات نشان دادهاند آزمون شوندگان در یک آزمونی که براساس اصول علمی طراحی، اجرا و نمرهگذاری میشوند در مقابل آزمونهای غیر علمی عملکرد بهتری نشان میدهند. تحقیقات نشان داده اند چنانچه سؤالها از ساده به دشوار نگارش شوند ، هم موقعیت آزمون برای فرد عادی می شود و اضطراب ناشی از آزمون در وی کاهش میابد ، و هم می تواند تواناییهای خود را بهتر نشان دهد .
ما در این مجموعه سعی کردهایم با استفاده از منابع موجود، ضمن بیان نظری مفاهیمی از جمله اندازهگیری، سنجش، آزمون، آزمودن، ارزشیابی، مقیاسها، طبقهبندی آزمونها و ارزشیابی به موارد کاربردی آنها اشاره نمائیم.
آنگاه بعد از معرفی طرح ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به بررسی انواع سؤالها (عینی، ذهنی، کوتهپاسخ)پرداخته، نقاط مثبت و منفی انواع سؤالها، قواعد طراحی آنها و قواعد تصحیح سؤالهای ذهنی را ذکر خواهیم کرد.
در بخش پایانی این مجموعه سعی خواهیم کرد به اختصار انواع روشهای آماری برای تفسیر نمرههای آزمون (نمودارها- میانگین- انحراف معیار)را توضیح دهیم .
این مقاله به صورت ورد (docx ) می باشد و تعداد صفحات آن 47صفحه آماده پرینت می باشد
چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده پرینت بودن مقالات می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد
مقالات را با ورژن office2010 به بالا بازکنید
مقاله سنجش واندازه گیری