فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی بوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

آذربایجان غربی

اختصاصی از فی بوو آذربایجان غربی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

آذربایجان غربی


آذربایجان غربی این مطلب از مطالب آزاد موجود در اینترنت جمع آوری شده است و در مورد آذربایجان غربی و در 21 صفحه می باشد و در زیر قسمتی از متن آورده شده است :
استان آذربایجان غربی با احتساب دریاچة ارومیه حدود 43660 کیلومتر مربع مساحت دارد . این استان که در شمال غرب ایران است، 65/2 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد و بین 35 درجه و 58 دقیقه تا 39 درجه و 46 دقیقه عرض شمالی ( از خط استوا) و 44 درجه و 3 دقیقه تا 47 درجه و 23 دقیقه طول شرقی ( از نصف‌النهار گرینویچ) قرار گرفته است.
این استان از طرف شمال و شمال شرقی با جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، از غرب با کشورهای ترکیه و عراق، از جنوب با استان کردستان و از شرق با استان آذربایجان شرقی و رنجان همسایه است.
طول مرز آبی و خاکی استان با کشورهای همسایه مجموعاً 823 کیلومتر است که 135 کیلومتر آن مرز ابی با جمهوری‌های آذربایجان (نخجوان) و ارمنستان، 488 کیلومتر مرز خاکی با ترکیه و 200 کیلومتر مرز خاکی با عراق است.
این استان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری 12 شهرستان، 28 بخش، 22 شهر، 103 دهستان و 3227 آبادی دارای سکنه دارد و مرکز آن شهر تاریخی ارومیه است. شهرستان‌های استان آذربایجان غربی عبارتند از : ارومیه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، خوی،‌ سردشت، سلماس، شاهین دژ، ماکو و مهاباد و میاندو‌آب و نقده .

استان آذربایجان غربی یکی از مناطق کوهستانی کشور است و توپوگرافی متنوع و گسترده‌ای دارد. در سراسر ناحیه هم مرز استان با ترکیه و عراق، کوه‌های مرتفع برف گیر از شمال به جنوب کشیده شده است و آب‌های حاصل از ذوب آنها که در دره‌های منطقه به صورت رودخانه‌های متعدد جریان می‌یابد، به سه حوزة عمده تقسیم می‌شود:
ـ دریاچة ارومیه که حدود 1267 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در طول 130 کیلومتر، آب ارتفاعات غربی را به سوی خود جلب می‌کند.
ـ شکاف و گشل عظیم نزدیک خوی که کلیه آب‌های شمالی را به جنوب ارس هدایت می‌کند.
ـ آب‌های سردشت ( زاب کوچک) در طول 1000 کیلومتر که توسط دره رود کلوی به سوی دجله سرازیر می‌شود.
نواحی فوق پست‌ترین نقاط آذربایجان غربی به حساب می‌آیند. کم ارتفاع‌ترین نقطه نقطه در دامنة کوه‌های ارارات ( 970 متر) کنار رود ارس در مرز ایران و ترکیه قرار دارد. رود سردشت کلوی در طول 100 کیلومتر شیبی برابر 560 متر دارد که در مقایسه با رود ارس از سرعت فوق العاده‌ای برخوردار است و ارتفاع آن از سطح دریا به 1000 متر می‌رسد.
مرتفع‌ترین شهر استان سیه چشمه است با ارتفاعی بالغ بر 1920 متر و کم ارتفاع‌ترین شهر استان شهر خوی است با ارتفاع 1193 متر.
بر اساس ساختار طبیعی استان، اکوسیستم‌های ویژه‌ای از ترکیب گیاهان در سطوح مختلف پوشش گیاهی در اشکورهای مختلف توپوگرافیک به وجود آمده است که اهم آنها به شکل جنگل‌ها و مراتع خودنمایی می‌کنند.
جنگل‌های استان، قسمت‌هایی از پیرانشهر، بانه و مهاباد را پوشانده است، ولی مناطق وسیع جنگلی بیشتر شامل اراضی کوهستانی و سردشت است که مساحت آن را بین 60 الی 80 هزار هکتار تخمین می‌زنند و به مرور از وسعت آنها کاسته شده است. درختان جنگلی این منطقه مشتمل بر درختان میوه‌ای از قبیل انگور و پسته وحشی، زالزالک، بادام کوهی و گونه‌های غیرمیوه‌ای مانند بلوط ، افرا، سرخ دلیک و سیاه دلیک است.

دانلود با لینک مستقیم


آذربایجان غربی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.