فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود گزارش کارآموزی واحد سیال حفاری پژوهشگاه صنعت نفت

اختصاصی از فی بوو دانلود گزارش کارآموزی واحد سیال حفاری پژوهشگاه صنعت نفت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود گزارش کارآموزی واحد سیال حفاری پژوهشگاه صنعت نفت


دانلود گزارش کارآموزی واحد سیال حفاری پژوهشگاه صنعت نفت

چکیده

کل دوره­ی آزمایشگاهی گذرانده شده در واحد سیال حفاری ، شامل سه مبحث زیر بود:

  1. آشنایی با طرزکار دستگاه های آزمایشگاهی
  2. مبحث آزمایش­های سیال حفاری
  3. مبحث خواص انواع گل و افزاینده های آن

 

1       فصل اول
 مقدمه
مقدمه

پژوهشگاه صنعت نفت درابتدا با نام " اداره توسعه و تحقیقات شرکت ملی نفت ایران " درسال 1338 تاسیس شد. هدف اولیه این سازمان تحقیق و پژوهش درزمینه کاربرد مواد نفتی بوده است. بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نام این سازمان به مرکز پژوهش و خدمات علمی تغییر یافت و به توسعه فعالیتها درراستای اهداف فوق پرداخت. سپس طبق موافقت نامه اصولی سال 1368 شورای گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالی، به عنوان " پژوهشگاه صنعت نفت" با هدف انجام تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه ای نامیده شد و به فعالیتهای خود ادامه داد. درحال حاضر پژوهشگاه صنعت نفت از 700 نیروی انسانی متخصص، مجرب و ماهر برخوردار است که شامل 80 دکتر ، 332 فوق لیسانس ،127 لیسانس، و بقیه نیروهای تکنسین و پشتیبانی می باشند. ازکل کارکنان حدود 66% دارای سمتهای پژوهشی می باشند. از این میان تعداد 195 نفر توانسته اند جایگاه والای عضویت هیات علمی پژوهشگاه راکسب نمایند که با درنظرگرفتن قابلیتهای دستگاهی و امکانات تکنولوژی ویژه، خدمات علمی، مشاوره ای و آزمایشگاهی را به صنایع نفت وگازو پتروشیمی ارائه می نمایند.

 

پژوهشگاه صنعت نفت:تهران-جاده ی مخصوص کرج ضلع غربی ورزشگاه آزادی

 

 


2      
فصل دوم
آشنایی با ادوات آزمایشگاهی
ادوات آزمایشگاهی

 

 

ترازوی گل

 

برای اندازه گیری وزن گل ، از دستگاه ترازوی گل استفاده می شود . این دستگاه معمولا" با آب کالیبره می شود . دقت شود که برای اندازه گیری دقیق وزن گل ، باید قبل از قرار گرفتن در ترازوی گل، گاززدایی شود تا اندازه گیری با دقت انجام شود ،در غیر این صورت ، دانسیته مقدار کمتری خواهد داشت . برای این منظور، ابزارهایی مثل ترازوی گل فشرده وجود دارند که می توانند گاز را از نمونه خارج کنند . عملا" وزن گل را با هر ترازویی که دقت کافی داشته باشد ،بدست آورد . در نتیجه اندازه گیری وزن گل برحسب یکی از واحد های  انجام می شود .

 

دانسیته یا وزن گل ، زیاد تحت تاثیر شرایط ته چاهی تغییر نمی یابد ، زیرا افزایش دما باعث کاهش دانسیته می شود ؛ اما از سویی دیگر ، افزایش فشار ، باعث افزایش دانسیته می شود که در شرایط ته چاهی ، عوامل ذکر شده ، یکی را خنثی ک

 

 

 

 

گرانروی سنج دوار ( rotational viscometer)

گرانروی سنج دوار نسبت به قیف مارش ، اندازه گیری دقیق تری از خصوصیات حرکتی گل ارائه می دهد . آن ها در نمونه ومدلهای متعددی عرضه می شوند که رایج ترین آنها  VG-meter مدل 35Aساخت کارخانه fann  می باشد . این دستگاه علاوه بر آن که گرانروی گل را اندازه گیری می کند ، می تواند نقطه وارروی ، قدرت ژله ای و گرانروی ظاهر ی را تعیین کند.معمولا" یک لیوان به حجم نیم لیتر که  از داخل ، خط نشانه ای در نقطه 350ml دارد ، همراه این دستگاه است .

این دستگاه از دو طرف استوانه ای با اندازه های مختلف تشکیل شده است . گل حفاری مورد آزمایش ، در فضای حلقوی بین دو استوانه هم محور محصور شده و همواره تحت یک میزان برش یکنواخت و دقیق قرار می گیرد . استوانه تو خالی بیرونی با سرعت دورانی ثابت به گردش در می آید و گشتاور ناشی از آن روی استوانه تو پر درونی اعمال می شود . این گشتاور به یک فنر حلزونی که به عقربه متصل است است ، وارد می شودو از روی میزان انحراف عقربه یا قرائت عقربه ، می توان گرانروی را تعیین نمود که سرعت های متفاوت استوانه تو خالی بیرونی بیانگر میزان نرخ برشی (SR) می باشد و قرائت عقربه بیانگر تنش برشی ( SS) است . دستگاه دارای شش سرعت زاویه ای استاندارد به علاوه یک سرعت زاویه ای متغیر می باشد . در بیشتر مدل های طراحی شده برای میادین نفتی از دو سرعت زاویه ای 300 RPM و  600 RPM  استفاده می شود.

 ...

 

فهرست عناوین

صفحه

1   ‌مقدمه 1

2   آشنایی با ادوات آزمایشگاهی 3

3   آزمایش­ها 9

3‌.1‌ تست yield آتاپولجایت بر اساس استاندارد OCMA 10

  1. 3‌.1‌ انجام آزمایش 10

3‌.2‌ آزمایش دوم: ارزیابی خواص فروبار 14

3‌.3‌ دستور العمل ارزیابی کربوکسی متیل سلولز CMC.LV 16

3‌.4‌ تست yield بنتونیت و fluid loss API 19

4   معرفی اجمالی خواص سیال حفاری و انواع آن 23

5   جمع‌بندی و نتیجه‌گیری 34

منابع و مراجع 36

 

37 ص فایل Word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود گزارش کارآموزی واحد سیال حفاری پژوهشگاه صنعت نفت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.