پایان نامه آماده
دانلودپایان نامه ارشد مدیریت بررسی عوامل پذیرش بانکداری الکترونیکی توسط مشتریان بانک های تجارت استان کرمان بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات145
چکیده
با پیدایش مفاهیم نوین در بانکداری، شیوه ارائه خدمات به مشتریان در اقصی نقاط جهان دچار تحول شده است . با توجه به شیوه های سنتی موجود در بانک های کشور و نارسایی این روش ها درارائه خدمات جدید، ضرورت انجام این تحقیق با محوریت شناسایی موانع و راهکارهای توسعه بانکداری الکترونیکی در استان کرمان احساس گردید . این تحقیق به دنبال شناخت عمده ترین دلایل عدم پذیرش و موانع توسعه بانکداری الکترونیکی در شعب بانک تجارت استان کرمان است و به همین منظوردر این مطالعه سعی شده است تا با شناخت عوامل اصلی گسترش ضعیف بانکداری الکترونیکی در جامعه پیشنهادات متناسب با هر کدام از آن عوامل ار ائه گردد. این پژوهش با استفاده از شیوه نمونه گیری و به صورت نمونه گیری در دسترس می باشد و، جامعه آماری این تحقیق مراجعه کنندگان شعب بانک تجارت در استان کرمان می باشند.که تعداد مراجعه کنندگان بصورت میانگین 50هزار نفر است که در 57شعبه مختلف بانک تجارت دراستان کرمان مراجعه میکنند که بر اساس فرمول کوکران جامعه اماری 240نفر محاسبه می شود. برای جمع اوری اطلاعات از یک پرسشنامه که پایایی ان سنجیده شده است استفاده گردیده است وهمچنین جهت تنظیم پرسشنامه از مقالات ترجمه شده وبا استفاده از نظرات متخصصین بانکی وراهنمایی استاد ومشاور محترم استفاده شده است.جهت مقایسه از ازمونهای tوfوانالیز واریانس یک طرفه (anova))،رگرسیون چند متغیره استفاده شده است .کلیه تحلیل های اماری بوسیله نرم افزار کامپیوتری lisrelانجام شده است. نتایج بدست آمده نشان دادکه بین عوامل عدم پذیرش وتوسعه بانکداری الکترونیکی در استان کرمان رابطه وجود دارد. در این خصوص بررسی های دقیق ترحاکی از ان است که موانع عمده شناسایی شده بنابر ادبیات موجود ، موانع زیرساختی فنی ومخابراتی، موانع سخت افزاری موانع نرم افزاری و موانع فرهنگی هستندکه با ملحوظ داشتن این فرایند ، لازم است برای این مشکلات که از اصلی ترین موانع در گسترش بانکداری الکترونیک در استان است راهکارهای مناسب و عملی ارائه گردد.
مقدمه:
فناوریهای جدید شیوه انتقال فعالیتهای اصلی بانکها را نیز دگرگون ساخته است. بیشتر فعالیتهایی که به صورت سنتی به صندوقدار بانک واگذار میشد در زمان کنونی به شیوهای بسیار ارزانتر به وسیلهی اینترنت انجام میشود. هزینه هر داد و ستد به وسیلهی اینترنت تقریباً یک سوم هزینهایی است که صندوقدار آن را انجام میدهد. پیشرفت فناوری جدید باعث شده تا افراد بتوانند امور بانکی خود را در خانه انجام دهند. مشتریان میتوانند زمان مراجعه به بانک را به میل خود تعیین کنند و منتظر ماندن در صفهای بانک را یک داستان قدیمی به حساب آورند.امروزه بانکداری اینترنتی به عنوان یکی از خدمات و فن آوری های نوین در اقتصاد شهری ایفای نقش می کند.اهمیت این نقش به حدی مهم است که زندگی امروز را نمی توان بدون خدمات اینترنتی تصور کرد. فناوری اطلاعات به عنوان سودمندترین بخش صنعت ،اقتصادوفرهنگ تلقی میشود.