پایان نامه آماده
دانلودپایان نامه ارشد رشته مدیریت بررسی تاثیر اجرای مدیریت مشارکتی (نظام پیشنهادات ) بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات131
چکیده
نظام مدیریت مشارکتی که در این تحقیق مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته از دیرباز مورد توجه بوده و به عنوان یک پدیده نوین تلقی نمی گردد و بر این منطق استوار است که افراد در تصمیم سازی و تصمیم گیری هایی که بر سرنوشت آنان اثر می گذارد مشارکت کنند، در کارهای خود از آزادی عمل بیشتری برخوردار باشند و بر زندگی کاری خود کنترل هائی اعمال نمایند. با ایجاد فضای مشارکت افراد با انگیزه می گردند، زیرا کارکنان احساس می کنند مورد پذیرش بیشتر شرکت هستند و در کارهای آن درگیرند از این راه احساس احترام به خود، خشنودی شغلی و همکاری با مدیریت می توانند بهبود یابد. پی آمدهای مشارکت اغلب در کاهش تعارض و فشار عصبی در کار، تعهد و دلبستگی بیشتر به هدف ها و پذیرش بهتر دگرگونی ها پدیدار می شود ، مدیریت مشارکتی فرصتی فراهم می آورد تا همه کارکنان خود را در مسئولیت، خطرپذیری و کامیابی سهیم بدانند و این طریقی است که پنجره ای به سوی درمان دردهای مزمن سازمانی از قبیل بی انگیزشی کارکنان، ناخشنودی از شغل، مقاومت کارکنان در برابر تصمیمات، افزایش هزینه ها و همینطور عدم مسئولیت کارکنان گشوده می شود. این تحقیق تلاش دارد به موضوع اجرای مدیریت مشارکتی (نظام پیشنهادت) و تاثیر آن در بانک مسکن بپردازد. که بدین منظور با مطالعه دقیق ادبیات تحقیق که شامل کتاب ها ، مقالات و مجلات که در این باره به رشته تحریر در آمده بودند به بنیان های اساسی مفهوم مدیریت مشارکتی و اثرات و موانعی که در مسیر اجرای آن وجود دارد آگاهی حاصل گردیده است. اهدافی که این تحقیق به دنبال آن است عبارتند از : 1- آیا برای اجرای مدیریت مشارکتی(نظام پیشنهادات)در بانک مسکن بستر مناسب فراهم شده است؟ 2- آیا اجرای مدیریت مشارکتی تاثیر مثبت بر (رضایت شغلی - کاهش مقاومت در برابر تصمیمات - مسئولیت پذیری - کاهش هزینه ها ) کارکنان دارد؟ این تحقیق به بررسی آثار و نتایج بکارگیری نظام مدیریت مشارکتی در بانک مسکن استان آذربایجان غربی می پردازد که در این راستا تلاش گردیده است تاثیر مدیریت مشارکتی بر رضایت و خشنودی، کاهش مقاومت کارکنان در برابر تصمیمات، مسئولیت پذیری و کاهش هزینه ها مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که آیا به کارگیری مدیریت مشارکتی( نظام پیشنهادات) دارای جنبه های مثبتی بر روی مفاهیم فوق دارد یا خیر ؟ با مروری بر ادبیات تحقیق و پژوهشها و تحقیقات مختلفی که در این باره انجام گرفته بود زمینه تدوین فرضیات تحقیق فراهم آمد و پس از آن جهت بررسی فرضیات تحقیق و اینکه آیا مدیریت مشارکتی دارای جنبه های مثبت بر روی رضایت شغلی کارکنان ، کاهش مقاومت در برابر تصمیمات، مسئولیت پذیری، کاهش هزینه ها می باشد اقدام به تهیه پرسشنامه گردید که اطلاعات بدست آمده از آن مورد تجزیه و تحلیل آماری نیز قرار گرفت و همگی نشان دهنده صحت فرضیات می باشد بنابراین یافته های تحقیق عبارتند از : 1- مدیریت مشارکتی موجب افزایش رضایت شغلی کارکنان می گردد. 2- مدیریت مشارکتی موجب کاهش مقاومت در برابر تصمیمات سازمانی می گردد. 3- مدیریت مشارکتی موجب افزایش مسئولیت پذیری کارکنان می گردد. 4- مدیریت مشارکتی موجب کاهش هزینه ها می گردد. یافته های فوق بیانگر آن است که اجرای نظام مدیریت مشارکتی در بانک دارای جنبه های مثبتی بر روی انگیزش کارکنان، رضایت شغلی، کاهش مقاومت در برابر تصمیمات، مسئولیت پذیری و کاهش هزینه های می باشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده..................... ...................................................... 1
فصل اول (کلیات) .............. ............................. 3
1-1 تبیین موضوع تحقیق.................. ................. 4
1-2 اهمیت موضوع................... .................................... 5
