فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق اقدام پژوهی رویکردی جدید در آموزش

اختصاصی از فی بوو دانلود تحقیق اقدام پژوهی رویکردی جدید در آموزش دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق اقدام پژوهی رویکردی جدید در آموزش


دانلود تحقیق اقدام پژوهی رویکردی جدید در آموزش

پژوهش چیست؟
پژوهش فرآیندی می‌باشد که طی  آن مشکلات را شناسایی و به چگونگی حل آن دست می‌یابیم. بدون انجام پژوهش و بدون در دست داشتن اطلاعات پژوهشی هر گونه تصمیم گیری همچون رها کردن چیزی در تاریکی خواهد بود. بنابراین انجام پژوهش زمانی صورت پیدا می‌کند که قصد تایید یا رد نظریه ای تولید دانشی نو و یا قصد ابهام زدایی و روشن سازی برخی از مسایل مهم روز اعم از اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یا فرهنگی را داشته باشیم.
بنابراین:
به منظور مساله یابی، شناخت تنگناها، مشکلات، و عوامل ایجاد کننده مشکلات و البته برای دستیابی به هدف‌ها در نظام آموزش و پرورش و بهبود آموزشگری پژوهش می‌کنیم.
از پژوهش تعاریف گوناگونی شده است شامل:
1- پژوهش :
عبارت است از جست وجوی نظام مند برای کشف مجهول یا حل مساله(جان بست)
2- در تعبیر دیگر پژوهش عبارت است از فرآیند  جست وجوی منظم برای مشخص کردن یک  موقعیت نامعین (دیویی 1928) با توجه به تعاریف گفته شده پژوهش فرآیندی است که از طریق آن می‌توان درباره ناشناخته ای به  جستجو پرداخت  و نسبت به آن شناخت لازم را  کسب کرد.

 
اقدام پژوهش (پژوهش عمل نگر)
تعاریف مختلفی از پژوهش عمل نگر به عمل آمده که در زیربه برخی  از آنها اشاره می‌شود.
1- اقدام پژوهی نوعی فعالیت علمی است که طی آن افراد درگیر در کار می‌شوند تا  مساله شناسی کرده و راه حل مساله را یافته و وضعیت نامطلوبی را به مطلوب تبدیل کنند.
2- اقدام پژوهی یا پژوهش عمل گرا، رویکردی آموزشی- پژوهشی است  که هدف از آموزش و  بکارگیری آن حل چالش‌ها و مسایل است  که آموزشیاران و آموزگاران در حین عمل و به ویژه طی فرآیند یاددهی ویادگیری با آنان مواجه می‌شوند.
3- اقدام پژوهی نوعی آزادسازی است که نه تنها ما را به دانش علمی هدایت می‌کند بلکه توانایی تازه ای برای تولید دانش فراهم می‌سازد.
به بیان ساده:
اقدام پژوهی: یادگیری از طریق علمی است. یعنی عده ای مساله ای را تشخیص می‌دهند. برای حل آن تلاش می‌کنند و میزان موفقیت تلاش‌هایشان را ارزیابی می‌کنند و اگر این تلاش‌ها رضایت بخش نباشد، مجدد تلاش کرده تا مساله حل شود.
تاریخچه اقدام پژوهی:
سابقه اقدام پژوهی یا معلم پژوهنده در نظام تعلیم و تربیت سایرکشورها به نیمه دوم قرن بیستم می‌رسد و سوابق موجود نشان می‌دهد که این رویکرد دردهه 1960 در انگلستان آغاز گردید.
این موضوع در سال 1342 شمسی برای اولین بار طی مقاله ای در ایران مطرح شد و در نهایت برنامه آموزشگر پژوهنده در سال 1375 پایه ریزی و در ردیف سیاست‌های اصلی به اجرا درآمد.
در این مسیراز آموزشگر پژوهنده تعاریف گوناگونی ارایه شده:
آموزشگر پژوهنده کسی است که خود شخصاٌ یا با مشارکت همکاران درمحلی که تدریس می‌کند به پژوهش می‌پردازد تا بتواند برای مسایل آموزشی موجود در کلاس و مدرسه راه حل‌های عملی پیدا کند.
آموزشگر پژوهنده فردی است که شخصاٌ یا با مشارکت همکاران به پژوهش می‌پردازد و یا در جریان یاددهی یادگیری در کلاس با استفاده از تفکر منظم و خلاق مساله ای را شناسایی و راه حل‌های ممکن را جستجو می‌کند و بهترین راه را برمی گزیند.
ضرورت اقدام پژوهی:
اقدام پژوهی این  امکان را به افراد می‌دهد  که ضمن اینکه مساله را می‌شناسد وضعیت مطلوب را شناسایی ووضعیت ممکن را تصور نمایند و بررسی نمایند چگونه از وضعیت موجود به وضعیت ممکن برسد.
به عبارتی زمانی می‌توان ازمعلمان دارای بینش علمی وماهر سخن گفت  که همه آنان درگیر پژوهش کلاسی بوده وبکوشند با استفاده از روشها و منابع گوناگون علمی همواره در کلاس و مدرسه تغییر و تحول ایجاد کنند.
اهداف اقدام پژوهی:
از مهمترین اهداف اقدام پژوهی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد»
1- آزاد کردن فرآیند تولید دانش از روشهای سنتی
2- مشارکت فعال در امر تغییر و بازسازی
3- مشارکت فعال در توسعه تفکر جدید
4- تولید دانش عملی برای افراد به منظور استفاده در زندگی روزمره آنان
5- افزایش بهزیستی یا رفاه
6- هدایت انسانها به با هم بودن
7- تسهیل عمل آموزشی نیمی بهبودعمل، تغییر موقعیت‌های کاری، فهم درست از عمل معلم
8- مطالعه و حل مسایل کلاس درس
9- کمک به کارگزاران نظام آموزشی
10- هدف از  اقدام پژوهی صرفاً تولید دانش جدید نسیت بلکه بهبود عمل است.
11- کاهش مشکلات ناشی از کاربرد یافته‌های متداول
12- بهره وری بیشتر از سرمایه گذاری‌های مادی ومعنوی و توسعه همکاری بین معلمان و فراگیران
نتیجه:
بوسیله اقدام پژوهی از  منابع انسانی و مادی بهتر استفاده می‌شود. یاد دهی و یادگیری بر محور تعامل صورت می‌گیرد و ازنتایج پژوهش‌ها انجام شده بیشتر استفاده می‌گردد و براساس رشته دانش ومهارت آموزشگران عمل با نظر ترکیب و برنامه‌ها بهسازی، اصلاح و متحول می‌شود.

 

 

فهرست مطالب                                صفحه
1- اقدام پژوهش رویکردی جدید در آموزش                5
2- چگونه موضوع تحقیق را انتخاب کنیم                    9
3- افسون گل سرخ                                13
4- ترجمه آموزش و تدریس پژوهش محور                    18
5- ترجمه مدارس هوشمند                            24    
6- مقدمه ای بر طب جامع نگر                        27    
7- ارائه سرفصل عملکرد گروه تحقیق و پژوهش منطقه 9 در سال تحصیلی 86-85    31
 

 

 

 

شامل 29 صفحه Word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق اقدام پژوهی رویکردی جدید در آموزش
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.