افزایش دسترسی به شبکه جهانی اینترنت،انقلابی را در زمینه ارتباطات دریک به یک و یک به چنددرهمه نقاط دنیا ایجاد کرده است،بطوری که هردقیقه یک سایت به شبکه جهانی اضافه می گردد.با توجه به موج جهانی شدن، بسیاری از مفاهیم و تعاریف در زندگی اجتماعی – اقتصادی بشر امروز تغییر کرده-اند. افراد هر جامعه بسیارسهل و آسان به اطلاعات دسترسی دارند. تغییراتی که به واسطه ظهور اینترنت یا به طور اعم فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی یکایک افراد جوامع مختلف ایجاد شده، باعث گردیده که سرعت نشر مفاهیم، فناوری نوین و نیز خدمات تازه افزایش چشمگیری یابند. در این بین تجارت الکترونیکی به عنوان موتور محرکه اقتصاد دانائی محور قرن بیست و یکم از جایگاهی ممتاز برخوردار است. از مهمترین مؤلفه های اثر گذار در عینیت یافتن تجارت الکترونیکی، مبادلات مالی است. با رشدسریع اینترنت، بانکداری آنلاین نقش بسیار مهم و اساسی در پرداخت های الکترونیکی پیدا کرده و درحقیقت بستر مناسبی را برای تراکنش های مالی ایجاد نموده است( مینگ ، 2009:130). بانک ها به عنوان بزرگترین نهادهای مالی هر کشور نقش مهمی را در بازارهای پولی و مالی و نیز در جلب و تشویق مردم به پس انـداز، جمع آوری سرمایه های کوچک و به کـار انداختن آنها در رشته های تولیدی و خدماتی ایفا می نمایند. در سال هـای اخیر صنعت بانکـداری به دلیل تغییر و تحـولات عمده ای که در زمینه هـای فناوری و توسعه ارتباطات به وجود آمده، تغییرات چشمگیری داشته است. گسترش ارتباطات الکترونیک و دسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فرآهم نموده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول
مقدمه 3
1-1-عنوان تحقیق 4
1-2- بیان مسئله 4
1-3- اهمیت وضرورت تحقیق 5
1-4- اهداف تحقیق 6
1-4-1- اهداف کلی تحقیق 6
1-4-2- اهداف فرعی تحقیق 7
1-5- قلمرو تحقیق 7
1-5-1- قلمرو تحقیق از بعد موضوعی 7
1-5-2-قلمرو تحقیق از بعد مکانی 8
1-5-3- قلمروتحقیق در بعد زمانی 8
1-6- تعاریف ومفاهیم واژها 8
1-6-1- عوامل فنی ومخابراتی 8
1-6-2-عوامل سازمانی 8
1-6-3- عوامل مدیریتی 8
1-6-4- عوامل فرهنگی 9
1-6-5- عوامل سخت افزاری 9
1-6-6- عوامل نرم افزاری 9
1-6-7- عوامل قانونی 9
1-6-8- بانکداری الکترونیکی 9
1-6-9- خودپرداز 9
1-6-10- پایانه فروش 10
1-6-11- شعب 24ساعته 10
1-6-12 کارت های اعتباری 10
1-6-13- شبکه ها 10
1-7-تعاریف عملیاتی 11
1-8- نوع متغیرها 11
1-9- چارچوب نظری تحقیق 12
1-10- مدل مفهومی تحقیق 17
1-11- مدل تحلیلی تحقیق 18
1-12- فرضیه های تحقیق 19
خلاصه 19
فصل دوم
مقدمه 21
2-1- بخش اول بانکداری الکترونیکی 22
2-1-1- بانکداری الکترونیک 22
2-1-2 سیر تحولات فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری 24
2-1-3- سطوح بانکداری الکترونیکی 29
2-1-4- مزایای بانکداری الکترونیک از دید مشتری 30
2-1-4-1-سرعت ارائه خدمات 30
2-1-4-2- سهولت در استفاده 30
2-1-4-3- دقت و درستی 30
2-1-5- مزایای بانکداری الکترونیک از دید بانکها 31
2-1-5-1- مزیت رقابتی 31
2-1-5-2- حفظ و جذب مشتری 31
2-1-5-3- مزیت های میان مدت بانکداری الکترونیک 31
2-1-5-4- مزیت های بلند مدت بانکداری الکترونیک 32
2-1-6- خدمات الکترونیکی 34
2-1-7- کاربران بانک الکترونیکی 34