1-3اهداف تحقیق.................. ................... 7
1-4انگیزه انتخاب موضوع تحقیق............ ......................... 8
1-5 قلمرو تحقیق.......... ..................................... 9
1-6 فرضیه های تحقیق.............. ....................... 9
1-7 چارچوب نظری تحقیق.............. ................. 10
1-8تعاریف عملیاتی........... ................... 11
1-8-1مدیریت مشارکتی..... ............ 11
1-8-2انگیزش............. ........................ 11
1-8-3کاهش مقاومت کارکنان در برابر تصمیمات...... .... 11
1-8-4رضایت شغلی............. .............. 11
1-8-5مسئولیت پذیری...... .......... 11
1-8-6کاهش هزینه ها............ ............... 12
فصل دوم (ادبیات، مستندات و چارچوب های تحقیق) ........... ............. 13
2-1 مقدمه................................... ....................... 14
2-2 تعریف « مشارکت » و « مدیریت مشارکتی »........... .. 15
2-2-1 مفهوم مشارکت............ .......... 17
2-2-2مفهوم مدیریت مشارکتی...... 18
2-3فلسفة مدیریت مشارکتی............... ...................... 19
2-3-1ابزار مدیریتی..................... ....................... 19
2-3-2نگرش انسانی............ .......................................... 20
2-3-3دیدگاه ایدئولوژیکی.......... ............... 21
2-3-4موانع و محدودیتهای مشارکت......... ....... 23
2-4مشارکت از دیدگاه امام خمینی (ره )....... ..................... 24
2-5مشارکت در بخش دولتی..... ..................... 25
2-6ابزارهای مدیریت مشارکتی............ .......................... 26
2-7نظام پیشنهادها............. ........... 26
2-7-1مزیت اجرایی سیستم پیشنهادها نسبت به سایر برنامههای مشارکت جو..... ... 28
2-7-2تمایز سیستم پیشنهادها و صندوق نظرات و انتقادات...... ..... 29
2-8کلیات فرایند اجرای نظام پیشنهادها..... ............ 34
2-8-1طراحی و اجرای نظام پیشنهادها........ ..................... 34
2-8-1-1برنامه ریزی برای اجرای سیستم پیشنهادها........... ......... 34
2-8-1-2 روش ارائه پیشنهاد.................. ............ 35
2-8-1-3 ارزیابی پیشنهاد............ .............. 35
2-8-1-4 شرایط و وظایف ارزیابی کنندگان ( گروههای کارشناسی ).................................... 35
2-8-1-5 پویایی سیستم پیشنهادها........... ............ 37
2-8-1-6 اصول ناظر بر روشهای محاسباتی و پرداخت پاداش... ... 38
2-9عوامل بازدارنده نظام پیشنهادها........ ......................... 38
2-9-1عوامل برون سازمانی..... .................... 39
2-9-2عوامل درون سازمانی.... .............. 40
2-9-2-1 ساختار سازمانی و فرهنگی.... ........ 40
2-9-2-2 عوامل مدیریتی............ .............. 43
2-9-2-3 عوامل کارکنان......... ........... 45
2-9-2-4 عوامل اجرایی............ .......... 47
2-10مروری بر پژوهشهای انجام یافته ............. ......... 48
فصل سوم (روش تحقیق) ............... ............... 53
3-1 مقدمه................. ..................... 54
3-2 روش تحقیق............. ........... 54
3-3جامعه آماری و حجم نمونه مورد تحقیق..... ................. 55
3-4نمونه و نمونه گیری............... ............. 55
3-5ابزار جمع آوری اطلاعات........ ................ 56
3 -6روایی (Validity) و پایانی (Reliability ).... ........ 56
3-7تجزیه و تحلیل آماری......... ....................................... 57
فصل چهارم (تجزیه وتحلیل و نتایج حاصل از تحقیق) .. ............................ 58
4-1 مقدمه............. ......................................... 59
4-2میزان تحصیلات جامعه آماری.................. ........................... 59
4-3میزان سوابق و تجارب کاری نمونه آماری..... 60
4-4جنسیت نمونه آماری............... ........... 61
4-5سن نمونه آماری تحقیق..... ............... 61
