فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق آشنایی وبررسی مسیحیت

اختصاصی از فی بوو دانلود تحقیق آشنایی وبررسی مسیحیت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق آشنایی وبررسی مسیحیت


دانلود تحقیق آشنایی وبررسی مسیحیت

در حدود دو هزار سال قبل، در منطقه فلسطین دینى ظهور کرد که بعدها به   بزرگ‏ترین دین جهان تبدیل شد. درباره پیدایش مسیحیت چند بحث اهمیت دارد:

 الف) بستر پیدایش مسیحیت

بى‏تردید در مطالعه بستر پیدایش یک دین باید به مسائلى از قبیل جغرافیاى طبیعى، سیاسى و اجتماعى منطقه، اوضاع فرهنگى منطقه به طور عام و نیز اوضاع دینى آن به طور خاص، توجه کرد تا عوامل شکل‏گیرى و گسترش آن را شناخت.

1. وضعیت جغرافیایى

مسیحیت در منطقه فلسطین در حوزه دریاى مدیترانه که منطقه‏اى سرسبز و بارانى است و همیشه از رونق و تراکم جمعیت برخوردار بوده، به ظهور رسید. سرزمین فلسطین که در واقع همان سرزمین موعود بنى‏اسرائیل بود.

و خداوند وعده‏اش را به ابراهیم و انبیاى پس از او داده بود و حضرت موسى  بنى‏اسرائیل را به امید رسیدن به آن از مصر حرکت داد، پس از حضرت موسى به دست بنى‏اسرائیل افتاد و آنان به رهبرى مردان مقتدرى چون داود و سلیمان آن را به مملکت‏آباد و قدرتمندى تبدیل کردند. مدت زمانى بیش از یک هزاره این قوم، ساکنِ آن سرزمین بودند و هر چند در مقطعى از آن سرزمین تبعید شدند، اما در تمام این دوران ساکنان اصلى آن بودند. در این دوره هزار ساله بنى‏اسرائیل گاه داراى حکومتى مستقل بودند و گاه تحت سلطه حاکمان بیگانه، یعنى ایرانیان، یونانیان و رومیان قرار داشتند. به هر حال توجه قدرت‏هاى سیاسى و امپراتورى‏ها به این منطقه اهمیت بیش از حد آن را نشان مى‏دهد. منطقه فلسطین در سال 63 قبل از میلاد تحت سلطه امپراتورى قدرتمند روم درآمد. بنابراین در زمان ظهور مسیحیت به یکى از استان‏هاى یک امپراتورى آباد و پهناور تبدیل شده بود. امپراتورى روم هم از نظر آبادانى و هم ساختار مدنى و حقوقى از وضعیت بسیار مطلوبى برخوردار بود. دورترین نقطه کشور پهناور از امکانات بسیارى برخوردار بود و راه‏ها و پل‏ها و کشتى‏ها مسافرت را در این امپراتورى آسان مى‏کرد.

این امر باعث شد که رسولان مسیحى به راحتى به دورترین نقطه امپراتورى سفر کرده، آیین خود را تبلیغ کنند. از سوى دیگر این امپراتورى از قوانین حقوقى و مدنى خاصى برخوردار بود و هر چند در این نظام بین رومیان و دیگران تبعیض بود، اما دیگران نیز از حقوقى برخوردار بودند و به هر حال نظم و قانون در سراسر کشور حکم مى‏راند. این امر باعث شد که سفیران مسیحى بتوانند در همه جا به ترویج دین خود بپردازند و مخالفان، به‏ویژه یهودیان، نتوانند از کار آنان جلوگیرى کنند. بدین‏رو اقتدار امپراتورى، از جهاتى به سود مسیحیت بود؛ اما نکته‏اى که از این جهت قابل توجه است، این است که مؤسسان دو دین هم‏خانواده مسیحیت، یعنى یهودیت و اسلام، به‏راحتى حکومتى تشکیل داده، اداره امت خود را برعهده گرفتند. اما براى مؤسس  مسیحیت هرگز چنین کارى ممکن نبود، چرا که در زیر سایه یک امپراتورى بسیار قدرتمند قرار داشت. بنابراین از اینکه حضرت عیسى علیه‏السلام حکومتى تشکیل نداد، نمى‏توان نتیجه گرفت که جزو برنامه او نبوده است.

