مدیریت برفرایند خصوصی سازی در نظام بانکی
یکی از اصول اقتصاد پویا و همچنین از پیش فاکتورهای توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته دنیا "خصوصی سازی" است .
خصوصی سازی فرایند سپردن اولویتها بهدست مکانیزم بازار و بازارگرا کردن آنها است و طیف گستردهای را شامل می شود که یک سوی آن خصوصی سازی کامل و سوی دیگر تجدید ساختار بنگاههای تحت مالکیت دولت است.
چکیده
یکی از اصول اقتصاد پویا و همچنین از پیش فاکتورهای توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته دنیا "خصوصی سازی" است .
خصوصی سازی فرایند سپردن اولویتها بهدست مکانیزم بازار و بازارگرا کردن آنها است و طیف گستردهای را شامل می شود که یک سوی آن خصوصی سازی کامل و سوی دیگر تجدید ساختار بنگاههای تحت مالکیت دولت است.
در نظام بانکی این امر نیازمند اصلاح ساختارمالی و اداری، تعدیل نیروی انسانی و بکارگیری نیروی توانمند، حذف یا کنارآمدن با قوانین و مقررات دست و پاگیر دولتی و ... است که تنگناهای عمده اقتصادی موجود را رفع یا تعدیل نماید و در نهایت موجب افزایش کارایی اقتصادی شود. این امر مستلزم مدیریت کارآمد است.
در این مقاله سعی شده است، ضمن تشریح اصول و اهداف اساسی برای موفقیت در فرایند خصوصی سازی، عوامل و معیارهایی که اصلاح و یا کنترل (مدیریت) آنها شرایط پیاده سازی موفقیتآمیز این فرایند در سیستم بانکی را فراهم میآورد، تشریح شود
مقدمه
مهم ترین عامل زیرساز در طراحی سیاستهای توسعه اقتصادی یک کشور،تعیین حدود و برجستگی نقش بخش عمومی و خصوصی در فرایند تحولات اقتصادی است.
بنابراین قبل از انتخاب سیاستهای گوناگون توسعه باید چارچوب این حوزه ها تعیین و وزن هربخش در انواع فعالیتهای اقتصادی مشخص شود. تعیین وزن هربخش در هرنوع فعالیت به عوامل متعدد داخلی و خارجی بستگی دارد که اهم آنها عبارتند از :
ایدئولوژی حاکم و اهداف مورد نظردولت، شرایط اقتصادی جهان و قطب بندیهای آن، ظرفیت وتواناییهای بخش عمومی وخصوصی کشور ودرجه توسعه یافتگی اقتصاد
(عرب مازار،۱۳۷۴).
ازطریق خصوصی سازی و ایجادمحیط رقابتی می توان تولید کننده را مجبور به تولید و فروش با قیمت حداقل کرد.مزیت بخش خصوصی این است که از طریق رقابت ـ و نه مقررات کنترل کننده ـ می توان آن را تحت فشار قرارداد تا محصول را با قیمت حداقل تولید کند.
این امر درساختاردولتی امکان پذیر نیست.بنابراین خصوصی سازی منجر به کاهش هزینه ها و رشد نوآوری و در نتیجه کاهش قیمت کالاها می شود. از سوی دیگر، تورم به دلیل فشار هزینه کنترل میشود و جامعه از آن سود می برد و البته امکان صادرات هم فراهم می شود زیرا کالایی قابل صدور است که به قیمت رقابتی تولید شود
خصوصیسازی بانکها شرایط و پیامدها
خصوصیسازی موفقیتآمیز بانکها نیازمند طراحی مناسب برای مبادلات است.
مالکان جدید باید بدانند که چه مقدار از سرمایهء آنها در معرض خطر قرار دارد و در صورتی که بانک خصوصیشده در پرداخت بدهیهای خود با ناتوانی مواجه شود، مقامات نظارتی چه اقدامی خواهند کرد.
اقتصاد مبتنی بر بازار،بدون یک بازار مالی کارآمد نمیتواند عملکرد مناسبی داشته باشد.
در کشور ما نیز با توجه به رویکرد اقتصادی جدید دولت، باید خصوصیسازی بازار مالی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
کشورهای در حال توسعه اغلب دارای بخشهای بانکی متمرکز با سطوح بالای مالکیت دولتی هستند.
به غیر از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی کشورهای کمی وجود دارند که بانکهای دولتی آنها کمتر از یک چهارم داراییهای بخش بانکداری را در اختیار داشته باشند.
مفهوم خصوصی سازی :
- خصوصی سازی اصطلاحی فراگیرومتنوع است که به واگذاری کنترل عملیاتی و یا مالی موسسات در مالکیت دولت به بخش خصوصی ، منجرمیشود و همراه مالکیت، “قدرت” نیز به مردم منتقل میشود.(پرکوپنکو،1380).
- خصوصــی سازی انتقال مالکیت موسسه دولتی به موسسه مستقل خصوصی است. (یک انتقال جزئی که مالکیت دوگانه نامیده شده است)(نووتنی، 1999).
-خصوصی سازی مجموعه اقدامها و گامهایی است که روش تبدیل موادخام به کالای مصرفی را تغییر می دهد. این فرایند شامل حذف اثر و کنترل دولت و جایگزینی آن با فعالان بخش خصوصی است(دوکاس ودیگران۱۹۹۸)
تشریح آخرین اقدامات برای خصوصیسازی بانکها و چالشهای پیشرو
-معاون وزیر اقتصاد در امور بانکها در همایش جایگاه حرفه حسابداری در فرایند خصوصیسازی، به تشریح اقدامات انجام شده و چالشهای پیش رو در فرایند خصوصیسازی بانکها پرداخت.
-معاون وزیر اقتصاد در امور بانکها در همایش جایگاه حرفه حسابداری در فرایند خصوصیسازی، به تشریح اقدامات انجام شده و چالشهای پیش رو در فرایند خصوصیسازی بانکها پرداخت.
تعداد صفحات: 25
خصوصی سازی بانک ها