2-1-8- مدلهای بانکداری الکترونیک 35
2-1-8-1- شعبه های الکترونیکی 35
2-1-8-2- بانک الکترونیکی 36
2-1-9- امنیت بانک الکترونیکی 36
2-1-10- انواع خدمات بانکداری الکترونیک 38
2-1-10-1- بانکداری خانگی 38
2-1-10-2- بانکداری تلویزیونی 38
2-1-10-3- بانکداری شبکه های مدیریت یافته 39
2-1-10-4- بانکداری مجازی 40
2-1-10-5- بانکداری گویا 40
2-1-10-6- بانکداری اینترنتی 42
2-1-10-6-1-امکانات سیستم 44
2-1-10-7- بانکداری تلفنی 45
2-1-10-7-1- بانکداری تلفنی مبتنی بر اپراتور انسانی 45
2-1-10-7-2- بانکداری تلفنی به طور اتوماتیک 46
2-1-10-7-3- امکانات سیستم تلفنبانک 46
ن2-1-10-7-4- واکنش صوتی 47
2-1-10-7-5- تشخیص صدا 47
2-1-10-7-6- تلفن های قابل برنامه ریزی 47
2-1-10-8- بانکداری دفتری 48
2-1-10-9- ماشین های تحویلداری خودکار 48
2-1-10-9-1- مشخصات دستگاه های خودپرداز 49
2-1-10-9-2- انجام عملیات بانکی از طریق دستگاه های خودپرداز 49
2-1-10-9-3- قابلیت های نرم افزاری دستگاه های خودپرداز 50
2-1-10-9-4- مشخصات سخت افزاری دستگاه های خودپرداز 51
2-1-10-9-5- انواع دستگاه های خودپرداز 52
1-2-1-10-9-5-1- خودپرداز های ساده یک کاره 52
2-2-1-10-9-5-2-خودپرداز های چندکاره 52
2-1-11- سیستمهای پرداخت الکترونیکی 53
2-1-11-1- اثرات پول الکترونیکی بر بانکها 54
2-1-12- انواع سیستمهای پرداخت در بانکداری الکترونیکی 54
2-1-12-2- پول الکترونیک 55
2-1-12-2- انواع پول الکترونیکی 56
2-1-12-2-1- پول الکترونیکی شناسایی شده 56
2-1-12-2-2- پول الکترونیکی غیرقابل شناسایی (بینام و نشان) 56
2-1-13- چک الکترونیک 57
2-1-14- کارتهای بانکی 59
2-1-15- قابلیت های کارت اعتباری 61
2-1-15-1- انتقال الکترونیکی وجوه «EFT» 61
2-1-16- تعاریف انتقال الکترونیکی وجوه 62
2-1-17- مزایا و ویژگیهای انتقال الکترونیکی وجوه انتقال الکترونیکی 63
2-1-18- بانکداری الکترونیکی مصرفکننده 66
2-1-18-1- ماشین خودپرداز 66
2-1-18-2- ماشینهای نقطه فروش 66
2-1-18-2-1- انواع دستگاههای POS 67
2-1-19- ساتنا 69
2-1-20- عملکرد سامانههای پرداخت 71
2-1-21- سامانه حواله الکترونیک بین بانکی(سحاب) 72
2-2- بخش دوم: مشکلات وموانع گسترش بانکداری الکترونیک 73
2-2-1- بسترهای فنی-مخابراتی 73
2-2-2- بسترهای فرهنگی مورد نیاز در بانکداری الکترونیک 76
2-2-3- مشکل ساختار سازمانی و نظام مدیریتی 81
2-2-3-1- آموزش و توانمند سازی کارکنان 83
2-2-3-2- سرمایه گذاری روی منابع انسانی 83
2-2-3-3- باز مهندسی فرآیندها 84
2-2-4- کمبود سرمایه های انسانی مناسب برای کاربرد انتقال الکترونیکی وجوه در ایران 85
2-2-5- امکانات نرم افزاری مورد نیاز در بانکداری الکترونیک 86
2-2-5-1- اینترنت 87
2-2-5-2- فیبر نوری 88
2-2-5-3- برق 88
2-2-5-4- مخابرات 88
2-2-5-5- ماهواره 89
2-2-5-6- فراهم آورندگان خدمات اینترنتی 90
2-2-5-7- موسسات بیمه کننده 90
2-2-6- شبکه وانواع آن 91
2-2-7- امکانات سخت افزاری مورد نیاز در بانکداری الکترونیک 93
2-2-7-1- رایانه های بزرگ 93
2-2-7-2- رایانه های شخصی 93
2-2-7-3- دستگاه خودپرداز 94
2-2-7-4- دستگاه کارت خوان 94
2-2-7-5- مودم 94
2-2-7-6- سوئیفت 95
2-2-8- عوامل قانونی 96