2. وضعیت فرهنگى

هر چند به لحاظ سیاسى، امپراتورى روم حاکم بر سراسر حوزه دریاى مدیترانه بود، اما به لحاظ فرهنگى، از چند قرن قبل از میلاد و در زمان امپراتورى بزرگ یونان، فرهنگ یونانى در سراسر منطقه نفوذ کرده بود.

موشکافى‏هاى فلسفى و عقلانى چنان در آن منطقه نفوذ داشت که هیچ فرهیخته‏اى از آن بیگانه نبود. ردپاى ادبیات و طرز اندیشه یونانى در بسیارى از نوشته‏هاى اولیه مسیحى به خوبى مشهود است. همچنین زبان یونانى به صورت زبان علمى و رسمى سراسر منطقه درآمده بود. همین زبان مشترک، نقش مهمى در گسترش مسیحیت ایفا کرد؛ چرا که سبب شد رسولان مسیحى به‏راحتى بتوانند با اقوام مختلف ارتباط برقرار کرده، پیام دین جدید خود را به آنان منتقل کنند. پس از این، خواهیم دید که متن مقدس اصلى مسیحیت، یعنى عهد جدید، در اصل به زبان یونانى، و نه زبان مادرى حضرت عیسى و حواریان او ـ که زبان عبرى با لهجه آرامى بودـ نوشته شده است.

3. وضعیت مذهبى

به لحاظ مذهبى، امپراتورى روم در عصر ظهور مسیحیت را باید به دو بخش تقسیم کرد: یکى منطقه فلسطین که یهودیان ساکنان اصلى آن را تشکیل مى‏دادند، و دیگرى سایر مناطق امپراتورى که ساکنان آن عمدتا پیرو ادیان متنوع و شرک‏آلود یونانى ـ رومى بودند. 

از اناجیل، که تنها منبع سخنان و اعمال حضرت عیسى هستند، برمى‏آید که مخاطبان اولیه مسیح علیه‏السلام، یهودیان بوده و آن حضرت با عالمان یهود بحث‏هاى فراوانى داشته که گاه به تندى مى‏گراییده است. اگر یهودیت زمان ظهور مسیحیت از جهتى به انحراف کشیده شده باشد، قاعدتا حضرت عیسى بر همان جنبه تأکید بیشترى کرده است. از اناجیل (براى نمونه، انجیل متى، باب 23) برمى‏آید که عالمان یهودى بر ظاهر شریعت تأکید مى‏کرده و محبت و عدالت را که روح و اصل شریعت است، فراموش کرده بودند. بنابراین حضرت عیسى بر محبت و عدالت و رحمت تأکید بسیار مى‏ورزد و البته خود آن حضرت تذکر مى‏دهد که مقصود او نفى شریعت و ظواهر دینى نیست، بلکه مقصود آن است که اصل دین، امورى از قبیل محبت، عدالت و ایمان است.

البته تأکید بسیار بر امورى مانند محبت، این خطر را پدید آورد که کسانى گمان کنند که در تعالیم او تنها محبت اهمیت دارد و امور دیگر از جایگاه و اهمیت چندانى برخوردار نیستند.  یهودیت از جهاتى به مسیحیت کمک و بستر رشد آن را فراهم کرد. کنیسه‏هاى یهودى که در روزهاى خاصى مردم در آنها جمع مى‏شدند، محل مناسبى براى ترویج و تبلیغ آیین جدید بود و عیسى و شاگردان او در موارد متعددى از این ابزار به‏خوبى استفاده کردند. یهودیت از جهت دیگرى نیز زمینه ظهور مسیحیت را فراهم کرد: اعتقاد یهودیان به مسیح که انتظار آمدنش را مى‏کشیدند، بستر عقیدتى ظهور مسیحیت را فراهم کرد؛ چرا که یهودیانى که به عیسى ایمان مى‏آوردند، اعتقادشان این بود که او همان مسیح موعود عهد قدیم است.

 مؤسس مسیحیت

مؤسس مسیحیت، شخصیتى به‏نام عیسى است‏که از اناجیل برمى‏آید که همان مسیح منتظَر عهد قدیم و یهودیان است. زندگى حضرت عیسى در چهار کتاب از مجموعه عهد جدید، یعنى اناجیل چهارگانه متى، مرقس، لوقا و یوحنا آمده است. در رابطه با زندگى حضرت عیسى چند نکته قابل توجه است:

شامل 328 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق آشنایی وبررسی مسیحیت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.