فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق لرزه نگاری

اختصاصی از فی بوو دانلود تحقیق لرزه نگاری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق لرزه نگاری


دانلود تحقیق لرزه نگاری

روه های مختلف  لرزه نگاری  شامل تیم های زیر  است :
1.    نقشه برداری
2.    راهسازی
3.    حفاری
4.    رکوردینگ
5.     لرزه نگاری
A)گروه  کابل  و ژئوفون
B)تراول  شوترها
C)شوترها
D) گروه ویبراتور
E) لرزه نگار  یا  آبزرور  
6.    گروه  QC  و  ژئوفیزیک
7.     قسمت حمل و نقل
8.    گروه  LVL  و  Uphole
1 -  گروه  نقشه برداری:
کار این گروه علامت گذاری نقاط Trace  بر روی Receiver Line  ها بوده و از طریق GPS   یا دستگاه مکان یاب ماهواره ای نقاط بر روی لاین ها پیاده می گردند.
2 -  راهسازی:
گروه راهسازی همانگونه که از نام آن پیداست مسئولیت احداث راههای دسترسی به نقاط حفاری را بعهده دارد .
3 -  گروه حفاری:
که مجهز به ماشین آلاتی می باشند که دستگاه حفاری بر روی آن سوار شده و جهت آماده سازی چالها برای انفجار بکار می روند .  برخی از این ماشینها از نوع باگی  (Buggy )  بوده که برای کار در مناطق صعب العبور مانند کوهستانها یا تپه های مرتفع و . . . . . .  طراحی و ساخته شده اند.
حفاری بطور کلی بر دو نوع است :
I- حفاری  سنگین  
II- حفاری  سبک
I  -  حفاری  سنگین:
شامل ماشینهای باگی بوده و نیز داندوهای سنگین که جهت حفاری های عمق زیاد بکار می رود .  باگی ها که دارای یک موتور دیزلی بوده و 3  عدد گیربکس داشته و تمامی قسمتهای آن با این موتور کار می نماید  و مجهز به پمپ باد است جهت پمپ نمودن با فشار باد و نیز پمپ آب که آب را از تانکر مجاور خود مکش کرده ، از طریق یک لوله لاستیکی به انتهای لوله حفاری ( که داخل آنها خالی هستند ) هدایت می نماید . حفاری توسط باگی ها در این منطقه بصورت خشک انجام شده و چون اکثرا" زمین حفاری شده خاک و رسوبات عهد حاضر می باشد و عمق چال نیز ١۲ متر بیشتر نیست در مدت ۱٠  دقیقه یک چال حفاری باتمام می رسد .
باگی ها دارای چرخ های پهن و بزرگی هستند که آنان را قادر می سازد به نقاط صعب العبور نیز دسترسی پیدا کنند .
داندو  (DANDO )  ها  نیز بصورت کمر شکن بوده و در حال حاضر همگی آنها در کمپ می باشند و  هیچگونه حفاری توسط آنها انجام نمی گردد (بعلت اینکه آنها در نقاط صعب العبور نمی توانند کار نمایند ) .
II  -  حفاری سبک:
این نوع حفاری مخصوص مناطق کوهستانی بوده و دستگاه توسط هلیکوپتر به محل حفاری حمل شده و حفاری توسط یک نفر حفار انجام می گردد.  در این پروژه هیچگونه حفاری توسط بالگرد انجام نشده و بنابراین در این گزارش صرفا" به آن اشاره شده است .
حفاری در نوع باگی توسط لوله های حفاری 4  متری انجام می شود که بعد از اتمام حفاری 4 متر اول لوله دوم به آن اضافه شده و حفاری ادامه می یابد . مجموعه سر مته و لوله ها توسط دو رشته زنجیر بالا و پائین شده و جهت اضافه نمودن لوله بعدی کار کردن آسان را ایجاد می کنند .
تیم حفاری شامل یک حفار ، راننده باگی و دو الی 3  نفر کارگر می باشد .  خاک ناشی از حفاری توسط نیروی کمپرسور باد به بالا پرتاب شده و باعث سهولت در امر حفاری می گردد.  باگی ها دارای 5  دنده سبک بوده و 5 دنده سنگین نیز دارند (دنده کمک ) و هنگام حفاری توسط یک دستگیره گیربکس مربوط به حفاری در گیر  شده و دنده نیز بایستی روی 4  باشد . این گونه ماشین ها 8  سیلندر بوده و ساخت چین هستند . باگی ها کلا" از نوع مکانیکی – بادی هستند .  این ماشین آلات  جهت  کار  در باتلاق ها  و  مناطق صعب العبور کوهستانی بسیار مناسب می باشند .  شرکت در حال حاضر 4  دستگاه از این باگی ها را در پروژه مارون – کوپال بکار گرفته است. 3   دستگاه  داندو  نیز در این پروژه مورد استفاده قرار خواهند گرفت .
4 -  گروه  رکوردینگ:
که شامل کابین بوده که کابلهائی که به کابین وصل می باشند امواج گرفته شده توسط ژئوفون ها را به سمت آن هدایت نموده و نهایتا" در کامپیوتر های موجود در کابین ذخیره و ثبت  می گردند .
5 -  گروه  لرزه نگار:
که خود شامل  ۶ گروه می باشد که بترتیب :
A  -  گروه  کابل و ژئوفون :  
که خود شامل  گروههای :
1.  گروه  جلو
2. گروه عقب
