در زیر به مختصری ازعناوین و چکیده آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است
عنوانصفحه
پیشگفتار
چکیده
فصل اول:تعریف و چگونگی تعریف باتری
1-1وازهای متداول باتری2
2-1 شناخت انواع پیلها و باتریهای سرب اسیدی10
3-1 چگونگی کارکرد باتری18
4-1 ساختمان باتری39
5-1 روشهای شارز68
6-1 تعیین علل خرابی باتری93
فصل دوم:مراحل تولید باتری استارتر
1-2 شعبه ریختگری117
2-2 شعبه خمیر مالی118
3-2 شعبه فرماسیون119
4-2 شعبه پرداخت120
5-2 شعبه مونتار121
124MF6-2 کارخانه
فصل سوم:روشهای آزمون باتری های استارتر
1-3 هدف و دامنه کاربرد128
2-3 چگالی الکترولیت ولتار مدار باز129
3-3 شرایط تحویل129
4-3 برچسب شناسایی130
4-3 مشخصات عملکردی132
5-3 شرایط آزمون کلی135
6-3 روشهای آزمون و مقررات140
فصل چهارم: بحث و نتیجه گیری
1-4 نتیجه گیری151
منابع
فهرست اشکال
1-1 پیل غلظتی با الکترولیت متفاوت10
2-1 پیل الکترود گازی11
3-1 پیل سوختی12
4-1 نحوه چیدمان صفحات باتری31
5-1 اسید سنج یا هیدرومتر33
6-1 ساختمان باتری39
7-1 شبکه توری فلزی41
8-1 سپراتورهای ورقهای46
9-1 دسته صفحه باتری48
10-1 اتصالات خانه باتری50
11-1 قطبهای باتری56
12-1 نمای یک باطری برش خورده59
13-1 اتصال موازی74
14-1 اتصال سری75
15-1 شارز تدریجی79
16-1 سولفاته شدن صفحه مثبت باتری106
17-1 ریزش مواد فعال صفحه مثبت107
18-1 فروریختگی و ازهم پاشیدگی صفحه مثبت109
19-1 سپراتور اکسید شده113
فهرست جداول
1-1 مصرف آمپر خودرو25
2-1 جدول شارز35
3-1 ظرفیت درجه بندی شده باتری70
4-1 نمودار تست باتری91
5-1 نقص یابی باتری115
1-2 مدت زمان شاز119
1-3 تست شارز139
2-3 آزمون لرزه های عمودی باتری149
چکیده
باتری ذخیره ای (پیل انباره ای)، دستگاهی الکتروشیمیایی است. باتری معمولی انرژی شیمیایی را در خود ذخیره می کند و می تواند آنرا به صورت انرژی الکتریکی آزاد نماید. هنگامیکه باتری به یک دستگاه مصرف کننده خارجی جریان الکتریکی مثلاً استارت یک خودرو وصل می شود، انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می گردد و جریان الکتریسیته وارد مدار می شود.
سه کارکرد عمده و اصلی باتری های ویژه خودرو عبارتند از:
1- تأمین و انتقال نیرو به استارت و دستگاه ایجاد جرقه تا در نتیجه بتوان موتور را روشن کرد و استارت زد.
2- تأمین و انتقال نیروی اضافی مورد نیاز هنگامیکه بار الکتریکی مورد نیاز خودرو بیش از مقدار نیروی سیستم شارژ کننده باشد.
3- کاربرد آن به عنوان تثبیت کننده ولتاژ در سیستم الکتریکی: باتری، ولتاژ های اضافی و موقتی (ولتاژ ناپایدار) را که در سیستم الکتریکی بروز می کند کاهش می دهد و یا متعادل می کند.
شبکه های باتری قابهای نگهدارنده مواد فعال صفحات باتری هستند.
