فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق درباره پدیده افت تحصیلی

اختصاصی از فی بوو دانلود تحقیق درباره پدیده افت تحصیلی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق درباره پدیده افت تحصیلی


دانلود تحقیق درباره پدیده افت تحصیلی

آموزش و پرورش زیر بنای توسعه اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است . بررسی عوامل مؤثر بر پیش رفت و ترقی جوامع پیش رفته نشان می دهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کار آمد وبرخوردار بوده اند . به تعبیر دیگر آموزش و پرورش را می توان یکی از نهادهای تعیین کننده بنیادهای فرهنگی و اخلاقی یک جامعه دانست . این نهاد از یک سو با کودکان ، نوجوانان و جوانان خلاق ، مبتکر و مستعد و از طرف دیگر با طیف گسترده ای از مردم به عنوان خانواده ها یا اولیای دانش آموزان در ارتباط است و تعلیمات و آموزش های خود را چه مثبت و چه منفی به پیکره جامعه تزریق می کند . بنابراین توجه بیشتر به تعلیم و تربیت ، مهمترین عامل پیشرفت فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی جامعه است که اثر های آن متوجه جامعه و خانواده خواهد شد . یکی از آفت های بزرگ آموزش و پرورش و خانواده ها که همه ساله به میزان زیادی امکانات ، منابع و استعدادها ی بالقوه انسانی و اقتصادی را تلف می کند و تاثیرات غیر قابل جبرانی در ابعاد فردی و اجتماعی به جای می گذارد ، پدیده افت تحصیلی است .

 

یکی از مهمترین آن عوامل ، ویژگی های خانوادگی است که سبب بروز و ظهور افت تحصیلی می شود ، زیرا خانواده یک نهاد اجتماعی کوچک است که اولین کانون تربیتی به حساب می آید و کودک مقدار قابل توجهی از وقت خود را در آن می گذراند .

علل وعوامل  افت تحصیلی  دانش آموزان را می توان از ابعاد مختلف طبقه بندی کرد که بررسی توابع تمامی این ابعاد در قلمرو این ابعاد یک مقاله نمی گنجد ، اما برای سهولت بحث شاید بتوان این عوامل را به چهار مقوله زیر تقسیم کرد :

  • ویژگی های فردی دانش آموز
  • محیط آموزشگاهی و مدرسه
  • ویژگی های خانوادگی دانش آموزان
  • عوامل اجتماعی

در این مقاله علل و عوامل خانوادگی مؤثر بر  افت تحصیلی   دانش آموزان ، نظیر : محیط خانواده ، جو عاطفی و روانی خانواده ، بی سواد یا کم سواد ی والدین ، تغییر محل سکونت خانواده ، ناکافی بودن امکانات داخل خانه ، بیماری جسمی یا روانی والدین ، عدم آگاهی والدین از شیوه های مطالعه و فقر اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد .

 

تعریف  افت تحصیلی 

کاربرد اصطلاح ’’  افت تحصیلی  ‌‘‘ یا ’’ اتلاف ‘‘ ( wastage) در  آموزش و پرورش ، از زبان اقتصاد دانان گرفته شده و  آموزش و پرورش را به صنعتی تشبیه می کند که بخشی از سرمایه و مواد اولیه را که باید به محصول نهایی تبدیل می شد ، تلف کرده و نتیجه مطلوب و مورد انتظار رابه بار نیاورده است . شاید این تشبیه چندان خوشایند نباشد و اصطلاح ’’‌ قصور در تحصیل
’’ یا ‌‘‘ واماندگی در تحصیل ‘‘ از آن مطلوبتر باشد ( امین فر ، 1365) .

وقتی صحبت از  افت تحصیلی  می شود منظور تکرار پایه تحصیلی در یک دوره و ترک تحصیل پیش از پایان دوره است . به عبارت دیگر  افت تحصیلی  شامل جنبه های مختلف شکست  تحصیلی  ، چون غیبت مطلق از مدرسه ، ترک  تحصیل قبل از موعد مقرر ، تکرار پایه  تحصیلی  ، نسبت میان سنوات  تحصیلی  دانش آموز و سالهای مقرر  آموزش  ، کیفیت نازل  تحصیلات  دانش آموزان در مقایسه با آنچه باید باشد و کسب محفوظات به جای معلومات ( نریمانی ، 1371)

بدون تردید هیچ نظام آموزشی یی نمی تواند صد در صد به اهداف آموزشی خود برسد ، ولی موفق بودن هر نظام آموزشی به نزدیکتر شدن هر چه بیشتر به اهداف تعیین شده بستگی دارد . برای نزدیکتر شدن به اهداف نظام آموزشی حتماً می بایست عوامل مؤثر بر افت تحصیلی را شناخت و اثرهای آن را کاهش داد .

شامل 40 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق درباره پدیده افت تحصیلی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.