دانلود گزارش کامل کارآموزی رشته مهندسی صنایع شهری فرآیند تولید دیوارة جلوی اتوبوس 0355 بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 10
گزارش کارآموزی آماده,گزارش کارورزی,دانلود کارآموزی,گزارش کارآموزی
این پروژه کارآموزی بسیاردقیق وکامل طراحی شده و جهت انجام واحد درسی کارآموزی
قبل از شروع توضیحات لازم دربارة پروژة روشهای تولید II ،که در شرکت ایران خودرو دیزل و به بررسی فرآیند تولید دیوارة جلوی اتوبوس 0355 شهری که با همکاری قسمت ادارة کل مهندسی صنایع ـ امور مهندسی تولید و مساعدتهای آقای ابوالفضل رباط سرپوش رئیس کل برنامه ریزی و تأمین نیروی انسان ایران خودرو و دیزل و در مدت دو اه انجام پذیرفت قدردانی می نماییم و امیدوارم این پروژه راهنمای مناسبی برای دانشجویان در ترمهای آینده باشد . ضمناً از زحمات بی دریغ و ارزشمند دکتر فریدون اوحدی ، استاد راهنمای ما در درسهای روشهای تولید (I) و روشهای تولید (II) تشکر و سپاسگذاری می نماییم . بیژن یاری علیرضا مانده دی ماه 81 این پروژه با گذراندن 100 ساعت کار و طی دو ماه (آذر ماه و دی ماه 81) در شرکت ایران خودرو دیزل انجام پذیرفته است . ایران خودرو دیزل تولید کننده کامیون ،مینی بوس ، اتوبوس می باشد . در سالن اتوبوس سازی این شرکت که بزرگترین سولة اتوبوس سازی جهان می باشد قریب به 4000 نفر مشغول به کار هستند . مساحت این سوله 70 هکتار می باشد و در این سالن تولید روزانه 16 اتوبوس ، که در ر شیفت کاری 8 اتوبوس تولید می شود و ظرفیت تولیدی این سالن 5500 اتوبوس در سال است . در این سالن تولید ، دو اتوبوس 0355 شهری و C457 بیابانی تولید می شود که خط تولید این دو اتوبوس مشترک می باشد . به دلیل وسعت کار و تعداد زیاد ایستگاههای کاری ، فقط توانستیم به بررسی فرآیند تولید دیوارة جلوی اتوبوس 0355 شهری پرداخته و به بررسی و شناخت قسمتهای : 1ـ مقدمات 2ـ پیش مونتاژ (مونتاژ فوری) 3ـ 9 ایستگاه خط اصلی تولید دیوارة جلوی بپپردازیم . در این سالن تولید ابتدا قسمتی با عنوان مقدمات (Material) ، فرآیندهای مختلفی بر روی مواد اولیه که عمدتاً پروفیل است انجام می دهند . این عملیات عبارتند از : 1ـ برش کاری 2ـ سوراخ کاری 3ـ خم کاری 4ـ جوشکاری که به توضیح آنها خواهیم پرداخت . که این پروفیل ها عمدتاً به طور مستقیم به خط اصلی تولید وارد می شوند و بعضی از پروفیل ها به قسمتهای پیش مونتاژ طراحی شده در کنار خط اصلی تولید منتقل می شوند . خط اصلی تولید قسمتهای مختلفی از جمله 1) خط اصلی دیوارة جلو اتوبوس 2) خط اصلی دیوارة عقبی اتوبوس 3) خط اصلی شاسی اتوبوس 4) خط اصلی بدنه اتوبوس است که در این قسمتها بعد از تکمیل کاری : ابتدا دیوارة جلوی تکمیل شده به شاسی تکمیل شده و سپس دیوارة عقب تکمیل شده نصب و بعد از آن بدنه های چپ و راست و بعد از آن سقف اتوبوس نصب می گردد ، و بعد از این مراحل اسکلت و شاسی اتوبوس در مسیری زیگزالی شکل حرکت کرده و در هر مرحله به تکمیل آن می پردازند ، که از آن جمله : 1ـ نصب باک اتوبوس 2ـ نصب دیواره ها و سقف (ورق کوبی) 3ـ ورق کوبی کف اتوبوس 4ـ رنگ کاری 5ـ سیم کشی برق اتوبوس 6ـ نصب قسمتهای اساسی (موتور ، گیر بکس ، ...) 7ـ چرخهای اتوبوس 9ـ صندلی ها ، فرمان و داشبورد 10ـ شیشه ها 11ـ تزئینات و غیره ... در قسمت مقدمات ، بر روی مواد اولیه (پروفیل) فرآیندهای زیر انجام می شود : 1) برشکاری : در این قسمت ،پروفیل ها با ابعاد مختلف از بندیلهای خود خارج شده که برای پروفیل های بزرگتر و پروفیل های کوچکتر از دستگاههای کوچکتر استفاده می شود و همچنین در جاهایی که پروفیل نیاز به لبه های فارسی بر دارد دستگاه CNC استفاده می گردد . در این قسمت پای هر دستگاه دو اپراتور که یکی قطعه پروفیل را به جلو و عقب می کشاند و اپراتور دیگر پروفیل را روی شابلون تنظیم شدة دستگاه ، قرار می دهد و تنظیم می نماید و دستگیره دستگاه را به پایین می کشاند تا سنگ فولادی دستگاه در حال چرخش است ، پروفیل را برش و قطع نماید و همواره لوله ای مخصوص از دستگاه بر روی قطعه و محل برش آن مایع مخصوص را می پاشد تا اصطکاک در محل برش کمتر شود . در قسمتی که پروفیل نیاز به لبة فارسی بر شده دارد یک دستگاه CNC بزرگ توسط یک کارشناس تنظیم و کنترل می شود . که روی این دستگاه ، یک عدد سیستم کامپیوتر همراه با مانیتور و Key Board نصب و دستورات لازم جهت پرس به آن داده می شود و این دستگاه چندین حرکت را با هم انجام داده و چندین پرس مختلف را بر روی لبه های پروفیل انجام می دهد . 2) سوراخ کاری : برای قطعات کوچکتر معمولاًاز یک دستگاه مته نازک با یک اپرتور استفاده می شود . که در این قسمت ها ، قطعه در گیره مخصوص و قال تنظیم دستگاه نصب و عملیات سوراخ کاری با پایین آوران مته در حال چرخش بر روی قطعه عملیات سوراخ کاری انجام می شود . ولی برای پروفیل های بزرگتر که معمولاً برای ستون های دیوارة اتوبوس به کار می روند ،سوراخ های بزرگی در گوشه های این پروفیل ها ایجاد می شود ، که برای فرآیند سوراخ کاری این قطعات ، بر روی قطعه جیگ مخصوصی نصب می شود و سوراخ کاری در فواصل از قبل اندازه گیری شده در جیگ انجام می گیرد .
گزارش کامل کارآموزی رشته مهندسی صنایع شهری فرآیند تولید دیوارة جلوی اتوبوس 0355