شبکه های باتری همچنین وظیفه هدایت و انتقال جریان را به صفحات مواد فعال بر عهده دارند و علاونه بر این هدایت و انتقال جریان را از از صفحات انجام می دهند. آنها از آلیاژهای سرب ساخته می شوند. در برخی از آلیاژهای مزبور مقدار اندکی از آنتیموان برای ایتحکام بخشیدن و سخت کردن سرب نرم استفاده می شود. این امر ضروری است زیرا به این ترتیب می توان شبکه ها را در خلال فرآیند تولید باتری حمل کرد بدون آنکه شبکه ها خم شوند و یا متحمل سایر انواع خسارات و آسیب گردند سپراتورها صفخات نازکی هستند که عایق الکتریسیته می باشند و از مواد متخلخل و پر منفذ ساخته شده اند و جهت جلوگیری از ایجاد اتصال کوتاه در داخل خانه های باتری به عنوان عایق و جداکننده بین صفحات مورد استفاده قرار می گیرند. ها گردند.
شعبه ی ریخته گری تهیه آلیاژ و ریختن آن بداخل مخزن ماشین ریخته گری در دمای حدود 500- 450 درجه ی سانتی گراد زوجه شبکه تولید می شود
شعبه ی خمیر مالی خمیر صفحات مثبت و منفی با هم متفاوت بوده و نبایستی با یکدیگر مخلوط شوند جهت صفحات مثبت پودر سرب، اسید (دانسیتۀ 40/1)، آب مقطر با یکدیگر بخوبی مخلوط شده و توسط دستگاه خمیر مالی روی شبکه های مثبت خمیر مالی می شوند.
شعبه فرماسیون صفحات برای شارژ صفحات به این شعبه آورده می شوند.
شعبه ی مونتاژ صفحات پرداخت شده به قسمت مونتاژ هدایت شده و توسط دستگاه الباک به صورت منظم (صفحه ی منفی، سپراتور، صفحه ی مثبت، سپراتور، صفحه ی منفی) چیده می شود.
مقررات عمومی و روش های آزمون باتری های راه انداز اسید سربی این استاندارد در مورد باتری های اسید سربی با ولتاژ نامی 12 ولت معتبر می باشد. کاربرد اصلی آن به عنوان منبع قدرت برای راه اندازی موتورهای احتراق داخلی، روشنایی و همچنین به عنوان تجهیزات این نوع موتورها در وسایل نقلیه بکار می رود. معمولاً این باتری ها را باتری های راه انداز می نامند.
چگالی الکترولیت تمامی باتری های شارژ شده باید در محدوده مقدار 30/1 – 27/1 کیلوگرم بر لیتر در دمای 35 درجه سلسیوس بوده مگر اینکه از سری سازند باتری مقدار دیگری اعلام شده باشد
نتیجه گیری
وظیفه عمده باتری تأمین جریان الکتریکی برای استارت زدن و روشن کردن موتور است. جریان الکتریکی مورد نیاز برای استارت زدن و روشن کردن موتور در خودروهای مختلف با هم فرق می کند.
این موضوع (جریان الکتریکی مورد نیاز برای استارت زدن موتور) به موارد زیر بستگی دارد:
نسبت قطر سیلندر به طول رفت و آمد پیستون، تعداد سیلندرها، نسبت استارت زدن موتور استارتر ، مقاومت مدار، دما، ویسکوزیته (چسبندگی) روغن موتور، متعلقات و تجهیزات بارگیری الکتریکی
باتری هایی که در وسایل نقلیه، خودروها و کامیونها مورد استفاده قرار می گیرند بر اساس نحوه عملکرد به دو دسته «عملکرد استارت زدن در هوای سرد» و «ظرفیت ذخیره» تقسیم می شوند.
این دو دسته اصلی و عمده بشرح ذیل تشریح می گردند:
استارت زدن و روشن کردن موتور است. باتری در همان حال که ولتاژ کافی و مورد نیاز برای
)Ignition Syse m فعال کردن و بکار انداختن سیستم ایجاد جرقه(
را فراهم می آورد و انتقال می دهدتا موتور روشن شود و همچنین چرخش و دوران موتور را همچنان حفظ نماید، باید استارت بزند و میل لنگ را به چرخش و حرکت در آورد.