4-6پستهای سازمانی نمونه آماری تحقیق...... ........ 62
4-7وضعیت تاهل نمونه آماری........... ................ 63
4-8آشنایی با نظام پیشنهادات...... ......... 63
4-9تاثیر نظام پیشنهادات برخشنودی و رضایت...... ......... 64
4-10آشنایی تاثیر نظام پیشنهادات بر کاهش مقاومت در برابر تصمیمات سازمان.. 65
4-11تاثیر نظام پیشنهادات بر کاهش هزینه ها...... . 66
4-12تاثیر نظام پیشنهادات بر مسئولیت پذیری..... . 66
4-13آزمون فرضیه های تحقیق... ..... 67
4-13-1بررسی تاثیر نظام پیشنهادات بر رضایت و خوشنودی در بانک مسکن... ..... 67
4-13-2بررسی تاثیر نظام پیشنهادات بر کاهش مقاومت در برابر تصمیمات سازمان در بانک مسکن... 68
4-13-3بررسی تاثیر نظام پیشنهادات بر کاهش هزینه ها در بانک مسکن......... ...... 69
4-13-4بررسی تاثیر نظام پیشنهادات بر مسئولیت پذیری در بانک مسکن.... .... 71
4-13-5مقایسه دیدگاه زنان و مردان نسبت به تاثیر اجرای مدیریت مشارکتی......... ............. 71
4-13-6مقایسه دیدگاه متاهلین و مجردین نسبت به تاثیر اجرای مدیریت مشارکتی....... .......... 73
4-13-7مقایسه تاثیر اجرای مدیریت مشارکتی بین سمتهای مختلف................... .................. 74
4-13-8مقایسه تاثیر اجرای مدیریت مشارکتی بین سوابق و تجارب کاری.............. ............ 77
فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری) .......... .......... 81
5-1 مقدمه................ ........ 82
5-2ارتباط مباحث تئوریک با یافته های پژوهش............ ....... 82
5-3یافته های پژوهش............... ...... 82
5-4پیشنهادهای تحقیق..................... ..... 85
5-5سایر پیشنهادها................ ....... 88
5-6پیشنهاد برای تحقیقات آتی.... ...............
6-7محدودیتهای تحقیق..................... ..... 90
90
ضمایم ......... .................. 91
منابع.......... ............... 97
چکیده به زبان انگلیسی....... ......101
فهرست جداول
عنوان صفحه
فصل دوم
جدول2-1: نکات کلیدی در دیدگاههای فلسفی مشارکت....... ... 22
فصل چهارم
جدول4-1:توزیع نمونه آماری بر حسب میزان تحصیلات.... ..... 59
جدول4-2: درصد فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب سابقه کار..... .... 60
جدول4-3: درصد فراوانی پاسخ دهندگان بر مبنای جنسیت..... ...... 61
جدول4-4: درصد فراوانی پاسخ دهندگان بر مبنای سن.... ..... 62
جدول4-5: درصد فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب پست سازمانی....... ...... 62
جدول4-6: درصد فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب وضعیت تاهل. 63
جدول4-7: درصد فراوانی پاسخ دهندگان بر میزان آشنایی آنان با نظام پیشنهادات... .. 64
جدول4-8: درصد فراوانی تاثیر نظام پیشنهادات بر میزان خشنودی و رضایت از دیدگاه پاسخگویان..... .. 64
جدول4-9: درصد فراوانی تاثیر نظام پیشنهادات بر میزان کاهش مقاومت در برابر تصمیمات سازمان از دیدگاه پاسخگویان.. . 65
جدول4-10: درصد فراوانی تاثیر نظام پیشنهادات بر میزان کاهش هزینه ها از دیدگاه پاسخگویان... .. 64
جدول4-11: درصد فراوانی تاثیر نظام پیشنهادات بر میزان مسئولیت پذیری از دیدگاه پاسخگویان... .. 66
جدول4-12: آزمون همبستگی بین نظام پیشنهادات بر رضایت و خوشنودی مجموعه سازمان. ... 67
جدول4-13: آزمون همبستگی بین نظام پیشنهادات بر کاهش مقاومت در برابر تصمیمات سازمان. . 68
جدول4-14: آزمون همبستگی بین نظام پیشنهادات بر کاهش هزینه ها. 69
جدول4-15: آزمون همبستگی بین نظام پیشنهادات بر مسئولیت پذیری 71
جدول4-16: مقایسه دیدگاه زنان و مردان نسبت به تاثیر اجرای مدیریت مشارکتی. .. 71
جدول4-17: مقایسه دیدگاه متاهلین و مجردین نسبت به تاثیر اجرای مدیریت مشارکتی. 73
جدول4-18: مقایسه تاثیر اجرای مدیریت مشارکتی بین سمتهای مختلف.. 74
جدول4-19: مقایسه تاثیر اجرای مدیریت مشارکتی بین سوابق و تجارب کاری.. . 77
پایان نامه ارشد رشته مدیریت بررسی تاثیر اجرای مدیریت مشارکتی (نظام پیشنهادات )