فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق ایمنی درمخازن ذخیره

اختصاصی از فی بوو دانلود تحقیق ایمنی درمخازن ذخیره دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق ایمنی درمخازن ذخیره


دانلود تحقیق ایمنی درمخازن ذخیره

اصطلاح عمومی مخزن را می توان از نظر ساختار به دو دسته کلی مخازن با اجزاء داخلی (مثل پوسته مبدل های حرارتی ، ظروف همزن دار ، برج تقطیر و ... ) و مخازن بدون اجزاء داخلی که تانک ها و درام ها می باشند ، محدود کرد . تفاوت تانک و درام در اندازه آنها می باشد که این زمان اقامت یک جریان مداوم در درام از چند دقیقه تجاوز نمی کند ، در صورتی که این زمان اقامت برای   تانک ها به چندین ساعت می رسد . درام ها در خطوط فرآیند قبل یا بعد از  دستگاه های فرآیندی استفاده می شوند که به عنوان مثال می توان به درام واقع در قبل ازکمپرسور ها اشاره کرد که قطرات مایع را از جریان گازی جدا می کنند. درام قبل از دیگ مانع از آن می شود که دستگاه در وضعیت خشک کار کند . درام پس از کمپرسور رفت و برگشتی ضربه آن را متعادل می کند . تانک ها مخازن بزرگتری هستند که می توان به تانک خوراک (  Feed Tank) برج تقطیر ناپیوسته که ممکن است خوراک چندین روز را در خود نگهدارد و همینطور مخازن ذخیره اشاره کرد .

 مخازن از نظر کاربرد به دودسته مخازن ذخیره و تحت فشار تقسیم می شوند که هر کدام در موارد خاص فرآیندی مورد استفاده قرار می گیرند .

ایمنی درمخازنهای ذخیره ازدیدگاه ایمنی مخزنها باید دارای تجهیزات زیر باشد: سقف شناور :

 برای کاهش میزان تبخیر مواد سبک و جلوگیری از آتش سوزی ، مخزن های سبک و فرار با سقف شناور ساخته می شوند این نوع سقفها از ورود هوا به مخزن و   هم آمیزی با بخارهای نفتی ممانعت می کند و از این راه از انفجار و اتش سوزی که ممکن است از جرقه ساکن ایجاد گردد جلوگیری می نمایند.

رنگ مخزن ها :

 مخزن های محصولات سبک و میان تقطیر به رنگ سفید رنگ آمیزی می شود تا کمترین گرما را از محیط و انرژی تابشی آفتاب جذب کرده دمای محتوای    مخزن ها در کمترین حد ممکن نگه داشته می شود .نتیجتا" مقدار تبخیر و هدر رفتن مواد سبک نفتی کمتر شده شرایط خطرناکی در بالای مخزن پدید نمی آید .
خطر الکترسیته ساکن در مخزن :

خطرهای الکتریسیته ساکن را که به هنگام نقل و انتقال مواد نفتی آتش زا دو عامل سبب بارور شدن مخزن با الکتریسیته ساکن می گردد . یکی پخش شدن مایعات به قطرات کوچک و دیگری اصطکاک مایعات هنگام جریان در خطوط لوله ، پس از ورود مایع به مخزن و بارور شدن مخزن از دو راه بالا ، حتی جرقه کوچکی در آمیزه بخارات نفتی و هوای موجود در بالای مخزن ، سبب انفجار و آتش سوزی می شود . دیواره همه مخزن ها باید به وسیله سیم به زمین متصل شود . ( ( Earthing Wire کار این سیم هدایت بار الکتریسیته ساکن از مخزن به زمین و جلوگیری از تراکم الکتریسیته در بدنه مخزن می باشد .

اتصالات مختلفی که روی مخازن تعبیه می شود از قبیل محل مورد نصب      فشارسنج ، شیرتخلیه اضطراری ، ترمومتر ، و در صورتی که مخزن جهت کارهای پیچیده تراستفاده شود طبعا نیز اتصالات مربوط به آن نیز اضافه خواهد شد.

     الکتریسته ساکن در فلزات

    فلزاتی را که بار الکتریسته ساکن در آنها جمع شده می توان به زمین و یا به فلز دیگری که به زمین اتصال داده شده وصل کرد تا بار آنها خالی شود.
    زمین بزرگترین جسمی است که می توان از آن بعنوان یک عایق استفاده کرد. زیرا هر جسم حامل بار الکتریسته که به آن وصل شود بار آن تخلیه شده و به صفر می رسد. بنابراین با اتصال یک جسم فلزی به زمین به صورت موقت مانند سیم و یا زنجیری که در تانکرهای نفتی به کار می رود و یا بطور دائمی مانند مخازن نفت بار الکتریسته به مقدار زیاد تقلیل یافته و به صفر می رسد.

    الکتریسته ساکن در محصولات نفتی

مایعات مانند اجسام می توانند ذخیره کننده الکتریسته ساکن باشند. اکثر  فرآورده

 های نفتی، ذخیره کننده الکتریسته ساکن هستند، مخصوصاً فرآورده هایی که خالص تر و روان تر باشند. مقدار ذخیره الکتریسته ساکن در فرآورده های نفتی متفاوت است. مثلاً در فرآورده های سفید رنگ به مقدار زیاد وجود دارد، در حالی در که فرآورده های سیاه رنگ مانند نفت کوره و قیر مقدار آن تقریباً صفر است. جریان یافتن مواد نفتی از نقطه ای به نقطه دیگر و تماس آن ضمن حرکت موجب الکتریسته ساکن است. مواد نفتی قبل از حرکت و جا به جایی دارای بار مثبت و منفی بوده و از لحاظ بار الکتریکی خنثی هستند ولی به مجرد اینکه جریان شروع می شود بارهای منفی به وسیله سطح لوله و یا ظرف گیرنده جذب می شود و فقط بار مثبت در داخل مواد نفتی باقی می ماند. چگونه و کجا خطر الکتریسته ساکن ظهور می کند؟

    هنگام جابه جا کردن مواد نفتی، الکتریسته ساکن تولید می شود. در بارگیری مواد نفتی حتی این خطر وجود دارد که الکتریسته ساکن موجب آتش سوزی شود. فرض کنید تانکری هنگام بارگیری اتصال زمین نداشته باشد، در این حال محصول نفتی هنگام ورود به مخزن تانکر دارای بار الکتریسته مثبت است در صورتی که لوله بارگیری در اثر حرکت و جریان مواد نفتی دارای بار الکتریسته منفی است. در همین حال ماده

شامل 50 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق ایمنی درمخازن ذخیره
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.