انجام چنین وظایفی مستلزم سرعت دشارژ بالا در مقیاس آمپر، در طول یک مدت زمان کوتاه است. از آنجایی که برای یک باتری منتقل کردن نیرو در هنگامیکه هوا سرد است (به نسبت هنگامیکه هوا گرم است) خیلی مشکل تر است و همچنین از آنجا که فعالیت در هوای سرد برای موتور نیز مشکل تر است و در واقع موتور در هوای سرد به نیروی بیشتری نیاز دارد و باید نیروی بیشتری صرف نماید، لذا این عملکرد (عملکرد استارت زدن در هوای سرد) بشرح ذیل توضیح داده می شود:
دشارژ بار الکتریکی (تخلیه بار الکتریکی) در مقیاس آمپر که یک باتری در صفر درجه فارنهایت (معادل 8/17 – درجه سانتیگراد) می تواند به مدت 30 ثانیه منتقل نماید و همچنین حفظ کردن ولتاژ 2/1 ولت (یا ولتاژ بالاتر) برای هر خانه باتری.
این دشارژ یا تخلیه بار الکتریکی در مقیاس آمپر که اغلب بطور اختصار تحت عنوان CCA (Cold Cranking Amperes) اطلاق می گردد، معمولاض در محدوده دامنه 300 تا 600 برای خودروهای سواری و بالاتر از آن برای وسایل نقلیه تجاری، دچار افت و کاهش می گردد. به عبارتی توانائی استارت زدن در هوای سرد در وسایل نقلیه مختلف، متفاوت می باشد.
ظرفیت ذخیره عبارت است از توانائی یک باتری برای فراهم کردن و انتقال حداقل بار الکتریکی برای خودرو، در وضعیتی که سیستم شارژ دچار عیب و نقص و خرابی شده باشد.
این میزان حداقل بار الکتریکی تحت بدترین شرایط رانندگی (رانندگی در شب و در فصل زمستان) باید بتواند جریان الکتریکی مورد نیاز را برای موارد ذیل در سرعت پایین فراهم بیاورد:
- سیستم ایجاد جرقه
- چراغهای جلو با نور پایین
- برف پاک کن ها
- سیستم گرم کننده شیشه ها (Defroster)
«ظرفیت ذخیره» همچنین معیار مقایسه ای توان باتری برای فراهم آوردن و ایجاد نیرو جهت خودروهائی است که دارای بارهای الکتریکی پارازیتی (زاید) در دوره های طویل زمانی هستند، همچنین باید آنقدر نیرو باقی بماند که بتواند استارت بزند و موتور را روشن کند.
«ظرفیت ذخیره» بشرح ذیل تعریف می شود:
مدت زمان یا میزان دقایقی که یک باتری نو و کاملاً شارژ شده، در 80 درجه فارنهایت (معادل 7/26 درجه سانتیگراد) می تواند به تخلیه بار الکتریکی (در 25 آمپر) بپردازد، که این میزان ظرفیت ذخیره بایستی حداقل 5/10 ولت باشد.
آزمایش عملکرد باتری ها در واقع یک دستور العمل آزمایشگاهی است که خلاصه آن در کتاب راهنمایی فنی BCI (علامت اختصاری انجمن بین المللی باتری) ذکر گردیده است. چنانچه این دستورالعمل ها رعایت و اجرا گردند، داده ها و اطلاعات مختصر و مفیدی را در خصوص عملکرد استارت زدن در هوای سرد و ظرفیت ذخیره فراهم خواهند آورد.
فایل حاضر در قالب word در حدود 160 صفحه بوده و قابل ویرایش می باشد
دانلود پروژه باطری خودرو