می باشد که وظیفه گروه جلو چیدن ژئوفونها و کابل های مربوطه است و گروه عقب نیز مسئول بر چیدن و جمع نمودن آنها می باشند .
در پروژه مارون – کوپال ، گروه جلو شامل ٦ گروه بوده که زیر نظر یک ناظر کار می نمایند و هر گروه دارای یک سر گروه بوده که مجهز به بی سیم می باشد و بطور دائم با کابین و دیگر اعضاء گروه جلو در ارتباط است .
هر گروه با یک کامیون سنگین از نوع یونی ماک  (Uni mack )  کابل ها و ژئوفون ها را بر روی زمین کشیده و ژئوفونها را به فواصل یاد شده درون زمین قرار می دهند .
B  -  تراول شوتر ها :
هر گروه یک گروه مکمل داشته که بنام Travel  Shooter  بوده و کار آن گروه  بعد از چیدن کابلها چک کردن کابل و ژئوفونها است ، تا چنانچه قطعی در اتصالات و سیم ها موجود باشد جهت بر طرف نمودن آن اقدام نمایند .  این گروه مجهز به یک دستگاه اهم متر ، سیم چین ، اسپری و . . . . بوده که موارد زیر را در روی لاین توسط اهم متر چک می کنند :
در این گروه از کابلها در این عملیات سوکت های N  و S   نقشی را ایفاء نمی نمایند .
الف – وجود نویز (Noise)  در ژئوفون :
که در صورت بیرون بودن ژئوفون ها از زمین   ،  (همانگونه که در تصویر زیر نشان داده شده است )  ، و یا پوشیده نبودن روی آن توسط خاک ،  ( بطور مثال پوشاندن توسط کلوخ ، مانند شکل  بعد  )  ، و یا سایر عوامل مانند دکل فشار قوی برق و  . . . . . .   بوجود می آید.
ب – ایم پالس بودن (Impulse )  :
      که در صورت کج کاشتن ژئوفون درون زمین ایجاد می گردد و باعث چسبیدن پلاتین های آن به یکدیگر می شود . ( همانطور که در شکل زیر نشان داده اند ).
ج – Reverse  :
 که در صورت سالم بودن و نبودن متناوب کابل ها و ژئوفون ها پیش می آید .
د – Leakage  داشتن :
که در صورت وجود رطوبت اطراف ژئوفون ها و نفوذ به داخل کابل پیش آمده که جهت چک کردن این موضوع اهم متر را روی عدد Ω 2000  قرار داده و المنت مشکی رنگ اهم متر را (Com)  داخل زمین قرار داده و المنت قرمز رنگ را به یکی از دو انتهای پریز ژئوفون چسبانده و در صورتی که عدد  1   را نشان دهد ، خوب بوده و بدون Leak  رطوبتی می باشد و چنانچه عدد 2 ، 3 ، 4 یا بالاتر را ثبت نماید ، بایستی نسبت به رفع آن اقدام گردد.
جهت بر طرف نمودن این مشکل بایستی با استفاده از اسپری  و دیگر موارد آنرا خشک نمود .
ه –   تست نمودن Patch Cord  :
I   -  همراه با su یا کابلی که su را به p.S.u.  متصل می نماید :  
اهم متر را روی Ω 200   قرار داده و دو سوکت JH و  CD  را قرائت می نمائیم ، چنانچه عدد 000 تا 7 را نشان دهد ، مشکلی وجود ندارد .
 II  - تست آن بدون  s.u.  :
سوکت F یکی از سرهای کابل را با M  دیگری و بالعکس چک می نمائیم و اهم متر را روی علامت زنگ قرار می دهیم ، چنانچه مشکلی وجود نداشته  باشد زنگ خواهد زد .
و – چک نمودن ژئوفونها :
a  )  چک نمودن یک دسته ژئوفون :
جهت چک نمودن آن اهم متر را روی  Ω 2000   قرار داده و  ۲ سوکت انتهائی ژئوفون را امتحان می کنیم ، بایستی عددی حدود 800  را نشان دهد .
b )  چک کردن دو دسته ژئوفون بهمراه هم :
چنانچه دو دسته ژئوفون ( 24 ژئوفون در این پروژه خاص ) را آزمایش یا تست نمائیم ، بایستی عدد 400 بدست آید .
ز – چک نمودن۳رشته ژئوفون با کابل مربوطه در امتداد 3 Trace  :
اهم متر  را روی Ω 2000   قرار داده و المنت های آنرا درون سوکت های LK ، EP و  AB  قرار می دهیم ، بایستی عددی حدود 500  -  400 نشان داده شود .
1 -  جهت چک کردن دسته اول  المنت اهم متر را درون سوکت های K  و L  قرار داده .
2  -  جهت تست دسته دوم ژئوفون ها E  و P  را چک می نمائیم .
3  -  جهت تست نمودن دسته سوم ژئوفون های  A  و B   را چک می کنیم . ( Trace  سوم )
که بایستی عددی حدود 500  - 400 بدست آید . در صورتی که عددی بالاتر از این بدست آمد ، دسته مربوطه خراب بوده و بایستی نسبت به تعویض آن اقدام نمود .
ح  -  اطلاعات کابل ( وصل بودن یا نبودن به s.u.) :
اهم متر را روی Ω 2000   قرار داده و CD  و  JH  را برای خود  کابل چک کرده ، بایستی بین 61  تا  78  را نشان دهد

 

 

شامل 10 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق لرزه نگاری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.