2-3- بخش سوم بانکداری الکترونیکی در سایر کشورها 101
2-3-1- بانکداری الکترونیک در فنلاند 101
2-3-2- بانکداری الکترونیک در سوئد 102
2-3-3- بانکداری الکترونیک در رومانی 103
2-3-4- بانکداری الکترونیک در هندوستان 104
2-3-5- بانکداری الکترونیک در آمریکا 105
2-3-6- بانکداری الکترونیک در روسیه 106
2-3-7- بانکداری الکترونیکی در استرالیا 108
2-3-8- بانکداری الکترونیک در مالزی 108
2-4- پیشینه تحقیق 111
2-4-1- تحقیقات خارجی 111
2-4-2- تحقیقات داخلی 114
فصل سوم
مقدمه 117
3-1-روش تحقیق 118
3-2- فرایند تحقیق 118
3-3- روش وابزار گرد اوری اطلاعات 119
3-4 جامعه آماری 121
3-5-حجم نمونه وروش نمونه گیری 122
3-6-مقیاس وطیف ابزار اندازه گیریی 123
3-7- پایایی ابزارجمع آوری داده ها 124
3-8- روایی ابزارجمع آوری داده ها 124
3-9- روش جمع آوری داده ها 125
3-8- روش تجزیه وتحلیل داده ها 125
3-9- خلاصه 128
فصل چهارم
4-1-مقدمه 130
4-2-ارزیابی برازندگی مدل پژوهش 130
4-2-1-جذر براورد واریانس خطای تقریب 131
4-3-2شاخص برازندگی تطبیق یا مقایسه ای 131
4-3-نتایج معادلات ساختاری 131
4-4 نتایج فرضیه ها 138
4-4-1 ازمون فرضیه 1 138
4-4-2-ازمون فرضیه 2 138
4-4-3زمون فرضیه 3 139
4-4-4-ازمون فرضیه 4 140
4-4-5-ازمون فرضیه 5 140
4-4-6-ازمون فرضیه 6 141
4-4-7-ازمون فرضیه 7 141
فصل پنجم
مقدمه 144
5-1-نتایج تحقیق 144
5-2- بحث و بررسی 146
5-3-محدودیتهای تحقیق 148
5-4- پیشنهادات 148
5-5- خلاصه 152
پیوست ها
پیوست شماره 1 154
منابع و مآخذ
منابع فارسی 158
منابع انگلیسی 164
سایتهای اینترنتی مورد استفاده 168
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1- مقایسه ویژگیهای بانکداری سنتی و الکترونیکی 20
جدول 2-2- مزایا و معایب بانکداری سنتی 20
جدول 2-3- مزایا و معایب بانکداری نوین (الکترونیکی) 21
جدول 2-4- مزایای بانکداری الکترونیک برای جامعه، بانکها و مشتریان 25
جدول 2-5- خلاصه ای از مشخصات روش های پرداخت 46
جدول 3-1- پرسشنامه عدم پذیرش 119
جدول 3-2- پرسشنامه بانکداری الکترونیک 120
جدول 3-3- ارزشیابی نمرات عدم پذیرش و مولفه های آن 120
جدول3-4- ارزشیابی بانکداری الکترونیک و مولفه های آن 121
جدول3-5-امتیاز بندی مقیاس تحقیق 123
جدول4-1-مقیاس سنجش عوامل فنی ومخابراتی 133
جدول4-2- مقیاس سنجش عوامل سازمانی 134
جدول4-3- مقیاس سنجش عوامل مدیریتی 134
جدول 4-4- مقیاس سنجش عوامل فرهنکی 134
جدول 4-5- مقیاس سنجش عوامل سخت افزاری 135
جدول 4-6- مقیاس سنجش عوامل نرم افزاری 135
جدول 4-7- مقیاس سنجش عوامل قانونی 135
جدول 4-8- مقیاس سنجش عوامل بانکداری الکترونیکی 136
جدول 4-9-شاخص برازندکی مدل پژوهش 137
جدول 4-10- نتایج ضرایب استاندارد عوامل فنی ومخابراتی 138
جدول 4-11- نتایج ضرایب استاندارد و آماره t 139
جدول4-12- نتایج ضرایب استاندارد و آماره t 139
جدول 4-13- نتایج ضرایب استاندارد و آماره t 140
جدول4-14- نتایج ضرایب استاندارد و آماره t 140
جدول 4-15- نتایج ضرایب استاندارد و آماره t 141
جدول4-16- نتایج ضرایب استاندارد و آماره t 142
پایان نامه ارشد مدیریت بررسی عوامل پذیرش بانکداری الکترونیکی توسط مشتریان بانک های تجارت استان کرمان