پایان نامه کارشناسی مکانیک خودرو با عنوان بررسی تعادل خودرو در هنگام پیچیدن در قالب word و تعداد 132 صفحه
مقدمه
در کاتالوگها یا دفترچه راهنمای خودروها ، در قسمت نوع سیستم تعلیق با نامهایی چون ؛ سیستم تعلیق مستقل ، مک فرسون ، پیچشی ، Multilink و ... مواجه می شویم ، اما متاسفانه اطلاعات عامه مردم ، درباره سیستم تعلیق و انواع و اجزای آن در حد بسیار اندکی می باشد ؛ در حدی که حتی برخی افراد نمی دانند سیستم تعلیق یا Suspension به کدام قسمت یا قسمتهایی از خودرو اطلاق می شود ، بنابراین در این مطلب سعی خواهد شد فلسفه وجود این سیستم ، اجزا تشکیل دهنده و انواع مختلف آن همراه با مزایا و معایب هر کدام مورد بررسی قرار گیرد .
فهرست مطالب
فصل اول : سیستم تعلیق
1-1-2کمک فنر ( Shock Absorber یا Damper ) : 3
۱-3-1 فنر مارپیچ ( Coil Spring ) : 4
۲-3-1 فنر تخت ( Leaf Spring ) : 6
۳-3-1 میله پیچشی ( Torson Bar ) : 8
۴-3-1 فنر هوایی ( Air Spring ) : 9
۵- 3-1فنر لاستیکی ( Rubber Spring ) : 10
4-1نقش تایرها در سیستم تعلیق. 10
فصل دوم : سیکل ها
1-2سیکل فشرده شدن ( Compression Cycle ) : 15
2-2سیکل باز شدن ( Extension Cycle یا Rebound ) : 16
6-2کمک فنر چه وظیفه ای دارد؟ 26
3-7-21 تأثیر نیروی پیچ در تایر. 28
1-8-2فرمان پذیری طبیعی خودرو در پیچ: 33
2-8-2فرمان پذیری کم خودرو در پیچ. 34
3-8-2فرمان پذیری زیاد خودرو در پیچ: 35
1-10-2عوامل سرعت بحرانی و تأثیر آن بر رفتار خودرو. 39
11-2 تغییر گرادیان فرمان پذیری: 40
14-2 پایداری حرکت خودرو در پیچ: 47
16-2حرکت در جاده ای با شیب عرضی: 54
17-2حرکت خودرو در پیچ با ارتفاع خاک ریز عرضی جاده 56
فصل سوم : تعادل خودرو هنگام پیچیدن
2-3روش پیدا کردن مرکز غلتش و محور غلتش در تعلیق های ثابت.. 60
3-3 تعلیق ثابت مجهز به میله پانارد و لوله کنترل گشتاور. 61
1-3-3 تلیق ثابت با سه اهرم طولی و اهرم پانارد (شکل 4-3) 62
2-3-3 تعلیق ثابت عقب با چهار اهرم طولی غیر موازی (شکل 5-3) 63
3-3-3 تعلیق ثابت عقب با دو اهرم طولی موازی و دو اهرم طولی غیر موازی (شکل 6-3) 65
4-3-3 تعلیق ثابت عقب با دو اهرم موازی و یک اهرم مثلثی شکل (شکل 7-3) 66
5-3 روش پیدا کردن مرکز غلتش و محور غلتش در تعلیق های مستقل. 67
2-5-3 تعلیق مستقل مک فرسون: 73
3-5-3 تعلیق مستقل با دو اهرم دو شاخه خم شونده: 77
6-3روش پیدا کردن نقطه آنی دوران و مرکز غلتش.. 79
1-6-3 تعلیق مستقل با اهرم عرضی متقارب و هندسه نقطه غلتش مثبت: 80
2-6-3وقتی اهرم های عرضی غیر متقارب و هندسه نقطه غلتش منفی. 82
3-6-3 تعلیق مستقل با اهرم عرضی موازی افقی. 83
4-6-3 تعلیق مستقل با اهرم عرضی موازی مایل. 83
1-7-3 انتخاب میله ضد غلتش.. 87
9-3تغییر موقعیت نقطه ثقل (CG) 94
11-3 تغییر اندازه تایر و مشکلات تولید شده 98
12-3 روش تنظیم ارتفاع بدنه خودرو. 98
1-12-3 تعلیق مستقل مک فرسون. 99
2-12-3تعلیق با فنر برگی یا شمشی. 100
13-3توزیع نیرو در محورهای جلو و عقب.. 103
2-13-3عوامل موثر بر درصد وزن قطری خودرو. 106
3-13-3 روش محاسبه درصد وزنی طرف چپ خودرو. 107
4-13-3 محاسبه درصد وزن قطری خودرو. 108
5-13-3 روش توزیع وزن استاتیکی خودرو. 109
14-3تأثی زوایای چرخ بر دینامیک حرکت.. 117
1-16-3 خواص کستر مثبت و منفی. 120
17-3زاویه محور چرخش جلو (کینگ پین) 124
18-3 شعاع فرمان یا شعاع کشیده شده چرخ روی زمین هنگام پیچیدن. 125
19-3تواین و تواوت در چرخ های جلو. 125
20-3دلایل ایجاد تواین در چرخ های جلو. 126
بررسی تعادل خودرو در هنگام پیچیدن